کرايسلر، از تعميرات قطار تا توليد خودرو

کرايسلر، از تعميرات قطار تا توليد خودرو
در روز 2 آوريل سال 1875 والتر کرايسلر در ايالت کانزاس آمريکا متولد شد. او در جواني تجاربي در زمينه حمل‌و‌نقل ريلي و راه‌آهن آموخت.
در روز 2 آوريل سال 1875 والتر کرايسلر در ايالت کانزاس آمريکا متولد شد. او در جواني تجاربي در زمينه حمل‌و‌نقل ريلي و راه‌آهن آموخت و چندين سال در ايالت‌هاي غربي براي راه‌آهن‌هاي مختلف به عنوان مکانيک واگن عقب کار کرد و مهارت ويژه‌اي در تنظيمات دريچه سوخت داشت. اکثر جابه‌جايي‌هاي او به دليل کم خوابي و تندخويي بيش از حد او بود؛ ولي همين باعث مي‌شد که مهارت و تجربه او بيشتر و بيشتر شود.
دوران جديد زندگي والتر در سال 1911 و زماني که با «جيمز استورا» مدير بانک آلکو و عضو هيات رييسه جنرال موتورز آشنا شد، شروع گرديد و او وارد عرصه صنعت خودرو شد. استورا از او خواست که پيشنهادهايي درباره توليدات اتومبيل ارائه کند. سپس ملاقاتي ترتيب داد که والتر با چارلز نش، رييس شرکت بيوک که دنبال يک مدير باهوش و قابل مي‌گشت، ديدار کند. همين ملاقات زمينه‌اي براي ورود والتر به صنعت خودروسازي فراهم كرد و او با استفاده از تجربياتي که در راه‌آهن اندوخته بود، توانست روش‌هاي زيادي براي کاهش هزينه‌هاي شرکت بيوک به کار‌گيرد. پس از ادغام بيوک توسط جنرال موتورز نيز او در اين شرکت باقي ماند و حقوق بسيار بالايي از ويليام دورانت دريافت مي‌کرد. سپس در سال 1919 توسط شرکت ويليس (Willys- Company) در اوهايو استخدام شد و مدت 2 سال در آنجا به کار مشغول بود. پس از تلاش ناموفقي براي به دست آوردن اين شرکت، والتر با خريد اکثر سهام شرکت ماکسول موتور، آن را تحت کنترل خود گرفت.
والتر در سال ۱۹۲۵ ميلادي، پس از تغيير ساختار شرکت خودروسازي ماکسول موتور شرکت خودروسازي کرايسلر را تاسيس کرد. اولين مدل کرايسلر با نام Plymouth در سال ۱۹۲۸ ميلادي به بازار عرضه شد. اين خودرو ارزان قيمت که ۴ سيلندر داشت در زمره محبوب‌ترين خودروهاي آن زمان دنيا بود. خودروهاي اوليه اين شرکت با عنوان خودروهاي کلاس C به بازار عرضه شده بودند؛ ولي بعد از محبوب شدن اين توليدات در ميان مصرف‌کنندگان جهان به تدريج نام برندها به عنوان شناسنامه اين شرکت عنوان مي‌شد.
اين شرکت در ابتداي کار خود سه کلاس خودرو به بازار عرضه کرد که در کلاس اول خودروهاي ارزان قيمت قرار داشتند و در کلاس‌هاي بعدي خودروي با قيمت متوسط و سپس خودروهاي گران قيمت بودند.
کرايسلر موفق شد در سال‌هاي اوليه دهه ۱۹۶۰ ميلادي وارد بازار اروپا شود. اين شرکت توليدات کلاس ارزان قيمت خود را براي بازار اروپا استفاده نکرد و کلاس قيمت متوسط را وارد اين بازار کرد. به هر حال، فن‌آوري توليد خودرو در اين شرکت بهبود پيدا کرد و با خريد برند جيپ به محبوبيت اين شرکت اضافه شد. جيپ‌هاي توليد کرايسلر آمريکا تقريبا در تمامي‌ کشورهاي دنيا ديده مي‌شد و به دليل قدرت بالاي آن در شرايط متفاوتي از آنها استفاده مي‌شد.
هم اکنون شرکت کرايسلر آمريکا نه تنها در ايالات متحده، بلکه در کانادا و استراليا نيز کارخانه توليدي دارد. کارخانه‌هاي مونتاژ اين شرکت در بيشتر کشورهاي صنعتي اروپايي ديده مي‌شود که دليل آن استقبال زياد مردم از توليدات اين شرکت است. مهم‌ترين تحول در صنعت خودروسازي کرايسلر را مي‌توان ادغام اين شرکت با دايملر آلمان دانست. اين ادغام در سال ۱۹۹۸ ميلادي انجام شد و در آغاز گفته مي‌شد که سهم آن دو شرکت در سهام کرايسلر مساوي است؛ ولي به تدريج مشخص شد که سهم کرايسلر در اين مشارکت بسيار کم و سهم دايملر بسيار زياد است. اين شرکت در فاصله سال‌هاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ ميلادي در مالکيت شرکت دايملر آلمان بود. در جريان اين مشارکت خودروهايي نيز به بازار عرضه شد که از جمله مهم‌ترين آنها مي‌توان به خودرو مدل کرايسلر ۳۰۰ اشاره کرد. اين خودرو با فن‌آوري شرکت دايملر يا شرکت مرسدس بنز ساخته شد و به دليل قابليت‌هاي متفاوت آن در مقايسه با ديگر توليدات کرايسلر رکورد فروش اين شرکت را شکست.
پس از مطرح شدن مساله توليد خودروهاي الکتريکي اين شرکت نيز اقدام به سرمايه‌گذاري در توليد خودروهاي الکتريکي کرد. از جمله مدل‌هاي هيبريدي و الکتريکي توليد شده از سوي کرايسلر در فاصله ۱۰ سال گذشته مي‌توان به خودرو دوج (Dodge EV) اشاره کرد. اين خودرو کاملا الکتريکي بوده و در کلاس خودروهايSUV قرار گرفته است. اين خودرو مي‌تواند با سرعت بين ۱۵۰ تا ۲۰۰ مايل در ساعت حرکت کند.
يکي ديگر از خودروهاي الکتريکي توليد شده به وسيله اين شرکت خودروسازي را مي‌توان خودرو کرايسلر EV نام برد که مي‌تواند با قدرت ذخيره شده در باتري خود تا ۶۴ کيلومتر بدون وقفه حرکت کند. جيپ نيز در سال گذشته اقدام به عرضه يک مدل خودرو هيبريدي کرد که با عنوان Jeep EV به بازار عرضه شده است.
اين شرکت اکنون بيش از 58‌هزار کارمند در سراسر دنيا داشته و دفتر مرکزي آن در ميشيگان آمريکا واقع شده است. درآمد فروش اين شرکت در سال گذشته حدود 18‌ميليارد‌ دلار بوده و از لحاظ توليد سيزدهمين خودروساز بزرگ دنيا محسوب مي‌شود.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۲۲:۲۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد