پرادا (Prada)، از توليد چمدان تا لباس‌هاي اسکار

پرادا (Prada)، از توليد چمدان تا لباس‌هاي اسکار
در سال ۱۹۱۳ ماريو پرادا و برادرش مارتينو، يک خانه مد در ميلان ايتاليا بنا کردند و نام آن را Fratelli Prada يا همان «برادران پرادا» گذاشتند.
در سال ۱۹۱۳ ماريو پرادا و برادرش مارتينو، يک خانه مد در ميلان ايتاليا بنا کردند و نام آن را Fratelli Prada يا همان «برادران پرادا» گذاشتند. آنها در ابتدا چمدان‌هاي بزرگ و کيف‌هاي دستي چرمي توليد مي‌کردند و سپس به تهيه لباس‌هاي بسيار شيک و زيبا از جنس چرم براي افراد ثروتمند پرداختند.
ماريو علاقه‌اي به استخدام زنان نشان نمي‌داد و عقيده داشت آنها نبايد نقشي در شرکتش داشته باشند، لذا زنان خانواده پرادا را از ورود به دفتر خود منع مي‌کرد. جالب آنكه پسر ماريو نيز هيچ گاه به کمک پدر نرفت و حتي پس از بازنشسته شدن ماريو، دخترش لوئيزا جانشين او شد و براي مدت 20 سال اين شرکت خانوادگي را اداره کرد.
در سال ۱۹۷۸ موچيا پرادا (Miuccia Prada) دختر لوئيزا، اين کمپاني را به ارث برد و آن را به يکي از گرانقيمت‌ترين و معروف‌ترين مارک‌هاي دنيا مبدل کرد. او در ملاقاتي که با «پاتريزيو برتلي» طراح ايتاليايي که در سن 17 سالگي تجارت چرم خود را آغاز کرده بود داشت، به پيشنهادهايش علاقه‌مند شده بود و پس از به دست آوردن شرکت، با به‌کار‌گيري پيشنهادهاي او، برتلي را به مدير کاري خود تبديل کرد. اولين توليدات موچيا کيف‌هاي ساده براقي از پارچه‌هاي نايلوني مخصوص ساخت چتر نجات بودند که ماريو از آنها به عنوان روکش چمدان استفاده مي‌کرد. آنها در ابتدا به دليل تبليغات کم و قيمت بالا، فروش پاييني داشتند؛ اما با ادامه توليد، تبليغات را نيز آغاز کرده و همچنين شروع به عمده‌فروشي محصولات خود در فروشگاه‌هاي بزرگ اروپا کردند. در سال 1983 پرادا دومين شعبه خود را در ميلان و در پاساژ شيشه‌اي «ويتوريو امانوئل گالري» افتتاح کرد که بسيار مدرن و چشم نواز بود. يک سال بعد پرادا با معرفي کوله‌پشتي‌هاي نايلوني خود و افتتاح خط توليد کفش، شروع به تاسيس شعبه‌هايي در فلورانس، پاريس، مادريد و نيويورک کرد.
در سال 1985 استقبال فراوان از کيف‌هاي دستي موچيا، سکوي پرتاب وي شد. او اولين نمايش مد لباس‌هاي شب را در سال ۱۹۸۹ برگزار کرد. موچيا با استعداد ذاتي که از پدربزرگش ماريو به ارث برده بود، توانست طرح‌هاي تجملي و زيباي خود را به بازار ارائه کند. او طرح‌هاي شيک و زيبايي براي لباس‌هاي مردانه و زنانه‌داشت و لوازم با کيفيت خود را در يک قالب هماهنگ با بازار عرضه مي‌کرد. موچيا اين موفقيت را مديون شناخت بالاي خود از مواد اوليه و کاربرد آنها بود و مي‌گفت: «پارچه، پارچه است. آن چه مي‌تواند شما را به عنوان يک طراح خلاق به ديگران معرفي کند اين است که چگونه پارچه‌ها را با هم ترکيب کنيد و در قالب يک لباس به ديگران نشان دهيد».
اين موفقيت زماني که دنياي مد توجه ويژه‌اي به کيفيت توليد، مواد اوليه مرغوب و رنگ‌هاي جذاب پرادا داشت، دوچندان شد. مجله تايم نيز پرادا را «مجموعه اي از آداب و رسوم خوب سنتي و زرق و برق صنعت فوق مدرن امروزي» خواند و از آن روز پرادا روز به روز اوج گرفت و به يکي از معروف‌ترين خانه‌هاي مد ايتاليايي تبديل شد. يکي از ويژگي‌ها خاص پرادا اين بود که درست بر خلاف زمان ماريو، همه کارمندان شرکت را زنان تشکيل مي‌دادند و موچيا يک کيف زنانه خاص را به عنوان يونيفرم کارمندان شرکت انتخاب کرده بود.
در سال 1992 آنها برند «ميو ميو» را براي جوانان و افراد مشهور روانه بازار کردند و در سال بعد جايزه ويژه توليد لوازم جانبي را از شوراي طراحان مد ايتاليا دريافت کردند. از آن پس توليد لباس‌هاي مردانه نيز در پرادا آغاز شد و طراحي لباس‌هاي مراسم اسکار نيز در زمره کارهاي پرادا قرار گرفت.
در سال 1998 وقتي برتلي 10 درصد از سهام گوچي را خريداري کرد، تحليل‌گران بر اين باور بودند که پرادا قصد دارد گروه گوچي را از آن خود کند. برتلي با فروش سهم خود به «برنارد آرنالت»، رييس گروه لويي ويتان، به اين شايعه‌ها پايان داد، ولي از سوي ديگر شروع به خريد شرکت‌هاي ديگر و ادغام با آنها براي گسترش پرادا شد. خريد 51 درصد سهام «هلموت لانگ» در نيويورک، به دست آوردن شرکت «جيل ساندر» در آلمان، «کمپاني چرچ» در انگلستان براي توليد کفش و گروه دريگو براي توليد عينک از جمله اين اقدامات بود. در سال 1999 پرادا با پيوستن به گروه لويي ويتان، گوچي را در خريد شرکت فندي ناکام گذاشت.
در سال 2003 رماني با نام «شيطان پرادا مي‌پوشد» توسط لورن وايزبرگر نوشته شد که ساخت فيلم‌هاليوودي آن تا 30 ژوئن 2006 به پايان رسيد و با فروش بالاي 300 ميليون دلار، محبوبيت پرادا را بيش از پيش افزايش داد.
در سال 2006 چندين برند پرادا از جمله هلموت لانگ و جيل ساندر فروخته شد و برنامه‌هاي مختلفي براي سودآوري شرکت پيشنهاد شد. اين شرکت در سال 2007 همکاري خود را با LG براي توليد گوشي‌هاي موبايل آغاز کرد.
امروزه پرادا نه تنها يک مارک شناخته شده براي کيف و کفش است، بلکه لباس‌ها، عطر، نوشت‌افزار، وسايل تزئيني، موبايل و بسياري از وسايل ساخت اين کمپاني نيز علاقه‌مندان خاص خود را در سراسر دنيا داشته و اين شركت سالانه درآمدي بالغ بر 2 ميليارد دلار دارد.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۸:۳۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد