فابرکستل، قديمي‌ترين کارخانه توليد لوازم تحرير

فابرکستل، قديمي‌ترين کارخانه توليد لوازم تحرير
در سال 1761 يک کابينت‌ساز به نام کسپر فابر در شهر نورمبرگ آلمان (Kaspar Faber) شروع به سرمايه‌گذاري براي توليد انواع مداد کرد که اين کسب و کار تا پنج نسل در خانواده فابر باقي ماند.
در سال 1761 يک کابينت‌ساز به نام کسپر فابر در شهر نورمبرگ آلمان (Kaspar Faber) شروع به سرمايه‌گذاري براي توليد انواع مداد کرد که اين کسب و کار تا پنج نسل در خانواده فابر باقي ماند.
کسب و کار فابر از سال 1850 رونق گرفت. در دوران رياست لوتار فون فابر، نسل چهارم فابرها مداد شش‌ضلعي را ساخته و با مارک A. W. Faber نخستين علامت تجارتي را براي يک مداد به ثبت رساندند که اين مدادها وارد بازار آمريکا نيز شدند. آنها در سال‌هاي 1849 تا 1855 شعبه‌هايي در نيويورک، لندن و پاريس تاسيس کردند و بيست سال بعد، فروشگاه‌هاي خود را تا وين و سن‌پترزبورگ هم گسترش دادند. آنها کارخانه‌اي در مرز آلمان شرقي و غربي براي توليد خط‌کش‌هاي مهندسي باز کرده و با همت لوتار، بزرگ‌ترين نتيجه کسپر، به توسعه بين‌المللي شرکت فابر و عرضه محصولات جديد پرداختند. در سال 1900 پس از ازدواج نوه لوتار با فرزند کوچک يکي از کنت‌هاي کستل و سرمايه‌گذاري وي بر روي کارخانه‌ها، نام شرکت به فابر-کستل (Faber-Castell) و لوگوي آن نيز تغيير يافت.
خانواده کستل کنت‌هاي امپراطوري روم مقدس را انتصاب مي‌کردند و در سال 1901، بزرگ اين خانواده، نشان موروثي پرنس را از شاهزاده باواريا دريافت کرد. «کنت الکساندر فردريش لوتار ون کستل رودن‌هاوزن» با «بارونس اوتيلي ون فابر» ازدواج کرد و خانواده فابر-کستل را تشكيل دادند.
الکساندر مدت کوتاهي پس از به عهده گرفتن اين تجارت، در سال 1905 مدادهايي با کيفيت بسيار بالا توليد كرد و براي اينکه آنها را از ساير مدادهاي رقبا متمايز کند، مدادها را به رنگ سبز زيتوني (رنگ لباس گروهان قديمي خود) رنگ‌آميزي نمود. اين مدادها با نام کستل 9000 به بازار ارائه شده و خيلي زود توجه همگان را به خود جلب کردند و به عنوان نمونه و سمبل يک مداد خوب معرفي شدند. آرمي که براي جعبه‌هاي اين مدادها در نظر گرفته شده بود، نشان‌دهنده 2 شواليه در حال جنگ بود که براي مدت زياد و به شکل‌هاي مختلفي بر روي جعبه‌هاي اين نوع از مدادها مشاهده مي‌شد.
الکساندر حتي پس از طلاق از اوتيلي در سال 1918، مديريت شرکت و دفتر مرکزي آن را حفظ کرده و پس از بازسازي قصر خانوادگي در آن سکونت کرد. پس از فوت الکساندر، پسرش «کنت رولاند لوتار ولفگانگ» کارخانه را به ارث برد و رياست آن را به عهده گرفت و در ابتداي دهه 19۳۰ در کارخانه‌اي در سائو کارلوس برزيل شريک شد، در دهه 19۶۰ کارخانه‌هاي ديگر فابر کستل در پرو و استراليا تأسيس شدند و گراف ون فابر کستل به سمت رياست منصوب شد.
آرم دو شواليه قديمي جلب توجه مي‌كرد و مدت‌ها بود ديگر از آن استفاده نمي‌شد، تا اينکه در اوايل دهه 1990 به عنوان قسمتي از جنبش بازبيني مجدد کارخانه، اين آرم به عنوان لوگوي اصلي شرکت برگزيده شد. شرکت در کارخانه سائو‌کارلوس مدادهاي چوبي توليد مي‌کرد و شروع به ايجاد ابداعاتي در لوازم‌التحرير نمود. يکي از اين ابداعات که بسيار مورد توجه کودکان قرار گرفت، مدادهاي رابط بود که شامل يک سري مداد کوچک بود که به يکديگر متصل مي‌شدند و يک مداد بزرگ تشکيل مي‌دادند. فابر کستل همچنين شروع به توليد قلم‌هاي طراحي با مارک Pitt براي هنرمندان كرد. اين قلم‌ها که بيشتر توسط کاريکاتوريست‌ها و طراحان مانگاي ژاپني استفاده مي‌شد، جوهري از خود خارج مي‌کرد که هم بدون اسيد بوده و هم براي بايگاني مناسب بود و رنگ‌هاي مختلف زيبايي داشت. گراف ون يک ست کامل روميزي براي طراحي نيز ساخت که بسيار جذاب و کارآ بود و قيمت آن به حدود 2000 دلار مي‌رسيد.
فابرکستل براي سال‌هاي متمادي به عنوان توليدکننده اصلي خط‌کش‌هاي مهندسي شناخته مي‌شد و اکنون يکي از بزرگ‌ترين کارخانه‌هاي توليد‌کننده انواع نوشت‌افزار و لوازم طراحي و هنري در جهان است. اين شرکت داراي 14 کارخانه و 20 مرکز فروش در اروپا، آسيا، آمريکا و استراليا است. تعداد کارمندان اين شرکت از 7 هزار نفر تجاوز کرده و در بيش از 100 کشور دنيا مشغول به کارند. اکثر محصولات آن در برزيل توليد شده است و فقط تعداد محدودي از قلم‌هاي خاص را در آلمان مي‌سازد. اين شرکت حدود 2 ميليارد مداد در سال توليد کرده و فروش سالانه آن بالغ بر يک ميليارد يورو مي‌باشد.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۴۶:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد