مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هفته گذشته از امضای قرارداد سرمایهگذاری مشترک سایپا و سیتروئن خبر داد و گفت: سایپا و سیتروئن مطابق برنامههای زمانبندی شده، تولید محصولات خود را در سایپا کاشان آغاز میکنند.
در این ارتباط کارلوس تاوارس در گفتوگویی تفصیلی به تشریح کم و کیف قرارداد سرمایهگذاری مشترک گروه خودروسازی سایپا و گروه خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) در سایپا کاشان و تشریح این همکاری پرداخت. صحبتهایی که با بررسی آنها میتوان به تصویری روشن از مناسبات ارتباطی دو سوی این رابطه رسید.
برنامه شما برای همکاری مشترک (جوینت ونچر) با سایپا چیست و چه هدفی را دنبال میکنید؟
یک اصل ساده و عمومی در صنعت خودرو وجود دارد؛ اگر شما بخواهید نیازهای یک بازار را تامین کنید، لازم است که انتظارات مشتریان آن بازار را در نظر بگیرید و نزدیکترین محل تولید به آن بازاری که قرار است فروش در آنجا انجام شود، بهترین مکان برای در نظر گرفتن پایگاه تولید آن بازار است.
این دقیقا همان کاری است که ما در منطقه خاورمیانه انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم خودرو را در جایی تولید میکنیم که نزدیکترین محل به نقاط فروش این خودروها خواهد بود و انتظارات مشتریان را برآورده خواهیم کرد. بنابراین ماموریت این سایت، فروش خودروهای سیتروئن برای تامین نیازهای ایرانی و بازارهای هدف منطقهیی البته با تطبیق بر نیاز بازارهای هدف خواهد بود.
چه برنامه صادراتی در همکاری مشترک جدید در نظر دارید؟
اگر بخواهم اظهارنظر تفصیلی و با جزئیات درباره صادرات داشته باشم، بسیار نابالغ و اولیه است زیرا هنوز ما با شریک خود درباره جزئیات این امر، برنامه تفصیلی تهیه نکردهایم اما این امر، نکته بسیار مهمی است که ما به زودی باید آن را پیادهسازی کنیم.
با شریک خود تصمیمگیری خواهیم کرد که این محصولات را به کدامیک از کشورهای دنیا صادر کنیم؛ زیرا نیازهای خوبی در زمینه بازارها و مشتریان هدف و همچنین زمینه کسب و کار خوبی در این رابطه وجود دارد. اکنون شرایط پایدار محیطی در این خصوص برقرار است و زمینه خوب تجاری میان ایران و کشورهای هدف وجود دارد. لذا ضمن اولویتبندی بازارها، یک برنامه جامع صادراتی براساس محصولاتی که اینجا صنعتیسازی خواهیم کرد، تهیه خواهد شد؛ به محض اینکه جزئیات این برنامه تهیه شود با شما در میان خواهم گذارشت.
آیا محصولات مورد نظر میتواند جایگاه صادراتی کسب کند؟
از هر نظری که نگاه میکنم، این محصولات تطبیق بسیار مناسبی با نیازهای بازار ایران و منطقه دارد و بسیار منطبق با نیاز مشتریان در این منطقه است. ازجمله خودروهای بسیار راحت کلاس بی (B) هاچبک و مدرن صندوقدار، همچنین خودروهای کراس اوور. فکر میکنم در نهایت این تولیدات میتوانند در این منطقه بسیار رقابتی باشند؛ البته ما به شریک خود نیز در این زمینه نیاز داریم که بازارهای دیگر را نیز به برنامه خود اضافه کنیم و بتوانیم با همدیگر بازارهای دارای اولویت را شناسایی کنیم و به اهداف صادراتی دست یابیم.
ارزیابی شما از شرکت سایپا کاشان و بازدید انجام شده از این شرکت چیست؟
تحت تاثیر زیرساخت ایجاد شده در این کارخانه همچنین قابلیت تیم مدیریتی و اجرایی این شرکت و تنوع تولیدی با تولید ۴مدل خودرو قرار گرفتم.
همه سالنهای تولیدی شامل رنگ، بدنه و مونتاژ را بازدید کردم و به نظرم ظرفیت و عملکرد بسیار بالایی در این شرکت وجود دارد؛ البته با مشارکت سیتروئن سعی خواهیم کرد عملکرد این شرکت را بهبود داده و سطح بالاتری را از این کارخانه و شرکت به دست آوریم.
سایپا کاشان چه نقشی در تامین گروه پژو سیتروئن خواهد داشت؟
این سایت نه تنها پاسخگوی نیازهای بازار و مشتریان ایرانی در رابطه با محصولات سیتروئن خواهد بود بلکه منبعی برای تامین نیاز کشورهای منطقه و اطراف ایران از طریق صادرات از ایران به سایر کشورهاست. به عبارتی ایران به عنوان قطب صادراتی منطقه در نظر گرفته شده و کیفیت به عنوان مهمترین عاملی است که ما با شریک خود یعنی سایپا در نظر قرار خواهیم داد تا بتوانیم به اهداف صادراتی برسیم.
درباره صنعتیسازی در ایران به ویژه قطعهسازان چه برنامهیی دارید؟
در طرح تجاری این شراکت، یکی از موضوعهای اساسی و کلیدی که در نظر گرفته شده، ساخت داخل قطعات خودرو است؛ این یک دلیل ساده دارد، زیرا بهتر است درآمد و ساختار هزینه براساس یک نرخ ارز باشد تا بتوان نتایج طرح تجاری را از تغییرات نرخ ارز محفوظ نگه داشت و این برای ما بسیار مهم است که در این شرکت مشترک با تامینکنندگان ایرانی کار کنیم، حداکثر ساخت داخل را داشته باشیم و در نهایت بتوانیم کیفیت بالا و در عین حال هزینه تمامشده پایین را داشته باشیم.
این موضوع یعنی اینکه چون درآمدها و ساختار هزینهها در ایران بر اساس ریال است، تامین از داخل، کمتر تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز قرار میگیرد و عملکرد طرح تجاری، مقاومتر خواهد بود. در این صورت ما یک طرح تجاری مقاوم خواهیم داشت که درآمد و همه عناصر هزینه براساس یک نرخ ارز مشترک است؛ چون ما براساس بهترین سطح کیفیت، همچنین با هزینه پایین و رقابتی کار خواهیم کرد، میتوانیم به صادرات بالایی نیز دست یابیم. درنهایت این برگ برنده برای سایپا، سیتروئن و درنهایت برگ برنده برای صنعت خودرو در ایران خواهد بود.
سطح دانش مهندسان خودرو در ایران ازجمله سایپا را چطور ارزیابی میکنید و چه برنامهیی برای توسعه دانش در این صنعت دارید؟
در این زمینه ما مطالعه کردهایم و میدانیم که در ایران، سطح بسیار بالایی نیروی تحصیلکرده وجود دارد و این مساله در ابتدا پتانسیل بسیار مناسبی برای شرکت مشترک خواهد بود و در عین حال، افراد مستعد در شرکت مشترک میتوانند در زنجیره شرکت پیاسای نیز پتانسیل بهکارگیری داشته باشند و اگر این موضوع برای آن افراد مناسب باشد، برای شرکت مشترک و صنعت نیز مناسب خواهد بود. بسیار مشتاقم که برخی از این افراد مستعد در شرکت پیاسای نیز بهکار گرفته شوند.
ما میتوانیم این برنامه انتقال نیروها از دو شرکت را داشته باشیم بهگونهیی که افراد بعد از یک دوره کاری در شرکت پژو سیتروئن، با تخصص و تجربه بالاتری به ایران برگردند و به شرکت مشترک و سایپا خدمت بدهند؛ با این روش، سطح تجربه و تخصص نیروهای مستعد ایرانی افزایش خواهد یافت.
مهندسان ایرانی در توسعه محصولات پژو سیتروئن چه نقشی میتوانند داشته باشند؟
در ابتدا مهندسان ایرانی نقش تطبیق محصول و بهروزآوری محصولات را برای برآورده کردن نیازهای داخلی برعهده خواهند گرفت، همچنین در ساخت داخل خودروهای انتخاب شده تاثیرگذارند. زمانی که مشغول انجام این کار هستیم، میتوانیم نیروهای متبحر و دارای استعداد را شناسایی کنیم و سپس آنهایی که قابلیت انجام کار در سطح بینالمللی دارند را به واحدهای مختلف شرکت پژو سیتروئن منتقل کرده و به آنها دانش و تکنولوژی روز را یاد دهیم تا بتوانند تجربه خود را در سطح متفاوتتری ارتقا بخشند. درمجموع سعی میکنیم در این زمینه یک ذهنیت باز داشته باشیم و این سیاست انتقال نیروها و تجارب را در سطح دنیا بین چین، امریکای لاتین، روسیه، اروپا و ایران که عملیات تولیدی داریم پیادهسازی کنیم.
این یعنی یک سیاست ذهن باز و روشنفکرانه که در این زمینه دنبال کرده و سعی میکنیم به همه افرادی که دارای استعدادند این فرصت را بدهیم که این انتقال و یادگیری را تجربه کنند و بتوانند در این محیط رشد کنند.