رستوران‌هاي زنجيره‌اي ساب‌وي

رستوران‌هاي زنجيره‌اي ساب‌وي
در سال 1948 «فرد دلوکا» در نيويورک آمريکا متولد شد. وقتي او تنها 17 سال سن داشت به دليل علاقه زياد به غذاهاي آماده، از پيتر باک که يکي از دوست‌هاي خانوادگي آنها بود مبلغ 1000 دلار قرض گرفت تا يک ساندويچ فروشي باز کند.
در سال 1948 «فرد دلوکا» در نيويورک آمريکا متولد شد. وقتي او تنها 17 سال سن داشت به دليل علاقه زياد به غذاهاي آماده، از پيتر باک که يکي از دوست‌هاي خانوادگي آنها بود مبلغ 1000 دلار قرض گرفت تا يک ساندويچ فروشي باز کند.
او همچنين مي‌خواست با اين کار خرج تحصيل خود را در کالج فراهم کند. سپس او به دانشگاه بريج پورت رفت و در آنجا در گوشه خيابان اصلي که يک مکان پرتردد نبود مغازه خود را باز کرد؛ ولي در ظهر روز اول شاهد هجوم مشتريان به رستوران خود بود.
در آن زمان رستوران‌هاي ديگر در حال تنوع بخشيدن به محصولات خود بودند؛ ولي فرد روي يک محصول خاص متمرکز شد و آن ساندويچ‌هاي ساب مارين بود که با نان باگت بلند ساخته مي‌شد. تنها تفاوت اين ساندويچ با رستوران‌هاي ديگر در مواد به کار رفته و نوع سس مخصوص آن بود؛ ولي اين تمرکز روي يک محصول توانست مشتريان زيادي به خود جلب کند. در ابتدا نام اين رستوران «پيت ساب مارين» بود که چون در تبليغات راديويي مانند «پيتزا مارين» شنيده مي‌شد به «پيت ساب وي» تغيير نام يافت و بعدها به ساب‌وي معروف شد. دکوراسيون شعبات ساب‌وي نيز شامل عکس‌هاي مختلفي از متروي نيويورک از زمان تاسيس تا آن زمان بود.
تمرکز نام تجاري ساب‌وي به آن کمک‌هاي بسياري کرد که يکي از آنها برداشت ذهني مشتريان از نام ساب‌وي بود. چون اين نام فقط با يک نوع کالا مرتبط بود، برداشت مخاطبان از آن شفاف تر و مشخص تر بود و زماني که به يک رستوران ساب‌وي مي‌رفتند، مي‌دانستند که چه چيزي به آنها عرضه مي‌شود. همچنين اين تمرکز محدود، به انتخاب اسم ساب‌وي نيز کمک کرده است. اين نام براي چنين کمپاني خاصي يک نام ايده آل به شمار مي‌رفت؛ چراکه بدون اينکه به روشني نام کالايش را به زبان بياورد، آن را پيشنهاد مي‌کند. اين نام همچنين به طور غير مستقيم و ضمني با پديده شهرنشيني پيوند داشت.
اين تمرکز به سرعت موجب گسترش ساب‌وي شد و آن را به يکي از غول‌هاي فست فود تبديل کرد. چنانکه مک‌دونالدز، ساب‌وي را به عنوان بزرگ‌ترين تهديد براي خود به حساب مي‌آورد. بنابراين هر دو شروع به گسترش خود و رقابت با ديگري کردند.
رشد ساب‌وي به قدري زياد بود که فرد دلوکا را در سال 2007 با مجموع 5/1 ميليارد دلار دارايي به يکي از ثروتمندترين مردان دنيا تبديل کرد و در پايان سال بعد، کمپاني بيش از 32 هزار شعبه در 91 کشور جهان افتتاح کرده بود و از آنها درآمد سالانه‌اي معادل 9 ميليارد دلار به دست مي‌آورد.
يکي از امتيازات ساب‌وي که موجب اين فروش بالا مي‌شد اين بود که برخلاف بيشتر فست فودهاي ديگر، يک غذاي ناسالم به نظر نمي‌آمد، چون محتوياتش به طور معمول از مواد اوليه تازه و سالم تهيه مي‌شد و اين قضيه مرتبا در تبليغات شرکت به اطلاع مردم مي‌رسيد. بنابراين آنها در انتخاب ساب‌وي نسبت به رقبايش ترديد کمتري از خود نشان مي‌دادند. در واقع، برتري ساب‌وي در اين بود که نکات مثبت فست‌فود مثل سرعت و راحتي را بدون تصور ذهني ناسالم بودن ارائه مي‌کرد. بسياري از ساندويچ‌هايي که در ساب‌وي ارائه مي‌شد، تنها شش گرم يا کمتر چربي داشت.
علاوه بر مکان‌هاي معمول، ساب‌وي در نقاط متفاوتي نيز شعبه‌هايي تاسيس کرد، مثلا فقط بيش از 900 شعبه در فروشگاه‌هاي والمارت و 200 شعبه در مناطق جنگي از جمله عراق و افغانستان باز کرد.
همچنين علاوه بر 3 شعبه در داخل پنتاگون، در حال گسترش شعبه‌هاي خود در دبيرستان‌ها و دانشگاه‌ها بود. در انگلستان و ايرلند نيز شعبه‌هاي خود را در داخل فروشگاه‌هاي بزرگ «لانديس» تاسيس کرد و به عنوان تهديد جدي براي مک‌دونالدز در انگلستان محسوب شد، زيرا طبق قرارهايش برنامه داشت تا سال 2010 دوهزار شعبه در انگليس تاسيس کند.
رستوران‌هاي زنجيره‌اي ساب‌وي در سال‌هاي متوالي جزو رده‌بندي کانديداهاي مجله کارآفرين بوده و در سال 2008 کسب نمايندگي ساب وي، از نظر سرمايه گذاري مناسب کاري در بين دوازده مورد مشابه ديگر در شانزده سال گذشته به عنوان دومين کمپاني اين مجله معرفي شده است.
اکنون ساب‌وي به عنوان يکي از در حال رشدترين رستوران‌هاي دنيا با حدود 33 هزار شعبه در 91 کشور جهان مي‌باشد و پس از «يام» به عنوان دومين رستوران‌هاي بزرگ زنجيره‌اي جهاني و بزرگترين زنجيره رستوران -با نام ثابت در همه شعبه‌ها- مي‌باشد. اين شرکت در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 11 ميليارد دلار را از آن خود کرد.
کوشان غلامي
منبع خبر: 
  ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۵۶:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد