عينک‌هاي ري بن (ray-ban)

عينک‌هاي ري بن (ray-ban)
در سال 1853 شرکت «بوش و لومب» (Bausch & Lomb) توسط دو مهاجر آلماني در روچستر نيويورک تاسيس شد. زماني که «جاکوب بوش» چشم‌پزشک تجربي، با «هنري لومب» آشنا شد، در او قابليت سرمايه‌گذاري براي بنا کردن کارگاه کوچکي را که براي توليد عينک‌هاي يک چشمي لازم داشت، ديد و شروع به همکاري با يکديگر کردند.
در سال 1853 شرکت «بوش و لومب» (Bausch & Lomb) توسط دو مهاجر آلماني در روچستر نيويورک تاسيس شد. زماني که «جاکوب بوش» چشم‌پزشک تجربي، با «هنري لومب» آشنا شد، در او قابليت سرمايه‌گذاري براي بنا کردن کارگاه کوچکي را که براي توليد عينک‌هاي يک چشمي لازم داشت، ديد و شروع به همکاري با يکديگر کردند.
در اوايل تاسيس شرکت، آنها فريم‌هاي کائوچويي و ديگر لوازم عينک را توليد مي‌کردند. در جريان جنگ صنعتي آمريکا، قيمت طلا و ساير فلزات به شدت بالا رفت بنابراين تقاضا براي عينک‌هاي کائوچويي بوش و لومب افزايش يافت.
در سال 1876 شرکت شروع به ساختن ميکروسکوپ کرد و يک سال بعد در نمايشگاه يادبود فيلادلفيا جايزه ويژه مراسم را گرفت. همچنين آنها در 1883 شروع به ساختن لنزهاي عکاسي کردند که بعدها به دوربين‌هاي دوچشمي گسترش يافت و از سال 1892 با همکاري شرکت زايس آلمان توليد لنزهاي نوري را آغاز کردند. بدين ترتيب شرکت در پايان قرن نوزدهم دامنه وسيعي از ميکروسکوپ، عينک، عدسي، دوربين، انواع لنز، پروژکتور و ديافراگم دوربين عکاسي را توليد مي‌کرد.
در سال 1902، «ويليام بوش» فرزند جاکوب، فرآيندي براي توليد عدسي‌هايي با شکل‌هاي دلخواه از طريق قالب‌گيري شيشه ذوب شده ابداع کرد. اين روش جديد به صرفه‌جويي زيادي در مواد اوليه، هزينه و زمان انجاميد، زيرا تا قبل از آن عدسي‌ها بايد به صورت جداگانه برش داده شده و پس از سايش، در يک فرآيند پيچيده صيقل داده مي‌شدند.
در جريان جنگ‌هاي جهاني، پيشرفت‌هاي بعدي شرکت تحت تاثير رويدادهاي سياسي انجام گرفت و به دليل نيازهاي بالاي تجهيزات نظامي، به توليد عدسي‌هاي هدفياب، لنزهاي دوربين، تلسکوپ‌هاي دوچشمي، آينه‌هاي جست‌وجوي دشمن، دوربين زيردريايي و نشانه گير لوله اژدر پرداختند. در اين دوران 70 درصد توليدات شرکت را تجهيزات نظامي تشکيل مي‌داد. يکي از مهم‌ترين اين تجهيزات، عينک‌هاي آفتابي بود که براي محافظت از چشم خلبانان طراحي شده بود که بعدها به «ري بن خلباني» معروف شد.
در سال 1926، ستوان جن مک کردي که از يک سفر ماجراجويانه با بالن بازگشته بود، از اينکه تابش مداوم نور آفتاب به شدت به چشمان او آسيب زده، شکايت داشت. او به همين دليل با بوش و لومب تماس گرفت و از آنها خواست که نوعي عينک آفتابي توليد کنند که هم در مقابل نور شديد و مداوم آفتاب از چشم حفاظت کند و هم شيک باشد.
لذا بوش و لومب، شرکت ري بن را براي توليد عينک‌هاي آفتابي لوکس و گران قيمت تاسيس کرد و در 7 مه سال 1937 حق امتياز محصول جديد خود را ثبت كرد. اين برند در واقع براي نيروي هوايي ارتش ايالات متحده آمريکا معرفي شده بود. نمونه اوليه آن که با نام آنتي گلر شناخته مي‌شد، قابي بي‌اندازه سبک و با وزن تنها 150 گرم داشت. قاب اين عينک‌ها با فلزات آبکاري شده، با آب طلا ساخته می شد و لنزهاي سبز رنگي از شيشه‌هاي معدني براي فيلتر کردن اشعه‌هاي مادون قرمز و ماوراي بنفش در آن به کار رفته بود. خلبانان نيروي هوايي ارتش آمريکا به سرعت از اين عينک استقبال کردند. «ري بن خلباني» زماني که جنرال «داگلاس مک آرتور» در جنگ جهاني دوم در ساحلي در فيليپين با به چشم زدن آنها جلوي دوربين عکاسان ظاهر شد،‌ به نوع معروف و شناخته شده‌اي در ميان عينک‌هاي آفتابي تبديل شد.
قاب‌هاي عينک‌هاي ري بن کنوني از فيبر کربن که يکي از بهترين و با کيفيت‌ترين انواع مواد موجود در تکنولوژي ساخت عينک است، ساخته مي‌شود. اين قاب‌ها بسيار سبک و قدرتمند هستند و اين به خاطر ويژگي‌هاي مواد‌ تشكيل‌دهنده آن است.
اين ورقه‌هاي کربن برش داده شده با فشار آب شامل 7 لايه مختلف از فيبر کربن ترکيب شده با رزين هستند. اين فريم‌ها بسيار منعطف و مقاومند و همچنين در هنگام زدن به چشم آزاردهنده نيستند.
ري بن داراي 7 خط توليد اصلي در کلکسيون عينک‌هاي آفتابي است که شامل عينک‌هاي خانوادگي، آيکان، مدل زندگي فعال،‌ هاي استريت، تند و سريع، تکنولوژي و کرفت مي‌شود. عينک‌هاي ري بن براي تمام سنين از جوان‌ترين تا مسن‌ترين افراد ساخته مي‌شوند. به همين دليل بسياري از طرح‌هاي اين برند سنتي هستند و براي افراد مسن‌تر که به دنبال ظاهري جدي‌تر و موقرتر هستند، طراحي
شده‌اند.
دامنه قاب‌هاي عينک‌هاي ري بن از قاب‌هاي بسيار نازک فلزي مانند تا قاب‌هاي کلفت‌تر و قاب‌هاي فيبر کربني را در بر مي‌گيرد. لنز‌هاي اين عينک‌ها پلاريزه هستند که درخشندگي و تابش انعکاسي سطوح را حذف کرده و باعث کاهش شديد درخشندگي سطوح براق مثل کروم و سطح آب مي‌شود. اين لنزها همچنين چشم‌ها را در برابر نور آبي که بسيار مضر است، حفاظت مي‌کنند. اين لنزها از آنجايي که در مقابل خش مقاوم و همچنين بسيار شفاف هستند و حفاظت 100 درصدي را در مقابل اشعه‌هاي خطرناک UV فراهم مي‌کنند، بسيار مطلوب عموم هستند.
«بوش و لومب» در سال 1999 اين برند را به گروه ايتاليايي لوکسوتيکا به مبلغ 2/1 ميليارد دلار فروخت که شامل برند‌هاي ديگري از جمله اوکلي، ووگو، آرنت، پرسول و ... مي‌باشد و به عنوان بزرگ‌ترين شرکت عينک‌سازي دنيا شناخته مي‌شود. لوکسوتيکا با بيش از 60 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 5 ميليارد يورو را از آن خود کرد.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۱۴:۱۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد