فولکس واگن

فولکس واگن
در اوايل دهه 1930 بازار خودروي آلمان شامل اتومبيل‌هاي متنوع گران قيمت بود؛ ولي توانايي خريد اکثر مردم اين کشور در حد يک موتورسيکلت بود.
در اوايل دهه 1930 بازار خودروي آلمان شامل اتومبيل‌هاي متنوع گران قيمت بود؛ ولي توانايي خريد اکثر مردم اين کشور در حد يک موتورسيکلت بود. پس پروژه‌هاي متعددي توسط کارخانه‌هاي مختلف مانند مرسدس، آدلر، استير، هانوماگ و ... شروع شد تا خودرويي ارزان و عمومي توليد شود.
حتي در چک اسلواکي نيز خودروي تترا 77، مرتبا تغييراتي در جهت کوچک‌تر و ارزان‌تر شدن داشت تا بتواند به بازار آلمان وارد شود. حتي آدولف هيتلر، رهبر نازي‌هاي آلمان هم به فکر ساختن يک خودروي ارزان بود که همگان بتوانند آن را خريداري كنند. اگر چه او هرگز نتوانست رانندگي را تجربه نمايد؛ ولي علاقه شديدي به اتومبيل داشت.
فرديناند پورشه نيز يکي ديگر از علاقه‌مندان به اين طرح بود که با صرف انرژي بسيار و تجربيات گسترده خود، اولين اتومبيل كوچكش را در سال 1922 ساخت و براي توليد انبوه اين خودرو در سطح وسيع تلاش زيادي کرد. آرزوي او براي ساخت اتومبيل همگاني در سال 1930 با ايجاد كارخانه‌اي برآورده شد؛ ولي او تصميم داشت اتومبيل‌هايي بزرگ‌تر با كارآيي بالاتر و قيمت پايين‌تر توليد كند.
در سال بعد او فعاليتش را با كار بر روي پروژه جديدي آغاز و يک موتور 5 سيلندر طراحي كرد. با حمايت‌هاي هيتلر پورشه توانست اين اتومبيل‌ها را در حدود نصف قيمت بقيه اتومبيل‌هاي موجود در آلمان ارائه كند. سه مدل اول اين خودرو در گاراژ خانه فرديناند توليد شد، سپس طرح‌هاي آن در اختيار كمپاني اپل قرار گرفت و اتومبيل‌هايي با قيمت‌هاي ارزان توليد شد.
اين مدل نواقصي داشت که براي اصلاح آن سرمايه گذاري بزرگي از سوي هيتلر انجام گرفت و سه ماه بعد كمپاني VolksWagen به معني گروه توليد‌كننده اتومبيل‌هاي مردم آلمان تاسيس شد. در ابتداي كار حدود 30 مدل مختلف اتومبيل ساخته شد كه تمامي اين مدل‌ها توسط ارتش آلمان تست شدند. پورشه نيز به منظور بالا بردن كيفيت اين توليدات به مطالعه بر روي اتومبيل‌هاي آمريكايي پرداخت. هيتلر در سال 1938 شعبه جديدي براي اين كمپاني تاسيس كرد و اين قسمت جديد به سرعت توليد اتومبيل‌هاي ارزان قيمت را براي افرادي كه قدرت خريد پايين‌تري داشتند، آغاز كرد.اولين اتومبيل‌هاي قبل از جنگ اين كمپاني KdF-Wagen محصول سال 1939 بود که همگان آنها را با نام«بيتل» مي‌شناختند. در طي جنگ اين كمپاني بر اثر بمباران هوايي شديدا آسيب ديد و با پايان گرفتن جنگ و خودکشي هيتلر در سال 1945 آلمان به چند بخش تقسيم شد و کارخانه KdF در بخشي که تحت کنترل انگليس‌ها بود، قرار گرفت. پس از آن اتومبيل‌هاي بيتل به كشورهاي ديگر صادر شدند؛ اما فروش خوبي نداشتند. اين كمپاني در سال 1945 توانست 1785 دستگاه اتومبيل به بازار عرضه كند كه تمامي آنها به عنوان سرويس مورد استفاده قرار گرفتند. در سال بعد اين رقم به 10 هزار دستگاه افزايش يافت. اين كمپاني در ابتداي سال 1948 به آلماني‌ها پس داده شد و «هاينريش نورداف» رياست آن را به عهده گرفت. او تصميم گرفت کمپاني را توسعه دهد و در اين راستا دو کارخانه براي توليد نمونه‌هايي با سقف متحرک (کروکي) فولکس قورباغه‌اي در نظر گرفته شد. کارخانه کارمان (Karmann) براي ساخت نمونه چهار نفره و هبمولر (Hebmüller) براي نمونه‌هاي دو نفره انتخاب شدند. ‌هاينريش در گذشته براي كمپاني‌هاي اپل و ب.ام.و كار كرده بود و اطلاعات خوبي در زمينه اتومبيل‌هاي آمريكايي و روش توليد انبوه آنها داشت. او با علم صادرات اتومبيل كاملا آشنا بود و در همان سال تعداد زيادي از توليدات اين كمپاني را به خارج از آلمان صادر كرد.
پورشه که تا آن زمان به عنوان مهندس مشاور كمپاني فعاليت داشت، در كارخانه بزرگ خود اتومبيل‌هاي اسپرت توليد مي‌كرد. نورداف در آوريل سال 1969 پس از بازنشستگي در گذشت و با تغيير مديريت، اين كمپاني دچار مشكلات شديد شد كه به مرور زمان موفق به حل آنها شدند. تا سال 1972 اين كمپاني توانسته بود حدود 15 ميليون دستگاه اتومبيل توليد كند كه پيروزي بزرگي محسوب مي‌شد؛ البته در ماه مه سال 1981 توليد 20 ميليون بيتل توسط فولکس واگن در كشور مكزيك جشن گرفته شد.
نسل بعدي اتومبيل‌هاي فولکس واگن، اتومبيل‌هاي ديفرانسيل جلوي پاسات بود که از مدل آئودي 80 الهام گرفته شده بود. در سال 1974 نيز گلف به بازار عرضه شد که به سرعت جاي خود را در بازارهاي مختلف اتومبيل پيدا کرد.
در ماه ژوئن سال 1979 با توليد يك گلف، كمپاني ساخت 35 ميليون اتومبيل خود را جشن گرفت. سپس كمپاني امتياز ساخت مدل‌هاي پاسات و پولو را به كمپاني سئات اسپانيا واگذار نمود. همچنين در سال 1982 قرار دادي با دولت چين امضا كرد تا مدلي از پاسات به نام سانتانا در کشور چين توليد شود. اگرچه توليد اتومبيل‌هاي اسپرت براي اين كمپاني سوددهي نداشت، اما اين كمپاني براي رقابت با ديگر كارخانجات مجبور شد به توليد اين نوع خودروها نيز بپردازد.در دهه بعد اين كمپاني به تقويت بازار خود در آمريكا پرداخت و توانست نيمي از محصولات خود را به كشور آمريكا صادر نمايد. اين كمپاني در سال 1979 تعداد 330 دستگاه اتومبيل توليد كرد. از سال 1985 موتورهاي 16 سوپاپ در اتومبيل Gti نيز مشاهده و همچنين در سال 1988 اتومبيل‌هاي دو ديفرانسيل نيز توليد شد.از سال 2002 به بعد با مديريت جديد شرکت، نسل ششم فولکس گلف و مدل‌هاي مختلفي از جتا و پاسات توليد شد. در سال 2006 مديريت شرکت به مارتين وينترکورن، مدير سابق شرکت آئودي رسيد که سهم زيادي در پيشرفت اين شرکت داشت.اين كمپاني در حال حاضر از كارخانجات بزرگ اتومبيل سازي جهان بوده و مرتبا اتومبيل‌هاي جديدي به بازار عرضه مي‌کند. محصولات توليدي شرکت خودروسازي اشکودا در جمهوري چک که از زيرمجموعه‌هاي شرکت فولکس واگن آلمان است نيز هر ساله به روز شده و روند صعودي خود را طي مي‌کند. فولکس واگن با بيش از 370 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 105 ميليارد يورو را از آن خود کرده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۶:۲۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد