جيپ (Jeep)؛ خودرو جنگل نورد

جيپ (Jeep)؛ خودرو جنگل نورد
در سال 1939 و با شروع جنگ جهاني دوم، شرکت ويليس اورلند (Willys Overland) در پي مذاکراتي که با افسران و فرماندهان ارتش داشت، تصميم به ساخت خودرويي براي استفاده در ميادين جنگي گرفت.
در سال 1939 و با شروع جنگ جهاني دوم، شرکت ويليس اورلند (Willys Overland) در پي مذاکراتي که با افسران و فرماندهان ارتش داشت، تصميم به ساخت خودرويي براي استفاده در ميادين جنگي گرفت.
ايده اوليه ساخت اين خودرو از زمان جنگ جهانى اول و نياز ارتش آمريکا به خودروهاي دوديفرانسيل کوچک براي عبور از جنگل‌ها و مناطق صعب‌العبور گرفته شده بود و پس از ارائه مشخصات فنى آن در ژوئن ١٩۴٠ از سوى ارتش آمريکا، از بين ١٣۵ کمپاني که براى کار روى اين مدل دعوت شده بودند، تنها دو کمپانى ويليس و بنتام اعلام آمادگي کردند. مدل اوليه موتور چهار سيلندر جيپ در سال ١٩۴٠ به سفارش کمپانى بنتام توسط شرکت کنتينانتال (Continental) ساخته شد؛ ولى پس از مدت کوتاهي اين شرکت بنا به دلايلى توليد اين موتور را متوقف کرد.
زمانى که براى ساخت نمونه اوليه اين خودرو به کمپانى‌هاى شرکت‌کننده در اين مناقصه داده شده بود ۴٩ روز بود، فرصت کمى که کارها را مشکل‌تر مى‌کرد. در آن زمان کمپانى بنتام در معرض ورشکستگي بود و هيچ کدام از مهندسان در شرکت باقي نمانده بودند. شركت در پي کمک گرفتن از کمپاني‌هاى ديگر و استخدام طراحان و مهندسين جديد بود، به همين دليل ويليس اورلند (Willys Overland) درخواست مدت زمان بيشترى را کرد تا بتواند نمونه‌اش را به اتمام برساند.
کارل پروبست (Karl Probst) اهل ديترويت که قبلا براى چندين کمپانى خودروسازى کارکرده و مهارت و خلاقيت بالايي از خود نشان داده بود در ابتدا پيشنهاد استخدام در شرکت بنتام را رد کرد؛ ولي پس از درخواست ارتش آمريکا، اين وظيفه را قبول کرده و پذيرفت که اين کار را بدون دريافت هيچ گونه حقوق و دستمزدى به‌انجام برساند. وى از ١٧ ژوئيه ١٩۴٠ مشغول به کار شد و تنها ظرف دو روز، طرح‌هاى اوليه خودروى مورد نظر بنتام را آماده کرد، نمونه‌اى که بعدها به اولين خودروى جيپ نظامى دنيا يعنى Willys MB تبديل شد. طرح پيشنهادى بنتام همراه با شمايى از خودروى مورد نظر در ٢٢‌ ژوئيه ارائه گرديد. طرح پيشنهادى ادعا داشت که وزن مورد نظر ارتش را رعايت کرده، ولي بعدها در طى ساخت نمونه اوليه معلوم شد که بسيار سنگين‌تر است. نمونه اوليه بنتام در حاليکه توانسته بود زمان ۴٩ روز را رعايت کند، در ٢١ سپتامبر ١٩۴٠ به صورت دست‌ساز تکميل شد. ارتش اين نمونه را تحت آزمايش‌هاى سخت و طاقت‌فرسا قرار داد، ٣۴٠٠ مايل را طى کرد که تنها ٢۵٠ مايل آن جاده آسفالته بود و سرانجام آزمايش‌کنندگان مشاهده کردند که اين خودرو قدرت مناسبي داشته و به جز گشتاور پايين موتور که حدود ٨٣ پوند بر فوت بود، تمامى نياز ارتش را برآورده خواهد کرد. مسوولان ارتش پس از تشكيل جلساتي به اين نتيجه رسيدند که شرکت بنتام براي توليد انبوه اين خودرو کوچک بوده و توانايي توليد تعداد زياد از اين مدل را ندارد. بنابراين طرح اين شرکت را در اختيار فورد و ويليس قرار دادند تا توليد بالاي ماشيني آن را آغاز کنند.
سرانجام کمپانى ويليس و فورد نيز نمونه‌هايى را بر مبناى طرح بنتام که از طرف ارتش به آنها ارائه شده بود آماده کردند. کمپانى ويليس در نمونه خود که کواد (Quad) نام داشت و فورد در نمونه خود به نام پيگمى (Pygmy) هر کدام تغييراتى را به صلاحديد خود به نمونه اوليه بنتام اضافه کردند. مثلا ويليس به خاطر موتورش سنگين‌تر از نمونه بنتام بود که البته اين تغيير بى‌دليل هم نبود، خودروى ويليس که از موتورى ساخت کمپانى ويليس‌اورلند بنام گو دويل (Go Devil) بهره مي‌گرفت با گشتاوري بالغ بر 105 پوند بر فوت، تنها خودرويى بود که توانسته بود قدرت و گشتاور مورد نظر ارتش را تامين کند. حتي موتور فورد هم با گشتاور 85 پوند بر فوت نتوانسته بود درخواست ارتش را برآورده کند.
در نهايت با توجه به وضعيت متزلزل اقتصادى و خط توليد ضعيف بنتام همچنين برترى‌هاى خودروى ويليس، قرارداد ارتش به کمپانى ويليس اورلند واگذار شد و از آنجايي که وزارت دفاع آمريکا احتياج داشت که تعداد زيادى از اين خودرو در مدت بسيار کوتاهى توليد شود، کمپانى ويليس از دولت درخواست مجوز غيرانحصارى کرد، تا بتواند به کمپاني‌هاى ديگر حق توليد خودرو بر اساس مشخصات ويليس را واگذار کند. بر همين اساس، کمپانى ويليس مشخصات کامل خودروى مورد نظر خود را به کمپانى فورد که در توليد سرى و سيستم توليد خطى بسيار پرتوان بود ارائه کرد. در دوران جنگ دوم جهانى ويليس و فورد بيش از ٧٠٠ هزار سفارش دريافت کردند که نصف آن در کمپانى ويليس و با نام ويليس ام‌بى(Willys MB) ساخته شد.
داستان‌هاي زيادي درباره چگونگي پيدايش نام جيپ نقل شده است که يکي از آنها مبني بر اين است که نام جيپ از کلمه General Purpose به معناى چند‌منظوره يا Government purpose به معني خودروي با اهداف دولتي گرفته شده و به اختصار (G.P) خوانده مي‌شده و در اثر تلفظ زياد به Jeep تغيير يافته است. روايت ديگري اين نام را بر گرفته از نام حيوان جنگلي ملوان زبل به نام Eugene the Jeep مي‌داند که موجود بسيار سريع و چابکي بود و به سرعت از ميان درختان راه خود را در جنگل پيدا مي‌کرد.
اکنون کمپاني جيپ قسمتي از شرکت کرايسلر بوده و تحت شش مدل اصلي توليد مي‌شود که معروف‌ترين آنها چروکي و پاتريوت مي‌باشند. دفتر مرکزي آن در ميشيگان قرار داشته و توسط مايکل مانلي اداره مي‌شود.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۶:۵۹:۲۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد