فيليپس، شرکت جهاني در زمينه صنعت روشنايي

فيليپس، شرکت جهاني در زمينه صنعت روشنايي
در روز 9 اکتبر 1858 جرارد لئونارد فردريک فيليپس در هلند متولد شد. پدرش بنجامين، يک بانکدار بود و در شهر «زالت بومل» کار مي‌کرد. جرارد، پسرخاله کارل مارکس، فيلسوف و نظريه‌پرداز معروف قرن نوزدهم و بنيانگذار مکتب مارکسيسم بود.
در روز 9 اکتبر 1858 جرارد لئونارد فردريک فيليپس در هلند متولد شد. پدرش بنجامين، يک بانکدار بود و در شهر «زالت بومل» کار مي‌کرد. جرارد، پسرخاله کارل مارکس، فيلسوف و نظريه‌پرداز معروف قرن نوزدهم و بنيانگذار مکتب مارکسيسم بود.
جرارد فيليپس در سال ۱۸۹۱ شرکت رويال فيليپس را با هدف توليد لامپ در کشور هلند تاسيس کرد و به مرور، ساير تجهيزات و وسايل برقي را به آن افزود.
فيليپس با توليد لامپ‌هاي رشته کربني شروع کرد، هنگامي که قرن بيستم را پشت سر گذاشت، به يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان اروپا تبديل شده بود و در زمينه صنعت برق برنامه‌هاي وسيعي داشت. بنابراين در سال 1914 ميلادي يک لابراتوار تحقيقاتي مجهز در زمينه‌هاي فيزيکي و شيميايي براي آموزش در زمينه پديده‌ها و محرک‌هاي شيميايي و فيزيکي بنا نهاد که اولين مجموعه در نوع خود بود. چهار سال بعد، لامپ پرتو ايکس توسط اين شرکت به دنياي الکترونيک و پزشکي معرفي شد و اين شروعي براي وسعت بخشيدن به تنوع محصولات فيليپس بود. پهنه‌اي که وسعت آن از تشعشعات اشعه ايکس تا امواج راديويي گسترده بود.
در سال 1925 در اولين تجربه خود در زمينه تلويزيون و در 1927 در زمينه توليد راديو موفق بود و در آن زمان، مقدار زيادي از محصولات خود را به فروش رساند. اين شرکت در دهه 1920 شروع به توليد لوله‌هاي خلا كرد و به همين دليل در سال 1927 شرکت انگليسي «مولارد» و در سال 1932 شرکت آلماني «والوو» را خريداري کرد.
يک سال بعد موفق به توليد 100 ميليون لوله خلا و تجهيزات پزشکي اشعه ايکس در ايالات متحده شد. در سال 1939 وقتي اولين دستگاه اصلاح صورت خود را با نام Philishaver توليد مي‌کرد، تعداد کارمندان و تکنسين‌هاي آن در جهان به 45 هزار نفر مي‌رسيد. در سال ۱۹۵۱ دستگاه دوسر اصلاح نيز توليد شد.
در دهه 1940تا 1950 صنعت برق، علم و تکنولوژي، مسير توسعه و پيشرفت را با سرعتي مهيب طي کردند. در 1963 فيليپس نوار کاست فشرده را به بازار عرضه کرد، اما عملا در مواجهه با استانداردهاي بتاماکس و VHS به موفقيت تجاري نرسيد. در 1965 نيز اولين IC (مدار مجتمع) را توليد کرد. فيليپس تا سال ۱۹۷۰ در مرحله توسعه و گسترش قرار داشت و در اين دوره طي همکاري با AT&T به ثبت اختراعاتي در ارتباط با ترانزيستورها پرداخت.
در سال ۱۹۷۸ وسايل صوتي با ديسک ليزري به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۸۲ نيز، لوح فشرده (CD) با همکاري شرکت سوني توليد و به بازار وارد شد.
در دهه 1990 فيليپس شاهد تغييرات شگرفي بود و اين دهه براي شرکت، دوران تجديد ساختار و بازسازي محدوده فعاليت تجاري محسوب مي‌شد. شرکت براي تثبيت موقعيت خود در بازار الکترونيک دنيا به اين کارها دست مي‌زد. در سال 1997 با همکاري چند کمپاني ديگر از جمله سوني، به توليد نوع جديدي از CD پرداختند. گروهي از شرکت‌هاي ديگر نيز به سرپرستي توشيبا به دنبال توليد لوح فشرده با حجم بيشتري بودند. نهايتاً همه آنها با مداخله IBM مجبور به ادغام با يکديگر شدند و DVDهاي امروزي پديد آمد.
در قرن 21، فيليپس مسير ترقي را طي کرد و تلاش مي‌کرد که به نيازهاي روز دنياي تکنولوژي، مصارف خانگي و دنياي پزشکي پاسخ دهد. در سال ۲۰۰۱ دفتر مرکزي شرکت که تا آن زمان در شهر آيندهون هلند قرار داشت، به شهر آمستردام منتقل شد.
فيليپس که از سال ۱۹۵۳ در زمينه نيمه‌هادي‌ها فعاليت مي‌کرد، در سال ۲۰۰۶ مقام دهم برترين شرکت‌هاي فروشنده نيمه‌هادي را در جهان کسب کرد، اما در آن سال، بخش نيمه‌هادي فروخته شد و به نام شرکت مستقل نيمه‌هادي NXP به فعاليت خود ادامه داد. ۵۳ درصد بخش لوازم خانگي و شخصي نيز با ۱۰ هزار نفر پرسنل که در بيش از ۶۰ کشور جهان فعال بود، به «ورلپول» فروخته شد.
فيليپس از معدود شرکت‌هاي جهان است که سابقه فعاليتش به بيش از يک قرن مي‌رسد. شايد اين پايداري و ماندگاري از آن رو بوده است که شرکت با تدبير مناسب بنيانگذار خود، جرارد فيليپس و آينده‌نگري افراد خانواده فيليپس که بعدها هدايت شرکت را عهده‌دار شدند، به خوبي توانست از دنياي برقي قرن ۱۹ به عصر الکترونيک منتقل شود. به همين دليل است که شرکت علاوه بر حفظ جايگاه برترين شرکت جهاني در زمينه صنعت روشنايي، در حوزه صنايع و محصولات الکترونيک نيز توانسته است مقام دهم جهاني را حفظ کند.
شرکت فيليپس از ابتداي ژانويه ۲۰۰۸ ساختار سازماني خود را به سه بخش سلامتي، بهداشتي، روشنايي و شيوه زندگي ساده‌سازي کرد. به اين منظور ويژگي رقابتي را در قابليت نوآوري شرکت خود معرفي مي‌کند. اين مواضع فيليپس در چشم‌انداز ۲۰۱۰ آن شرکت نيز آمده است.
اکنون شرکت بيش از 115 هزار کارمند در سراسر جهان دارد و با درآمدي بالغ بر 23 ميليارد دلار در سال گذشته، سود خالصي معادل نيم ميليارد دلار را از آن خود کرده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲۲:۱۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد