معادن ريو تينتو، سومين توليدکننده اورانيوم دنيا

معادن ريو تينتو، سومين توليدکننده اورانيوم دنيا
معادن «ريو تينتو» در ايالت اوئلواي اسپانيا، از دوران باستان براي اکتشاف طلا، مس، نقره و ساير مواد معدني مورد حفاري قرار مي‌گرفت.
معادن «ريو تينتو» در ايالت اوئلواي اسپانيا، از دوران باستان براي اکتشاف طلا، مس، نقره و ساير مواد معدني مورد حفاري قرار مي‌گرفت.
حدود 3000 سال پيش از ميلاد مسيح قبايل مختلفي شروع به استخراج از اين نقاط کرده بودند. پس از سال‌هاي زيادي که اين مکان متروکه بود، مجددا معادن در سال 1556 کشف شدند و دولت اسپانيا از سال 1724 به بعد، شروع به راه‌اندازي آنها کرد، ولي ناکارآمدي اين دولت در استخراج و مشکلات ديگر سياسي و مالي باعث شد تا اين معادن در سال 1873 به قيمتي کمتر از ارزش اصلي فروخته شود. خريداران معدن به رهبري «هيو ماتسون» يک اتحاديه تشکيل دادند که 56 درصد آن متعلق به دويچه بانک بود، 24 درصد شرکت ماتسون و 20 درصد ديگر مربوط به شرکت حمل‌ونقل ريلي کلارک - پانچارد بود. ماتسون يک صنعتگر اسکاتلندي بود که با تشکيل اين اتحاديه، گروه «ريو تينتو» را راه‌اندازي کرد و رياست اين گروه را به عهده گرفت. آنها با پيشنهاد 5/3 ميليون پوندي حق برداشت و توليد انحصاري کليه معادن ريوتينتو را از آن خود کردند. اين اتحاديه در ماه مارس همان سال شرکت ريوتينتو را تاسيس کرد و در پايان دهه 1880 کنترل معادن به دست خانواده راتشيلد افتاد که آنها ميزان عمليات استخراج را به شدت بالا بردند. مديريت جديد همچنين امکانات عملياتي زيادي به مجموعه اضافه کردند و ضمن گسترش فعاليت‌هاي حفاري، روش‌هاي نويني براي استخراج ابداع کردند. معادن ريو تينتو بين سال‌هاي 1877 تا 1891 بزرگ‌ترين توليدکننده مس در جهان بود.
تا سال 1925 شرکت روي بهره‌برداري از اين معادن متمرکز شده و در پي گسترش فعاليت‌هاي خود به خارج از اسپانيا نبود. تا سال 1914 اوضاع مساعد بود و همکاري با ساير توليدکنندگان سنگ‌آهن و کنترل قيمت بازار، سود زيادي را نصيب اين شرکت مي‌کرد، ولي با شروع جنگ جهاني اول و تاثيرات پس از آن بر بازار سنگ‌آهن اروپا سود ريو تينتو رو به کاهش گذاشت. عدم توانايي براي متنوع کردن فعاليت‌ها در آن دوران، منجر به رکود تدريجي شرکت در ميان ساير شرکت‌هاي معدني شد؛ بنابراين در سال 1925 مديريت شرکت از «آلفرد ميلنر» به «اوکلند گده» منتقل شد. گده و تيم مديريت جديدي که انتخاب کرده بود بر روي تنوع عمليات و سرمايه‌گذاري‌ها و تغيير استراتژي بازاريابي متمرکز شدند. او قراردادهاي همکاري زيادي با مشتريان و شرکت‌هاي ديگر براي گسترش تکنولوژي و توسعه فعاليت‌ها به معادن جديدي در خارج اسپانيا، منعقد کرد که مهم‌ترين آنها سرمايه‌گذاري روي معادن مس رودزيا در جنوب آفريقا بود. در دهه 1950، دولت ملي‌گراي فرانکو شرايط استخراج معادن را براي شرکت‌هاي خصوصي بسيار سخت کرد و ريو تينتو دوسوم فعاليت خود در اسپانيا را متوقف و سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي را جايگزين آن کرد.
اولين فروش سهام به مبلغ 5/2 ميليون پوند در زمان سرمايه‌گذاري در معادن مس رودزيا انجام گرفته بود و ريوتينتو با ادغام شرکت‌هاي مختلف خود تحت نام «روکانا»، منابع خود را تلفيق کرد. اين معادن هنگام بروز مشکلات استخراج معدن اسپانيا در زمان جنگ صنعتي و جنگ دوم جهاني، کمک بسياري به ريو تينتو کرد. سياست‌هاي فرانکو نيز باعث شد شرکت ابتدا دوسوم و سپس کليه سهم خود را از معادني که نامش را از آنجا گرفته بود واگذار کرده و فعاليتش را به کشورهاي ديگر منتقل کند.
توسعه شرکت به کشورهاي ديگر، فرصت‌هاي زيادي را پيش روي آنها گذاشت، ولي به دليل فقدان سرمايه کافي نتوانستند از اين فرصت‌ها استفاده کنند؛ بنابراين با شرکت زينک استراليا ادغام شدند و Rio Tinto – Zinc يا RTZ را تاسيس کردند. اين ادغام به ريو تينتو اجازه داد که از فرصت‌هاي جديد استفاده کند و براي زينک نيز افزايش دارايي‌هاي پايه را در برداشت. اين مجموعه تمرکز اصلي خود را روي کشورهاي ديگر گذاشته و يک شرکت زيرشاخه به نام CRA براي فعاليت‌هاي خود در استراليا در نظر گرفته بود که بعدها در سال 1986 به دليل اختلافات در سرمايه‌گذاري‌هاي جديد، اين دو شرکت از هم جدا شده و مالکيت RTZ به کمتر از 50 درصد رسيد. در سال 1995 آنها با هم قرارداد همکاري بستند، ولي نام خود را تغيير دادند. RTZ به Rio Tinto plc و CRA به Rio Tinto Limited تغيير نام يافت.
در سال 2000 ريو تينتو شرکت استراليايي Northern Limited را که معادن آهن و اورانيوم داشت به مبلغ 8/2 ميليارد دلار خريداري کرد و در سال 2007 بزرگ‌ترين خريد تاريخ خود يعني شرکت کانادايي آلکان را با مبلغ 38 ميليارد دلار تثبيت کرد.
ريو تينتو اکنون سومين توليدکننده اورانيوم دنيا بوده و با بيش از 35 هزار کارمند، يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي استخراجي جهان است که روز به روز در حال توسعه و گسترش فعاليت‌هاي خود در زمينه معادن آهن، آلومينيوم، مس، طلا، نقره، اورانيوم، تيتانيوم و ... در کشورهاي مختلف مي‌باشد و در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 44 ميليارد دلار را از آن خود کرده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۰:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد