آئودی، پيشرفت از طريق تكنولوژي برتر

آئودی، پيشرفت از طريق تكنولوژي برتر
در روز 12 اکتبر سال 1868، «آگوست‌هارش» در شهر وينينگن آلمان متولد شد. او پس از دوران ابتدايي به آهنگري پرداخت، ولي بعد از مدتي دست از اين کار کشيد و براي ادامه تحصيل به کالج «ميتويدا» رفت.
در روز 12 اکتبر سال 1868، «آگوست‌هارش» در شهر وينينگن آلمان متولد شد. او پس از دوران ابتدايي به آهنگري پرداخت، ولي بعد از مدتي دست از اين کار کشيد و براي ادامه تحصيل به کالج «ميتويدا» رفت. پس از گرفتن مدرک مهندسي، در يک کارخانه کشتي‌سازي مشغول به کار شد. از سال 1896 به بعد نيز مدتي براي کارل بنز کار کرد و در نوامبر سال 1899 شرکت‌ هارش را در کلن آلمان تاسيس کرد.
او با تجربياتي که نزد کارل بنز آموخته بود، از سال 1901 شروع به ساخت اتومبيل کرد. شرکت در سال‌هاي 1902 و 1904 به ريشنباخ و زويکو منتقل شد. آگوست در سال 1909 پس از مشاجره با شرکا از شرکت خارج شد و شرکت ديگري با نام‌هارش تاسيس کرد، ولي به دليل تشابه اسمي مجبور شد نام شرکت را به آئودي تغيير دهد. آئودي ريشه لاتين نام آگوست‌هارش بود.
آگوست در سال 1910 اولين اتومبيل خود را با نام آئودي نوع B توليد كرد و با موفقيت زيادي روبه‌رو شد.
پس از آن در سال 1911 با اين اتومبيل وارد مسابقات آلپاين اتريش شد. او رهبري يك تيم از رانندگان را كه در بين آنها دو تن از مهندسانش به نام‌هاي گرامولر و لانگ نيز حضور داشتند به عهده گرفت. آنها موفق شدند مسابقه را با موفقيت به پايان برسانند و سال بعد نيز با همين اتومبيل وارد مسابقات شدند. آنها پس از آن در سال 1913 با Audi C شركت كرده و برنده مسابقات شدند. با برنده شدن نوع C، اين اتومبيل در سال بعد به نام Alpensieger يعني برنده آلپاين شهرت يافت. از ديگر مدل‌هاي آئودي قبل از جنگ، نوع EوD بودند كه در تعداد محدودي توليد شدند.
با آغاز جنگ جهاني اول در سال 1914 آئودي شروع به توليد كاميون‌هاي دو تني بر روي شاسي تقويت شده نوع C و همچنين وسايل نقليه جنگي كرد. توليد انواع مدل‌هاي D، C و E پس از جنگ نيز ادامه يافت و در كنار آنها مدل جديد نوع G نيز توليد شد، اما علاقه شخصي‌هارش در طي جنگ به دليل نبود خلاقيت كاهش يافت و او در سال 1920 آئودي را ترك كرد.
در سال 1922 نوع G جايگزين نوع C شد و دو سال بعد آئودي شروع به ساخت اتومبيل‌هاي شش و هشت سيلندر كرد. در سال 1928 به دليل عدم موفقيت نوع Imperator R به نظر مي‌رسيد كه اين آخرين مدل آئودي باشد، زيرا پس از آن زمان نيز شروع به مونتاژ اتومبيل‌هاي ديگر كرد.
در سال 1928 «يورگن راسموسن» صاحب شرکت اتومبيل D.K.W قسمت عمده سهام آئودي را خريداري كرد. او در همان سال، بقاياي شرکت خودروسازي «ريکن بيکر» را خريداري و با استفاده از امتياز توليد و طراحي موتورهاي آلماني ساخته شده از اين شرکت، آنها را در مدل‌هاي بعدي آئودي استفاده کرد.
در سال 1931 يك آئودي كوچك‌تر با شاسيD.K.W و موتور 1100 سي‌سي پژو ساخته شد و سال بعد اين شرکت به همراه D.K.W، واندرر و‌هارش عضو ائتلاف Auto-Union شدند. چهار حلقه موجود بر روي آرم آئودي نيز بيانگر اين چهار شركت است كه در Auto Union با يكديگر متحد شدند. پس از آن دو مدل از موتورهاي واندرر (Wanderer)ساخته شده و فروش خوبي تا قبل از جنگ جهاني دوم داشتند.
آئودي پس از جنگ جهاني، تبديل به يك اتومبيل ملي شد و كارخانه آن در زويکو براي ساخت اتومبيل‌هايي كه بر اساس طرح D.K.W ساخته مي‌شدند به كار گرفته شد. اين شرايط تا سال 1949 كه Auto Union مجددا با سهامداري بيشتر مرسدس بنز تاسيس شد، ادامه يافت. پس از آن نام آئودي تا سال 1965 كه فولکس واگن بيشتر سهام آن را خريداري كرد، به فراموشي سپرده شد. در پايان سال 1968 فروش آئودي افزايش يافت و تنوع مدل‌هاي آن به طور قابل توجهي زياد شد. در سال 1969 آئودي با N.S.U تركيب شد و Audi N.S.U. Auto Union به وجود آمد. اگر چه در سال‌هاي بعد توليدات N.S.U كاهش يافت، ولي آئودي تحت نظارت فولکس واگن به پيشرفت و توسعه خود ادامه داد و در ماه مه 1973 تعداد اتومبيل‌هاي فروخته شده آئودي به يك ميليون رسيد.از جمله نقاط تكنيكال برجسته اين شركت موتور پنج سيلندري بود كه در اواخر دهه 1970 بر روي سري 100 عرضه شد. همچنين توربو شارژر 4WD كه در مدل «کواترو» در سال‌های 1980 و 1981 استفاده شد، از ديگر نقاط قوت اين شركت بود. آئودي کواترو و کواترو اسپرت كه هر دو از اتومبيل‌هاي قدرتمند بودند، تقريبا موفق به فتح تمامي مسابقات مي‌شدند. اين امر سبب شد كه آئودي و فولکس واگن، مدل‌هاي زيادي از اتومبيل‌هاي خياباني را توليد كنند. فروش آئودي در سال‌هاي 2000 و بعد از آن افزايش چشمگيري يافت و مشتريان آن از 650 هزار در سال 2000 به يک ميليون در سال 2008 رسيد.
اکنون آئودي بيش از 60 هزار کارمند در سراسر دنيا داشته و با شعار Vorsprung durch Technik به معني «پيشرفت از طريق تكنولوژي برتر» توانسته است درآمدي بالغ بر 29 ميليارد دلار را در سال گذشته از آن خود کند.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۴:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد