خميردندان کولگيت (colgate)

خميردندان کولگيت (colgate)
در سال 1783 «اشلي اسکات کولگيت» (ويليام کولگيت) در شهر کنت انگلستان متولد شد. پدرش رابرت يک کشاورز و سياستمدار در زمان خود بود و به دليل فعاليت‌هاي سياسي مجبور شدند که به مريلند آمريکا مهاجرت کنند.
در سال 1783 «اشلي اسکات کولگيت» (ويليام کولگيت) در شهر کنت انگلستان متولد شد. پدرش رابرت يک کشاورز و سياستمدار در زمان خود بود و به دليل فعاليت‌هاي سياسي مجبور شدند که به مريلند آمريکا مهاجرت کنند.
در سال 1806 ويليام که صابون‌ساز و شمع‌ساز ماهري بود، يک کارخانه براي توليد نشاسته، صابون و شمع تاسيس کرد و نام آن را «ويليام کولگيت و همکاران» گذاشت. در دهه 1840 کارخانه شروع به فروش قالب‌هاي يک اندازه صابون کرد. ويليام در سال 1857 درگذشت و نام شرکت تحت مديريت پسرش ساموئل کولگيت به «کولگيت و همکاران» تغيير يافت.
ساموئل به گسترش شرکت مشغول شد و در سال 1872 صابون معطر خود با نام «کشمر بوکت» را توليد کرد. يک سال بعد کولگيت اولين خميردندان خود را معرفي کرد. تا آن هنگام تمرکز شرکت روي فروش آهار، شمع و صابون عطري بود. اولين خميردندان کولگيت به شکل يک کرم معطر در شيشه‌هاي دهان گشاد عرضه مي‌شد. ولي موفقيت غيرمنتظره کولگيت در سال 1896 رخ داد، هنگامي که شرکت اولين تيوب‌هاي نرم خميردندان را ارائه کرد و در نتيجه کار شست‌وشوي دندان‌ها بسيار آسان تر و بهداشتي تر شد. اين خميردندان‌ها 12 سال بعد به توليد و فروش انبوه رسيد. پسر ديگر ويليام يعني جيمز، جزو اولين افراد در هيات امناي دانشگاه مديسون بود (که بعدها به دانشگاه کولگيت تبديل شد).
شرکت جانسون هم شرکت ديگري بود که در ميلواکي به ساخت صابون‌هاي نخل زيتون مي‌پرداخت. فرمول اين صابون متعلق به خود شرکت بود و پس از محبوبيت يافتن اين صابون‌ها، نام شرکت جانسون به نام اين صابون يعني «پالم اوليو» تغيير يافت. اين صابون در اواخر قرن 19 بسيار پرفروش و معروف شده بود و تبليغات زيادي از جمله يک کنسرت هفتگي راديويي و يک برنامه تئاتر براي اين شرکت برگزار مي‌شد.
شرکت پالم-اوليو در سال 1928 کولگيت را خريداري کرد، ولي هويت خميردندان کولگيت، کماکان به قدرت سابق باقي ماند و با همان نام توليد مي‌شد. در واقع اين ادغام به نام تجاري کولگيت کمک کرد که هرچه بيشتر در خارج از آمريکا گسترش يابد.
در سال‌هاي بعد از جنگ جهاني دوم، وقتي رقيب اصلي کولگيت يعني P&G فلورايد را به خميردندان‌هاي خود اضافه کرد، کولگيت هزاران مشتري خود را از دست داد، ولي با اثبات تاثير فلورايد در پيشگيري از پوسيدگي دندان در سال 1964، کولگيت هم اين ماده را به خميردندانش افزود. منتها براي اثبات متمايز بودن خود، نوع پيشرفته فلورايد (MPF) را به محصولاتش اضافه مي‌کرد. در دهه‌هاي60 و 70 بود که «جورج هنري لچ» مديرعامل کولگيت-پالم اوليو بسياري از ساختارهاي کارخانه را مدرن و تجديد ساخت کرد. در آن زمان ديگر فلورايد مساله اصلي نگهداري از دندان‌ها نبود. زيرا در اکثر شهرهايي که بازار اصلي فروش خميردندان بود، فلورايد به آب آشاميدني اضافه مي‌شد و حل مشکلات ديگر دندان مثل جرم دندان و تورم لثه از اهميت بيشتري نسبت به پوسيدگي برخوردار بود. در دهه 90 ميلادي کولگيت اولين خميردنداني بود که با ارائه خميردندان «کولگيت توتال» به کنترل کامل هر سه مشکل مربوط به دندان پرداخت.
با وجود تنوع بيش از حد انواع خميردندان، مشتريان که گيج شده بودند، از محصول جديد که با ارائه يک راه حل کامل انتخاب را آسان تر مي‌ساخت، استقبال کردند. اين نوآوري با ابداعات قبلي کولگيت مثل فلورايد پيشرفته و ژل خميردندان (که مخصوص کودکان بود) و ابداع تيوب پمپي خميردندان، ترکيب شد و تعداد مشتريان کولگيت را چندين برابر کرد.
کولگيت سال‌هاي زيادي پيشگام بازارهاي جهاني بود، ولي ادعاي کامل بودن خميردندانش کمک کرد که پس از سي سال رقابت با خميردندان ضد پوسيدگي Crest، دوباره مقام اول بازار آمريکا را به دست آورد. کولگيت توتال با ارائه يک راه‌حل کامل، بازار آشفته و در هم پيچيده خميردندان را ساده کرد و با توليد خميردندان‌هاي جديد، به جاي تقليد از محصولات موجود در بازار، توانست جايگاه پيشگامي خود را دوباره به دست آورد.
کولگيت همواره به طراحي و توليد کالاهاي جديد اعتقاد داشته و تنها در سال 2000 نزديک به 900 کالاي جديد ارائه کرده است. اکنون کولگيت فروشنده شماره يک خميردندان و پيشگام جهاني در محصولات جانبي مراقبت از دهان و دندان است. اين شرکت با بيش از 36 هزار کارمند در 200 کشور دنيا، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 15 ميليارد دلار داشته و سودي معادل 2 ميليارد دلار را از آن خود کرده است.
منابع: سلاطين نام‌هاي تجاري
www. colgate. com 
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۲۱:۲۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد