سوزوکي، دومين توليدکننده بزرگ ماشين‌هاي کوچک

سوزوکي، دومين توليدکننده بزرگ ماشين‌هاي کوچک
سوزوکي موتور، يک کارخانه چند مليتي ژاپني است که دفتر مرکزي آن در هاماماتسو ژاپن واقع شده است و اتومبيل‌هاي کوچک، شاسي بلندهاي قدرتمند، موتورسيکلت، خودروهاي چند منظوره، موتور قايق هاي دريايي، ويلچر و انواع موتورهاي احتراق داخلي کوچک توليد مي‌كند.
سوزوکي موتور، يک کارخانه چند مليتي ژاپني است که دفتر مرکزي آن در هاماماتسو ژاپن واقع شده است و اتومبيل‌هاي کوچک، شاسي بلندهاي قدرتمند، موتورسيکلت، خودروهاي چند منظوره، موتور قايق هاي دريايي، ويلچر و انواع موتورهاي احتراق داخلي کوچک توليد مي‌كند. بنابر آمار انجمن اتومبيل‌سازان ژاپن، سوزوکي دومين توليدکننده بزرگ ماشين‌هاي کوچک و کاميون مي‌باشد.
ميچيو سوزوکي در سال 1887 متولد شد و در سن 22 سالگي کارخانه نساجي سوزوکي را در روستاي ساحلي کوچکي در هاماماتسو راه اندازي کرد. اين کارخانه به موفقيت غيرقابل توصيفي دست يافت، زيرا سوزوکي منسوجات بافتني براي صنايع بزرگ ابريشم ژاپن توليد مي‌کرد.
در سال 1929، ميچيو سوزوکي يک دستگاه بافت پارچه جديد اختراع کرد که به کشورهاي خارجي نيز صادر شد. پس از آن اين شركت شروع به ابداع و ثبت اختراعاتش نمود و بيش از 120 حق اختراع به نام خود ثبت کرد. دوره 30 ساله اول اين شرکت نيز به گسترش و توليد اين ماشين آلات پيچيده اختصاص يافت.
سوزوکي به‌رغم موفقيت در زمينه نساجي، به دليل اشتياق بالا و علاقه به توليدات متنوع، در صدد تغيير کاربري کارخانه خود برآمد. او پس از بررسي فراوان ساير توليدات و با توجه به نياز آن زمان مردم، به اين نتيجه رسيد که توليد اتومبيل هاي کوچک مي‌تواند بهترين و عملي‌ترين کار باشد.
اين پروژه در سال 1937 شروع شد و پس از طي دو سال، سوزوکي چندين مدل اوليه مختلف ساخته بود. اين خودروهاي اوليه به وسيله موتورهاي نوآورانه چهارسيلندر چهارزمانه با مايع خنک‌کننده به حرکت در مي‌آمدند. اين موتور با جابه‌جا کردن فقط 800 سي‌سي از گنجايش موتور و با داشتن ميل لنگ و جعبه دنده آلومينيومي، بيش از 13 اسب بخار نيرو توليد مي‌کرد.
با شروع جنگ جهاني دوم، دولت توليد اتومبيل‌هاي کوچک شهري را غيرضروري دانست و برنامه‌هاي سوزوکي با شکست مواجه شد، بنابراين شركت به توليد منسوجات بازگشت. اين تجارت با ورود کشتي‌هاي حامل پارچه به ژاپن، بسيار ترقي کرد و آينده سوزوکي با افزايش سفارشات متعددي که از کارخانجات بومي ‌دريافت مي‌کرد، روشن شد، ولي اين موفقيت دوام چنداني نيافت و بازار پارچه در سال 1951 سقوط کرد.
سوزوکي پس از اين شکست، مجددا تصميم به بازگشت به خودروسازي گرفت. پس از جنگ، مردم ژاپن نياز زيادي به يک وسيله نقليه شخصي مطمئن و ارزان داشتند. تعدادي از کارخانه‌ها شروع به توليد و عرضه موتورهاي گازسوز قابل نصب بر روي دوچرخه کردند و سوزوکي نيز اولين دوچرخه موتوردار خود، با نام Power Free را توليد کرد. اين دوچرخه‌داراي يک موتور دو زمانه 36 سي‌سي با قدرت يک اسب بخار بود که قابليت ويژه‌اي نسبت به ساير موتورهاي دوچرخه داشت. اين ويژگي دوچرخه‌سوار را قادر مي‌ساخت که موتور را به سه حالت مختلف تنظيم کند و بتواند با کمک موتور و بدون کمک آن ركاب بزند و يا بدون ركاب تنها قدرت موتور را استفاده کند. اين اختراع به قدري مورد توجه قرار گرفت که دولت کمک مالي بزرگي براي ادامه تحقيقات بر روي مهندسي موتورسيکلت به کارخانه سوزوکي اعطا کرد.
سوزوکي در سال 1953 با برنده شدن موتورDiamond Free ا60 سي‌سي کوچک خود در تپه نوردي‌هاي کوه فوجي، به اولين پيروزي خود در مسابقات موتور سواري دست يافت که اين پيروزي‌ها، ساليان سال براي سوزوکي ادامه داشت. در سال بعد، سوزوکي شش هزار موتورسيکلت در ماه توليد مي‌کرد و نام خود را رسما به سوزوکي موتور تغيير داد. اين شرکت پس از موفقيت‌هايش در زمينه موتورسيکلت، يک اتومبيل موفق تر به نام «سوزولايت» توليد کرد که در اين خودرو نيز اختراعات قابل توجهي تعبيه شده بود.
در سال 1973 اولين شعبه سوزوکي در اونتاريو کانادا افتتاح و شرکت «سوزوکي کانادا» تاسيس شد. اين شرکت 7 سال بعد با معرفي سه خودروي الکتريکي، در سيدني استراليا نيز شعباتي باز کرد. سوزوکي همچنين يک شرکت در هندوستان با نام «موراتي سوزوکي» تاسيس کرد که در سال 1994 توليدات آن به يک ميليون دستگاه رسيده بود. سوزوکي در سال 2003 مقام اول توليد خودروهاي کوچک ژاپن را از آن خود کرد و اولين خودروي کوچک هيبريدي خود را توليد نمود. در سال 2008 نيز اولين موتورسيکلت انژکتوري خود را معرفي کرد. در سال جاري ميلادي، شرکت فولکس واگن حدود 20 درصد از سهام سوزوکي را خريداري کرد.
اکنون سوزوکي نهمين خودروساز بزرگ جهان از لحاظ تيراژ توليد است و با داشتن بيش از 45 هزار کارمند در سراسر دنيا، 35 کارخانه بزرگ در 23 کشور جهان و 133 مرکز توزيع و عرضه خودرو در 192 کشور، درآمد سالانه‌اي بالغ بر 33ميليارد دلار دارد.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۶:۵۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد