پژو؛ از دوچرخه تا خودرو

پژو؛ از دوچرخه تا خودرو
اميل پژو در سال 1810 يک کمپاني براي ساخت آسياب‌هاي قهوه تاسيس کرد، در سال 1830به توليد دوچرخه پرداخت و بالاخره از سال 1842 توليد آسياب‌هاي قهوه، نمک و فلفل را آغاز کرد.
اميل پژو در سال 1810 يک کمپاني براي ساخت آسياب‌هاي قهوه تاسيس کرد، در سال 1830به توليد دوچرخه پرداخت و بالاخره از سال 1842 توليد آسياب‌هاي قهوه، نمک و فلفل را آغاز کرد. آرماند پژو، فرزند اميل در مارس سال 1849 متولد شد و اميل خوشحال بود که مي تواند کارخانه را به او بسپارد.
اولين مارك شير پژو براي تيغه‌هاي اره و وسايل استيل ساخت اين شرکت طراحي شد و در حقيقت سمبل 3 صفت بارز تيغه اره‌هاي پژو يعني تيزي دندانه‌ها، انعطاف‌پذيري تيغه و سرعت برش بود. ورود رسمي پژو به صنعت وسايل نقليه با توليد دوچرخه «گراند باي» در سال 1882 آغاز شد.
آرماند پژو به صنعت خودرو بسيار علاقه‌مند بود و بعد از ملاقات‌هايي که با آقاي گوتليب دايملر و ديگر افراد خبره اين صنعت داشت، به اهميت اين صنعت پي برد و شروع به طراحي و توليد خودرو کرد. اولين خودروي پژو که خودرويي سه چرخ بود در سال 1889 توليد شد. موتور بخاري اين خودرو بسيار سنگين و حجيم بود و براي به کار افتادن، دردسرهاي بسياري داشت و به همين دليل خيلي زود با يک موتور بنزيني احتراق داخلي و با چهار چرخ در سال 1890جايگزين شد و توليد مستمر آن آغاز گرديد. بعد از آن پيشرفت‌هاي ديگري نيز براي پژو حاصل شد. پژو اولين شرکتي بود که تايرهاي لاستيکي را برروي خودروهاي خود نصب کرد و در سال 1895 تايرهاي بادي را برروي آنها قرارداد. در سال 1896 پژو اولين موتور خود را بدون کمک دايملر توليد کرد و بعد از آن پيشرفت‌هاي مختلفي مانند امکان‌پذيري انتقال قواي محرکه زير خودرو به درون کاپوت حاصل شد و خودرو به معناي امروزي آن شکل گرفت.
در سال 1903 پژو به خط محصولات خود، موتورسيکلت را نيز اضافه کرد که تا به امروز در خط محصولاتش قرار دارد. در سال 1913 جولز گوکس راننده پژو با يک خودرو مجهز به موتور استريت 4 ساخت ارنست هنري، در مسابقات «ايندياناپليس» شرکت کرد و برنده شد. اين موتور به دليل داشتن چهار سوپاپ، بسيار قدرتمند بود و در اين مسابقات بسيار خوب ظاهر شد. پژو که نيمي از سهم بازار خودروهاي توليد شده در فرانسه را از آن خود کرده بود، در سال‌هاي 1916 و 1919 مقام‌هاي ديگري در مسابقات اينديانا پليس کسب کرد.
بين سال‌هاي 1914 تا 1918 پژو به توليد خودروهاي نظامي گوناگوني که از دوچرخه تا تانک‌هاي بزرگ را شامل مي‌شد، پرداخت. در سال‌هاي بعد از جنگ، خودرو به وسيله لازمي براي همه مبدل شد و ديگر يک وسيله تشريفاتي مختص قشر مرفه نبود.
در سال 1926 واحد دوچرخه پژو از شرکت مادر خود جدا شد و سايکل پژو را تشکيل داد. سال 1929 سالي بود که نامگذاري امروزي پژو شکل گرفت و پژو 201 توليد شد. اين خودرو اولين خودروي توليد انبوه پژو بود. مدت زيادي از اين شکوفايي پژو نگذشته بود که در دهه 30 ميلادي دوران رکود آغاز شد و شرکت پژو افول پيدا کرد؛ اما توانست از اين بحران جان سالم به در ببرد و در سال 1933 براي احياي خود خودرويي با آيروديناميک بالا و سقف تاشو معرفي کرد.
بعد از آن جنگ جهاني دوم شروع شد و پژو مجبور شد کاميون و ون براي جنگ توليد کند؛ اما درسال 1948 دوباره کار خود را با توليد پژو 203 آغاز کرد. بعد از آن مدل‌هاي بسياري با همکاري شرکت طراحي ايتاليايي پنين فارينا مانند پژو 504 عرضه کرد. در سال 1958 فروش محصولات شرکت در ايتاليا آغاز شد و همکاري با شرکت‌هاي ديگر مانند رنو و ولوو افزايش يافت.
در سال 1974 پژو 30 درصد سهم سيتروئن و در سال 1976 کل اين شرکت را خريداري کرد. در اين زمان بسياري از طرفداران سيتروئن اعتراض کردند که با اين کار ابداعات و پيشرفت‌هاي افسانه‌اي اين شرکت افول مي‌کند. در نتيجه شرکت ادغام شده به نام پژو سيتروئن نامگذاري شد که برندهاي هر شرکت حفظ شود؛ اما از لحاظ منابع فني و تکنولوژي از تحقيقات يکديگر بهره‌مند شوند. در سال 1978 اين شرکت واحد اروپايي کرايسلر را به دليل بحران‌هاي ايجاد شده در اين شرکت از آن خود کرد. اين شرکت بسيار فرسوده و داراي مدل‌هاي قديمي بود و در واقع اين سرمايه‌گذاري، مشکلات مالي بسياري براي پژو سيتروئن ايجاد کرد. در اوايل دهه 80 ميلادي پژو مارک تالبوت را احيا کرد تا بتواند سودي از کرايسلر به دست آورد.
در سال 1983 پژو 205 عرضه شد و به محبوبيت و موفقيت بالايي رسيد و تحولي بنيادي ايجاد کرد. در ادامه آن تعداد بسياري از خودروهاي موفق عرضه شدند. پژو در سال‌هاي 1987تا 1990 به طور مداوم در رالي معروف پاريس داکار قهرمان شد. فروش اين شرکت در ايالات متحده با مدل‌هاي 405 و 505 به 4261 دستگاه در سال 1990 ميلادي رسيد و فروش 2240 دستگاه در جولاي 1991 شرکت را بعد از 33 سال به نقطه اوج خود رساند. در حال حاضر پژو 307 براي رالي‌هاي بين‌المللي اين شرکت استفاده مي شود. همچنين پژو در سال‌هاي 1998 تا 2000 تامين موتورهاي مسابقات فرمول يک را عهده دار شد.
در آوريل 2006، پژو از بسته شدن کارخانه رايتون خود در کاونتري انگليس خبر داد که منجر به از بين رفتن 2300 موقعيت شغلي شد. در سال 2009 نيز پژو دچار افول عملياتي و کاهش فروش شد که در پي آن «فيليپ وارين» به جاي «کريستين استريف» مديريت شرکت را به عهده گرفت. پژو اکنون بيش از 200 هزار کارمند در سراسر دنيا دارد و در سال گذشته، فروشي بالغ بر 54‌ميليارد‌دلار را از آن خود کرد.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۵۴:۲۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد