اداب فتوشاپ

اداب فتوشاپ
در روز 11 سپتامبر سال 1939 «چارلز چوک گشک» در کليولند اوهايو متولد شد. او مدارک ليسانس ادبيات و فوق ليسانس رياضي را از دانشگاه ژاوير گرفت و براي اخذ مدرک دکتراي علوم کامپيوتر راهي دانشگاه کارنگي شد.
در روز 11 سپتامبر سال 1939 «چارلز چوک گشک» در کليولند اوهايو متولد شد. او مدارک ليسانس ادبيات و فوق ليسانس رياضي را از دانشگاه ژاوير گرفت و براي اخذ مدرک دکتراي علوم کامپيوتر راهي دانشگاه کارنگي شد.
«جان ادوارد وارنوک» نيز در روز 6 اکتبر سال 1940 در شهر سالت ليک، يوتا، ديده به جهان گشود و پس از گذراندن دوره‌هاي مختلف در رياضيات و فلسفه، دکتراي خود را در رشته مهندسي برق از دانشگاه يوتا گرفت. آنها در سال 1982 شرکت ادوبي (Adobe) را تاسيس کردند. اولين محصول مستقل اين شرکت پس از ارائه ضميمه براي ساير برنامه‌ها، فونت ديجيتال بود. در پاييز سال 1987 توماس نول، دانشجوي دكتراي رشته هنرهاي تجسمي کامپيوتري در حال كار روي برنامه‌اي بود كه بتواند تصاوير طيف خاكستري كامپيوتري را روي مانيتور‌هاي سياه و ‌سفيد به نمايش درآورد. در آن زمان، شركت ILM در مارين كانتري كاليفرنيا، مركز جلوه‌هاي ويژه تصويري در شركت عظيم لوكاس فيلم بود كه در آن زمان، بزرگ‌ترين و معتبرترين شركت فيلمسازي به شمار مي‌رفت. با تهيه فيلم جنگ‌هاي ستاره‌اي، لوكاس فيلم ثابت كرده بود كه جلوه‌هاي تصويري كار‌آمد مي‌توانند با تركيب شخصيت‌هاي خيالي و داستاني دور از ذهن، به يك پديده در دنياي سينما تبديل شوند. در پي موفقيت عظيم آن فيلم، همه در پي يافتن راه‌حل‌هاي ديجيتالي براي چنين مقاصدي بودند و به همين علت، توماس نيز بر آن شد كه از برنامه‌اش براي توليد تصاوير ديجيتالي استفاده كند. اين برنامه‌ ساده Display نام داشت و نمايش تصاوير ديجيتالي توسط اين برنامه،‌ نتيجه‌‌ خوبي را به دنبال داشت كه نقطه‌ سرآغاز برنامه فتوشاپ شد.
توماس دوباره شروع به كار روي برنامه كرد، به نوعي كه بتواند روي مانيتورهاي رنگي نيز كار كند. در تابستان 1988 بود بالاخره به اين نتيجه رسيد كه برنامه‌ ساخته شده به حدي از انتظار رسيده است كه بتوان از آن به عنوان يك محصول تجاري استفاده كرد. اين نرم افزار به زودي ثبت شد و نام فتوشاپ را گرفت.
پس از نام‌گذاري نرم‌افزار، جان شروع كرد به گشتن به‌ دنبال شركتي كه روي فتوشاپ سرمايه‌گذاري كند؛ ولي به دليل مشکلات نرم‌افزاري و اختلافات مالي موفق به اين كار نشد؛ ولي کاربران زيادي شروع به استفاده از اين برنامه کردند.
استفاده از آن توسط كارشناسان و تاييد آنها به نوعي يك تبليغ غيرمستقيم براي فتوشاپ محسوب مي‌شد و باعث ‌شد ديد عمومي نسبت به اين برنامه‌ ساده، بهتر شود. جان با استفاده از اين فرصت، دوباره براي فروش برنامه‌اش به شركت ادوبي مراجعه كرد و اين ‌بار راسل براون، مدير هنري شركت ادوبي، به شدت تحت تاثير قابليت‌هاي فوق‌العاده‌ فتوشاپ قرار گرفت. او كه چند روز قبل، قرارداد امضا نشده‌اي را براي خريد نرم‌افزار رقيب فتوشاپ تنظيم كرده بود، بلافاصله تغيير عقيده داد و تحت‌تاثير جان متقاعد شد كه فتوشاپ قابليت‌هاي بيشتري دارد. با امضاي قرارداد مشترك بين آن‌دو، شركت ادوبي حق پخش فتوشاپ را از جان خريد و از آنجا ماجراي فتوشاپ آغاز شد. جان تنها «حق توزيع فتوشاپ» را به شركت ادوبي فروخت و اين نرم‌افزار تا سال‌ها بعد كه موفقيتي بسيار عظيم را به دنبال داشت هرگز توسط ادوبي به‌طور كامل خريداري نشد. ادوبي موافقت كرد كه نام فتوشاپ همچنان روي برنامه‌ مذكور باقي بماند. توماس نيز به همراه برادرش جان، پس از امضاي قرارداد قانوني حق پخش، كار روي فتوشاپ را از سر گرفتند تا بتوانند قابليت‌هاي آن را براي نسخه‌هاي بعدي افزايش دهند. بسياري از اعضاي اصلي ادوبي معتقد بودند تلاش‌هاي جان كاملا بي‌فايده است و زحمات او هرگز براي يك نرم‌افزار جدي مانند فتوشاپ كاربردي نخواهد داشت؛ ولي جان بدون توجه به عقيده‌ آنها به طور پنهاني مشغول نوشتن كدهايي شد كه بعدها به يكي از قدرتمندترين ابزارهاي فتوشاپ براي به زانو در‌آوردن ويرايشگرهاي ديگر تبديل شد. عمليات ساماندهي فتوشاپ در آوريل 1989 نيز همچنان ادامه داشت و راسل براون و ديگر متخصصان ادوبي با ايده‌هاي عجيب و غريبشان توماس را وادار به نوشتن كدهايي مي‌كردند كه عملا نشدني بود و قابليت‌هايي را از او مي‌خواستند كه تا آن روز در هيچ نرم‌افزار ديگري ارائه نشده بود.
جان هم مشخصا تاثير به‌سزايي در تشويق توماس داشت و ايده‌هاي خوبي براي كار به او مي‌داد. تمام اين زحمات در سال 1990 به نتيجه رسيد و بالاخره نسخه يك فتوشاپ به بازار ارائه شد. فتوشاپ با قابليت‌هاي چشمگير در كنار روابط كاربري ساده و راهنماي بسيار گوياي استفاده از آن توانست به سرعت جاي خود را در بين كاربران باز كند. فتوشاپ قابليت‌هايي را ارائه مي‌كرد كه رقبا فاقد آن بودند. با انتشار نسخه‌ دوم فتوشاپ، ادوبي رسما به عنوان شركت استاندارد محصولات گرافيكي شناخته شد. جان همچنان به عنوان مهندس گرافيك داخلي فتوشاپ كار مي‌كرد، اما تعداد مهندسان ادوبي كافي نبود. فتوشاپ در حال تبديل شدن به يك استاندارد جهاني بود و نياز داشت كه افراد متبحر بيشتري با آرا و عقايد متفاوت روي قابليت‌هاي آن كار كنند.
براي همين، ادوبي مارک‌هامبورگ فارغ‌التحصيل دانشگاه ميشيگان را استخدام كرد.استخدام مارك و همكاري وي با جان موجب تسريع در پيشرفت فتوشاپ ‌شد و به اين ترتيب نسخه‌ دوم اين نرم‌افزار در سال 1991 به بازار آمد. فتوشاپ با ارائه نسخه 3 و 4، همچنان به رشد خود ادامه داد و تعداد كاربران آن در سطح بين‌المللي به بيش از يك‌ميليون رسيد و ادوبي براي خريد اين محصول با برادران نول وارد مذاكره شد. نسخه‌ پنجم به واقع همانند يك انقلاب بود. همه‌ گزينه‌ها بهبود يافته بودند. هر منويي كه باز مي‌شد پر بود از قابليت‌هاي جديدي كه كاربر را هيجان‌زده مي‌كرد. يكي از بزرگ‌ترين تغييرات كه سر و صداي زيادي به پا كرد، مديريت رنگ‌هاي تصوير بود که براي برخي كاربران يك موهبت بزرگ محسوب مي‌شد. فتوشاپ ديگر يك نرم‌افزار نبود. يك صنعت بود.
بزرگ‌ترين انجمن‌هاي خبري دنيا و همچنين بيشترين تعداد آموزش‌هاي آنلاين مربوط به اين نرم‌افزار بود. در‌آمد ادوبي به بيش از يك ميليارد دلار در سال رسيد و مي‌توان گفت بيش از آنكه فتوشاپ با ادوبي معروف شود، ادوبي از نام فتوشاپ استفاده كرد. مديا پلير ادوبي نيز در آوريل سال 2008 به بازار آمد و چند ماه بعد نسخه CS4 معرفي شد. ادوبي در سال 2009 دو شرکت را خريداري کرد. اولي بيزينس کاتاليست در ماه آگوست و دومي «Omniture» در ماه سپتامبر. اين شرکت چند ماه بعد 680 نفر از کارمندان را کنار گذاشت، ولي در حال حاضر، حدود 8600 کارمند در مراکز مختلف خود دارد و در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 3 ميليارد دلار را از آن خود کرده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۱۵:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد