سينوپک، بزرگ‌ترين شرکت چيني

سينوپک، بزرگ‌ترين شرکت چيني
شرکت «سينوپک» در سال 2000 در شهر پکن چين براي انجام پروژه‌هاي نفتي و گازي تاسيس شد. در سال 2002 کشور گابن يک چهارم از سرزمين خود را در راستاي حفظ محيط زيست‌ به منطقه حفاظت شده اختصاص داد.
شرکت «سينوپک» در سال 2000 در شهر پکن چين براي انجام پروژه‌هاي نفتي و گازي تاسيس شد. در سال 2002 کشور گابن يک چهارم از سرزمين خود را در راستاي حفظ محيط زيست‌ به منطقه حفاظت شده اختصاص داد.
سينوپک در پارک ملي لوانگو در جنوب گابن به اکتشاف نفت مشغول بود و از روش‌هايي استفاده مي‌کرد که به عقيده منتقدان نه به قانون پايبند بود و نه به طبيعت! اين شرکت براي ديناميت‌گذاري و آلوده کردن فضاي پارک ملي، توسط سازمان‌ محيط زيست آمريکا به نام «انجمن حفاظت از حيات وحش» محکوم شد.
يک متخصص امور جنگلداري مي‌گفت: آنها از ديناميت استفاده مي‌کنند که موجب کشته شدن و ترس حيوانات وحشي مي‌شود. فرستادن گوريل به اعماق جنگل و خارج از منطقه حفاظت شده خطر مرگ دارد. آنها زمين‌هاي ميان پارک را با بولدوزر صاف مي‌کنند تا جاده درست کنند، آب را به وسيله مواد شيميايي آلوده کرده و حيوانات را براي خوردن، شکار مي‌کنند.
قانون گابن مي‌گفت که «اگر در مناطق حفاظت شده، نفت يا مواد معدني اکتشاف شود، مي‌توان از آنها براي سودآوري ملي و بهبود اقتصاد کشور بهره‌برداري کرد، با اين حال اپراتور مربوطه موظف است مکان را به وضعيت اوليه خود باز گرداند.» و سينوپک به‌رغم مخالفت وزارت جنگلداري و پارک‌هاي ملي، از طرف وزارت معادن حمايت مي‌شد.
سازمان‌هاي امداد بين‌المللي از جمله اتحاديه اروپا، از اين شرکت شکايت کردند. وزير امور خارجه گابن پاسخ داد: «آنچه سينوپک انجام مي‌دهد قابل قبول نيست. اگر ما منبع عظيمي در زير پارک پيدا کنيم، آن را ناديده نمي‌گيريم، ولي در دراز مدت به نفع ماست که به توسعه اکوتوريسم بپردازيم که پتانسيل بالقوه قابل توجهي در گابن دارد.»
در سال 2004 سينوپک يک سري قرارداد با گابن منعقد کرده بود و در جريان سفر رييس‌جمهور چين به آفريقا، وي با همتاي گابني خود توافقات تجاري متعددي با هدف نشان دادن تمايل دو طرف براي توسعه اکتشاف، استخراج، پالايش و صادرات فرآورده‌هاي نفتي به امضا رساند. طي اين توافقات سه منطقه ديگر براي کاوش انتخاب شدند که به گفته وزارت نفت گابن يکي از آنها در 200 کيلومتري جنوب قطب اقتصادي اين کشور در بندر جنتيل و دو منطقه ديگر در حدود 100 کيلومتري شمال شرق اين بندر بودند.
شرکت سينوپک عضو کنسرسيوم «پترودار» است که از اعضاي آن شرکت ملي نفت چين و سوداپت (شرکت نفتي دولتي سودان) مي‌باشند. در آگوست 2005 پترودار از شروع توليد نفت در بلوک 3 و 7 در جنوب غربي سودان خبر داد. در دسامبر همان سال پترودار اعلام کرد که اولين محموله نفت‌خام آنها در اوايل سال آينده روانه بازار خواهد شد. عمليات اين کنسرسيوم افزايش عمده‌اي در توليد کلي نفت سودان را سبب شد.
سينوپک علاوه بر سودان به دنبال شرکت‌هاي نفتي ديگري در غرب آفريقا براي خريداري بود و در نهايت موفق به خريد شرکت «آداکس پتروليوم» در کلگري به قيمت 5/7 ميليارد دلار شد که بزرگ‌ترين تصاحب خارجي چين محسوب مي‌شد. سينوپک همچنين درصدد خريد شرکت انرژي ERHC بود که در چندين منطقه دارايي‌هاي نفتي مختلفي داشت. در پايان سال 2005 نيز همکاري‌هاي خود با شرکت ملي نفت چين را براي گسترش کسب‌وکار خود در سودان افزايش داد.
در نهايت فعاليت‌هاي سينوپک در پارک ملي، در سال 2006 به وسيله شوراي ملي پارک‌هاي گابن متوقف شد.
در 24 آوريل 2007 حمله گروه‌هاي قومي شورشي سومالي در يک سايت حفاري سينوپک در شرق صحراي «اوگادن» اتيوپي، خسارات زيادي به بار گذاشت و چندين نفر ربوده شدند. جبهه آزادي بخش ملي سومالي پس از آزادي آنها به شرکت‌هاي خارجي در رابطه با کار در اين منطقه هشدار داد، ولي سينوپک به‌رغم اين هشدار اعلام کرد که قصد خروج از اين منطقه غني را ندارد. سخنگوي وزارت امور خارجه چين نيز اين حمله خشونت‌آميز را به شدت محکوم کرد.
در ماه فوريه 2007 شرکت «آرامکو» عربستان سعودي و اکسون موبيل قراردادي با سينوپک براي افزايش ظرفيت پالايشگاه فوجي تا 240 هزار بشکه در روز تا سال 2009 منعقد کردند. اين شرکت‌ها همچنين توافقاتي براي بازاريابي سوخت امضا کردند که 750 ايستگاه خدماتي سوخت‌رساني و شبکه ترمينال‌هاي فوجي را مديريت کنند.
يونيپک که يکي از زيرمجموعه‌هاي سينوپک مي‌باشد، قراردادي با شرکت نفتي فرانسوي «توتال گابن» در سال 2002 منعقد کرده بود و طي اين قرارداد، چين براي اولين بار نفت خام خود را از گابن خريداري کرد.
در 13 آوريل سال 2010 اين شرکت از خريد 9درصد سهام «کونوکو فيليپس» در شرکت‌هاي نفت ماسه کانادا خبر داد. اين قرارداد در 25 ژوئن توسط دولت کانادا تاييد شد.
اکنون اين شرکت بيش از 640 هزار کارمند در سراسر دنيا دارد و سالانه درآمدي بالغ بر 1200 ميليارد يوآن چين، معادل 178 ميليارد دلار دارد.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۷:۳۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد