شرکت آمريکايي آموکو، غول نفتی جهان

شرکت آمريکايي آموکو، غول نفتی جهان
در روز 11 اکتبر 1849 ويليام ناکس دارسي در نيوتون آبوت انگلستان متولد شد. پدر او وکيل موفقي بود و پسرش را به مدرسه وستمينستر فرستاد.
در روز 11 اکتبر 1849 ويليام ناکس دارسي در نيوتون آبوت انگلستان متولد شد. پدر او وکيل موفقي بود و پسرش را به مدرسه وستمينستر فرستاد.
اين خانواده در سال 1866 به استراليا مهاجرت کرده و در شهر کوئينزلند ساکن شدند. ويليام در رشته حقوق درس خود را ادامه داد تا شغل پدرش را پي‌گيرد و در ابتدا کار خود را از مسائل حقوقي مربوط به مالکيت و زمينداري آغاز کرد. وقتي خانواده مورگان معدن سنگ آهن خود را در راکمپتون باز کردند، او به همراه والتر راسل‌هال در يک اتحاديه با آنها شريک شدند. اين معدن ذخاير بسيار ارزشمندي داشت و در اکتبر 1886 هنگامي که ويليام، مدير و سهامدار اصلي آن بود، شروع به استخراج طلا کرد. او همچنين سود بسيار زيادي از مسابقات اسب سواري به دست آورد و در سال 1889 با سرمايه هنگفتي که به دست آورده بود به انگلستان بازگشت. در آنجا او عمارت تالار استن مور را خريداري کرده و تجارت خود را آغاز کرد.
در سال 1900 او مجوز اکتشاف و استخراج نفت در ايران را از مظفرالدين شاه دريافت کرده و شروع به سرمايه‌گذاري در ايران کرد. پس از اينکه ويليام امتياز ۶۰ ساله نفت ايران را گرفت، حق خود را به شرکت نفت برمه فروخت. اين شرکت، شرکت جديدي به نام
Anglo-Persian Oil Company را به عنوان يکي از شاخه‌هاي خود تاسيس کرد. قبل از جنگ جهاني اول، وزارت درياداري بريتانيا به هدايت وينستون چرچيل بيشتر سهام اين شرکت را در اختيار گرفت و در جريان هر دو جنگ جهاني نفت ارزان ايران کشتي‌هاي جنگي بريتانيا را تامين مي‌کرد.شرکت نفت ايران و انگليس تا سال ۱۹۵۱ که نفت در ايران ملي شد، همه امور مربوط به نفت ايران را ابتدا بر اساس قرارداد دارسي و بعد بر اساس قرارداد ۱۹۳۳ در دست داشت و ۱۶ درصد از سود سالانه خود را به دولت ايران مي‌پرداخت.
در سال 1987 اين شرکت مذاکراتي را براي خريداري شرکت‌هاي بريتويل و استاندارد اويل اوهايو آغاز کرد. با ادغام شرکت استاندارد اويل با گلف اويل، شرکت جديد سرمايه‌گذاري‌هايي را آغاز کرد و تعدادي از جايگاه‌هاي نفتي و يک تصفيه خانه خود در شرق آمريکا را به شرکت نفت ايران و انگليس فروخت.
نام شرکت نفت ايران و انگليس پس از ملي شدن صنعت نفت در ايران به شرکت نفت بريتانيا(British Petroleum) تغيير يافت. در دسامبر سال ۱۹۹۸ با خريد شرکت آمريکايي آموکو، «بي‌پي آموکو» نام گرفت.
دو سال بعد نام آموکو حذف شد و شرکت BP ناميده شد. نام BP ديگر کوتاه شده نام ديگري نبود و اين شرکت شعار خود «فراسوي نفت» (Beyond Petroleum) را طوري انتخاب کرد تا شعار آن با نام شرکت يکي باشد.
BP در سال 2000 شرکت‌هاي آرکو و نفت برمه را خريداري کرد و نام اکثر جايگاه‌هاي نفتي آموکو در آمريکا به BP تغيير يافت. از آنجا که شرکت آموکو براي 16 سال متوالي به عنوان بهترين نام تجاري نفتي از ديد مشتريان شناخته شده بود و به همراه رقباي خود؛ يعني شورون و شل، داراي بيشترين ميزان وفاداري مشتريان بودند، BP به راحتي توانست اين جايگاه‌ها را در برخي ايالت‌ها به فروش برساند تا تمرکز خود را بيشتر کند. در سال 2005 نيز با فروش تمامي دارايي‌هاي خود در کلرادو، اين بازار را رها کرد.
در سال 2006شركت BP با در اختيار داشتن 50 درصد شرکت TNK-BP شروع به عمليات اکتشاف نفت در روسيه کرد تا ذخاير آينده خود را تامين کند. 50 درصد ديگر اين شرکت متعلق به 3 ميلياردر روسي بود.
يک سال بعد BP تمامي مراکز سرويس‌دهي خود را به نمايندگان و عاملان فروش واگذار کرد. اکنون BP يک شرکت انرژي جهاني است که مقر آن در لندن انگلستان است. اين شرکت يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي توليد انرژي در جهان بوده و بزرگ‌ترين شرکت انگليسي مي‌باشد. اين شرکت از جمله بزرگ‌ترين شرکت‌هاي بخش انرژي‌هاي خصوصي در جهان و يکي از شش شرکت بزرگ انرژي محور يکپارچه در بخش اکتشاف نفت، گاز طبيعي، نفت خام و محصولات نفتي مي‌باشد. BP با بيش از 80 هزار کارمند در سراسر دنيا، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 246 ميليارد دلار را از آن خود کرد که سود خالص آن از 16 ميليارد دلار تجاوز مي‌کند.ولي در سال اخير پس از انفجار سکوي نفتي ديپ واتر هورايزون که تحت مسووليت BP قرار داشت، بر اثر نشت نفت از اين چاه دريايي، يک لکه نفتي در خليج مکزيک به‌وجود آمد. اين نشت در تاريخ ۲۰ آوريل ۲۰۱۰ ايجاد شد و خسارات سنگيني را به BP وارد کرد. ارزش سهام اين شرکت، پس از ۹ روز کاري بعد از آغاز نشت نزديک به ۲۲ درصد سقوط کرد که اين به تنهايي ارزش بازاري شرکت را تا ۴۰ ميليون دلار پايين آورد.
همچنين پرداخت خسارات ميليوني حادثه باعث زيان بيشتر اين شرکت شد. ايجاد يک مانع شناور، جمع‌آوري و تصفيه مخلوط آب و نفت و استفاده از مواد پاک‌کننده براي نابود کردن نفت نشتي از اقداماتي هستند که تاکنون براي پاکسازي لکه انجام گرفته است. بريتيش پتروليوم اعلام کرده‌است: روزانه ۱۰۰۰۰ بشکه نفت از سطح دريا جمع‌آوري مي‌کند و اين عمليات کماکان ادامه دارد.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۰:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد