اتومبيل پونتياک

اتومبيل پونتياک
در سال 1899 کارخانه توليد واگن و فنر پونتياک توسط آلبرت نورث و هري هميلتون تاسيس گرديد. شش سال بعد آنها توليد کاميون‌هاي سريع را آغاز کردند و در سال 1907 تصميم به توليد اتومبيل گرفتند.
در سال 1899 کارخانه توليد واگن و فنر پونتياک توسط آلبرت نورث و هري هميلتون تاسيس گرديد. شش سال بعد آنها توليد کاميون‌هاي سريع را آغاز کردند و در سال 1907 تصميم به توليد اتومبيل گرفتند.
اولين اتومبيل پونتياک در همان سال توليد شد و مورد توجه و استقبال خبرنگاران و علاقه‌مندان اتومبيل قرار گرفت. اين شرکت پس از ادغام با کمپاني اتومبيل‌سازي اوکلند، به توليد اتومبيل تحت اين نام پرداخت.
در ژانويه سال 1909، جنرال‌موتورز 50 درصد سهام اوکلند را خريداري کرد. 50 درصد ديگر سهام نيز پس از مرگ ناگهاني ادوارد مورفي، رييس شرکت اوکلند، به GM واگذار شد و نام اتومبيل‌هاي اين زيرمجموعه مجددا به پونتياک بازگشت.
اولين مدل با نام جديد پونتياک Six نام داشت که در سال ۱۹۲۶ توليد شد. تا سال ۱۹۲۹ تعداد دويست هزار دستگاه از اين اتومبيل به فروش رسيد.
در طول بحران‌هاي اقتصادي آمريکا در دهه ۱۹۳۰ اين کمپاني نيز مانند مابقي کارخانجات اتومبيل‌سازي از فروش پاييني برخوردار بود، اما با حمايت‌هاي کمپاني GM توانست به راه خود ادامه دهد.در سال ۱۹۳۴، مدل Pontiac Eight با طرحي بسيار خوب ارائه شد که از اين اتومبيل نيز تا سال ۱۹۳۷، تعداد ۲۰۰ هزار دستگاه به فروش رفت. اين اتومبيل تا اواسط دهه ۱۹۴۰ يکي از بهترين توليدات آمريکا محسوب مي‌شد. يکي از علل موفقيت اين اتومبيل، موتور هشت سيلندر آن بود. اين موتور هشت سيلندر بسيار قوي‌تر و نرم‌تر از موتورهاي هشت سيلندر V8 کار مي‌کرد. در ضمن از موتورهاي شش سيلندر توليد شده در اين کمپاني نيز در اتومبيل‌هاي شورولت استفاده مي‌شد.اگرچه اين کمپاني به علت سود دهي بيشتر، از قسمت‌هايي از بدنه اتومبيل‌هاي ديگر کارخانه‌ها استفاده مي‌کرد. با اين وجود محصولات آن در مقايسه با توليدات کمپاني‌هاي ديگر کاملا متفاوت بود.در اوايل دهه 1950، اين کمپاني اتومبيل‌هايي تمام هيدروليک و کاملا اتوماتيک را توليد کرد و در سال 1955 نيز توانست با بهره‌گيري از موتور جديد هشت سيلندر V8 و استفاده از نيروي برق 12 ولت، فروش خود را به 53000 دستگاه در سال برساند.در اواخر دهه 1950 اتومبيل‌هاي اين کمپاني پهن‌تر، کشيده‌تر و کم‌ارتفاع‌تر بودند. مدل Tempest محصول سال 1961، اتومبيلي چهار سيلندر با بازدهي بسيار بالا بود. پونتياك در سال ۱۹۶۷ بعد از موفقيت فورد و شورولت در عرضه مدل‌هاي اسپرت، ساخت يك مدل جديد به نام «فايربرد» (Firebird) يا پرنده آتشين را شروع کرد. پرنده آتشين از دو نوع موتور ۶ و ۸ سيلندر استفاده مي‌كرد و از شاسي و بسياري از قطعات كامارو بهره مي‌برد. اين مدل تا سال ۱۹۶۹ روي خط توليد بود، اما در سال ۱۹۷۰ كه نسل دوم اين مدل به بازار آمد با خود موجي از هيجان را در بين عاشقان سرعت به ارمغان آورد.
بحران شديد بنزين در دهه 1970 باعث شد تا کمپاني دچار مشکل در زمينه فروش اتومبيل‌هايش شود. از اتومبيل‌هاي توليد شده در اين دهه مي‌توان به مدل Firbird Trans AM اشاره کرد که بيشتر شبيه اتومبيل‌هاي اروپايي است تا مدل‌هاي قبلي اين کمپاني. سال ۱۹۷۲ بدترين سال براي فايربرد بود، به طوري كه اعتصاب كاركنان جنرال‌موتورز كه مدت ۱۷۴ روز به طول انجاميد، توليد آن را كاهش داد. در اين سال رينگ‌هاي كاملا جديد كه از اشكال شش گوش شبيه لانه زنبور تشكيل شده بود به بازار آمد. در سال ۱۹۷۳ مدل‌هاي مختلف اتومبيل‌هاي آمريكايي كوچك‌تر شدند و دليل آن هم بالا رفتن قيمت نفت بود. در اين سال پونتياك تغييرات مختصري در قسمت جلويي اين مدل‌ها ايجاد كرد، ولي موتورها نسبت به سال‌هاي قبل ضعيف‌تر شدند. در سال‌هاي تاريك دهه ۷۰ در حالي كه اتومبيل‌هاي آمريكايي به سوي ژاپني شدن به پيش مي‌رفتند پونتياك يك مدل افسانه‌اي به نام 455 SD- به بازار ارائه كرد. اين اتومبيل كه در حقيقت يك خودروي مسابقه اي مناسب براي استفاده در خيابان بود، به وسيله دست ساخته مي‌شد. كارخانه، قدرت آن را ۳۱۰ اسب بخار اعلام كرد كه البته در عمل ميزان نيروي توليدي بالاتر از اين ميزان بود. پونتياك با اين مدل به تنها سازنده اتومبيل‌هاي اسپرت اصيل آمريكايي تبديل شد، زيرا تمام رقبا مدل‌هاي كوچك‌تري را معرفي كرده بودند.اين کمپاني در دهه 1980 با شعار «ما هيجان را به شما هديه مي‌کنيم»، مدل دو سرنشينه فيرو (Fiero) را توليد کرد که به خوبي گوياي اين شعار بود و با فائق آمدن بر مشکلات اقتصادي، توانست از فروش بالايي برخوردار شود.
پونتياک از سال 1996 شروع به بازيابي گذشته و توليد مدل‌هاي قديمي خود کرد. در 1999 ميني ون مونتانا را توليد کرد و در سال بعد به بازسازي و طراحي مجدد بونويل Bonneville بر مبناي بدنه اولدزموبيل پرداخت.
اين کمپاني با توليد اتومبيل‌هاي اسپرت خود توانست به شهرتي جهاني دست يابد و توليدات آن هنوز در ليست اتومبيل‌هاي مطرح جهان قرار دارد. در آوريل سال 2009 در پي تلاش‌هاي کم سود و مشکلات مالي، GM از قطع توليد پونتياک در انتهاي سال 2010 و تمرکز بر برندهاي شورولت، کاديلاک، بيوک و GMC خبر داد.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۱۵:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد