ساس; بزرگ‌ترين نرم‌افزار تحليل‌گر دنيا

ساس; بزرگ‌ترين نرم‌افزار تحليل‌گر دنيا
در سال 1966، آنتوني بار به عنوان يک فارغ‌التحصيل دانشگاه کاروليناي شمالي، با الهام گرفتن از نمادهاي آماري «موريس کندال» پس از يک برنامه رگرسيون چندگانه، يک زبان مدلسازي تجزيه و تحليل واريانس ابداع کرد که کد جديدي براي انجام معادلات جبري از داده‌هاي خام ايجاد مي‌کرد.
در سال 1966، آنتوني بار به عنوان يک فارغ‌التحصيل دانشگاه کاروليناي شمالي، با الهام گرفتن از نمادهاي آماري «موريس کندال» پس از يک برنامه رگرسيون چندگانه، يک زبان مدلسازي تجزيه و تحليل واريانس ابداع کرد که کد جديدي براي انجام معادلات جبري از داده‌هاي خام ايجاد مي‌کرد.
او با کار روي آن برنامه و به کمک تجربه خود در زمينه ساختار داده‌ها، با قرار دادن آن روش‌هاي آماري در يک چارچوب مشخص، ساختار اوليه برنامه «ساس» Statistical Analysis Software) SAS) را ايجاد و شروع به توسعه آن کرد.
در ژانويه 1968، آنتوني به همراه دوست قديمي‌اش «جيمز بار» که به تازگي از فلوريدا بازگشته و در دانشگاه استخدام شده بود، دست به تغييراتي در ساس زدند و رگرسيون‌هاي چندگانه و معادلات تجزيه و تحليل واريانس ابداع شده توسط جيمز را در آن ادغام کردند.
اين معادلات، ساس را بيش از پيش قدرتمند کرد و پياده‌سازي‌هاي بعدي مدل خطي عمومي باز هم بر کارآيي‌هاي آن افزود. تا سال 1972، ساس در حال به دست آوردن محبوبيت در جامعه دانشگاهي بود و پس از آن در صنعت نيز مورد استفاده قرار گرفت. يکي از نقاط قوت برنامه، تحليل آزمايشات با استفاده از داده‌هاي از دست رفته بود که در صنايع مختلف، خصوصا داروسازي و کشاورزي کاربرد بسياري داشت.
«جان سال» نيز در سال 1973 با پيوستن به پروژه، مشارکت گسترده‌اي در قسمت‌هاي مختلف آن مثل تحليل‌هاي اقتصادي، سري‌هاي زماني و ماتريس‌هاي جبري انجام داد. افراد ديگري نيز از جمله «کارول پرکينز»، «جولاين سرويس» و «جين هلوگ» همکاري‌هايي انجام داده و قسمت‌هاي مختلفي به برنامه اضافه کردند و اولين کارهاي مستندسازي را شروع کردند. در سال 1976 موسسه ساس توسط بار، گودنايت، سال و هلوگ تاسيس شد.
اين شرکا با کمک بودجه فدرال و دانشگاه توانستند نرم‌افزار را توسعه بدهند. آنها سپس به سراغ شرکت‌هاي دارويي و بيمه رفتند تا براي آنها نيز برنامه مخصوص بنويسند. گودنايت و بار تا سال 1976 در حدود 120 مشتري و گروه در حال رشد از طرفداران برنامه‌شان را داشتند.
از آنجايي که ساس ديگر بيش از آنکه يک پروژه تحقيقاتي باشد، وارد کسب و کار شده بود و از آنجايي که ساس از قبل مشتريان خود را داشت، به سود قابل توجهي از همان آغاز، دست پيدا کردند.
گودنايت برنامه‌نويسان بيشتري استخدام کرد تا دامنه محصولات ساس را گسترش دهد.
دفتر مرکزي شرکت در سال 1980 به شهر کري در کاروليناي شمالي نقل‌مکان کرد. گودنايت در آن جا زمين بزرگي براي شرکت خريد. از 1976 تا 2001 رشد ساس بسيار سريع بود و در 1999 شرکت رکورد درآمد يک ميليارد دلار را شکست.
تا سال 2004 در حدود 98 درصد شرکت‌هاي برتر ليست فورچون از برنامه‌هاي ساس براي انجام دامنه گسترده‌اي از فعاليت‌هاي کاوش، ذخيره‌سازي و تحليل داده‌ها، استفاده مي‌کردند. ساس نه فقط به خاطر رشد سريع خود، که به خاطر روش کسب و کار غيرمعمول گودنايت توانست توجهات را به خود جلب کند.
استراتژي شرکت براي نگه داشتن کارمندان و درک کارآيي و بازدهي آنان در زمان‌هاي مختلف، از ژوئيه تا آگوست سال 2005 در مجله «هاروارد بيزينس ريويو» چاپ شد. گودنايت عقيده داشت: «نوآوري، کليد موفقيت‌هاي ساس در تجارت خود است و خلاقيت نوآوري را باعث مي‌شود.
خلاقيت، اهميت ويژه‌اي براي ساس دارد، زيرا نرم‌افزار بيشتر محصول ذهن است تا محصول ماشين.» پس با همکاري «ريچارد فلوريدا» مديريت خلاقيت را در شرکت پايه‌گذاري کرد تا از قابليت‌هاي بالقوه کارمندان و مديران (که شامل تفکرهاي خلاقي بود که ايده‌هاي آنها باعث توليد محصولات و خدمات خلاقانه مي‌شود) حداکثر استفاده را ببرد. خلاقيتي که آنها به ساس مي‌آوردند، مزيت رقابتي ساس محسوب مي‌شد.
بر اساس يک تخمين در سال 2009، داده‌هاي توليد شده توسط اين برنامه، از کل داده‌هايي که تابه حال انسان‌ها در جهان توليد کرده بودند بيشتر شده بود.
يک محاسبه ديگر نشان مي‌داد که با وجود اين برنامه‌ها در جهان ديجيتال، داده‌ها هر 18 ماه يک بار دو برابر مي‌شوند.
دفتر مرکزي ساس نيز داراي يک حس آکادميک بوده و در يک زمين 3 هکتاري که کارمندان به آن کامپوس مي‌گويند ساخته شده است. اکنون شرکت داراي 11 هزار کارمند است که جزو وفادارترين کارمندان در بين شرکت‌هاي مشابه شناخته مي‌شوند.
ساس در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 2 ميليارد و 300 ميليون دلار را از آن خود کرد و کماکان در حال گسترش و نوآوري در محصولات و برنامه‌هاي خود مي‌باشد. 
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۵۳:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد