شركت داروسازي نوارتيس

شركت داروسازي نوارتيس
شركت داروسازي «نوارتيس» سوئيس در سال 1996 از ادغام دو شرکت «سيبا گايگي» (Ciba Geigy) و ساندوز لابراتوريز تشکيل شد.
شركت داروسازي «نوارتيس» سوئيس در سال 1996 از ادغام دو شرکت «سيبا گايگي» (Ciba Geigy) و ساندوز لابراتوريز تشکيل شد. هر دو اين شرکت‌ها داراي قدمت زيادي بوده و مجموعا‌ نوارتيس را داراي تاريخچه عظيم 250 ساله نمودند.
گايگي در سال 1758 توسط «يوهان رودولف گايگي گموسوس» تجارت در زمينه مواد معدني و شيميايي، رنگ و دارو را در باسل سوئيس آغاز کرده بود. اين شرکت در سال 1857 کارخانه توليد رنگ خود را افتتاح کرد. مواد شيميايي توليد شده در اين شرکت، در رنگرزي ابريشم مورد استفاده قرار مي‌گرفت. در سال 1939، «پل هرمان مولر» شيميدان شرکت گايگي دريافت که ددت براي مقابله با حشرات ناقل مالاريا موثر است. او جايزه نوبل داروسازي را در سال 1948 به خاطر همين اکتشافات از آن خود کرد. سيبا نيز که در سال 1945 تاسيس شده بود، پس از 26 سال با گايگي ادغام شده و شرکت سيباگايگي را ايجاد کردند.
بنگاه شيميايي کرن و ساندوز (Kern and Sandoz) نيز در سال 1886 توسط «آلفرد کرن» و «ادوارد ساندوز» تاسيس و شروع به توليد مواد رنگي و شيميايي کرد. در سال 1895 پس از فوت کرن، تمام کمپاني به ساندوز رسيد و او به توليد داروي «آنتي پيرين» براي کاهش تب پرداخت. چهار سال بعد، ساخارين به عنوان جايگزيني براي قند از سوي ساندوز توليد شد. ساير تحقيقات دارويي اين شرکت از سال 1917 تحت نظر پروفسور «آرتور استول» آغاز شد.
در سال 1996 اين دو شرکت با هم ادغام شدند و کمپاني نوارتيس را ايجاد کردند. نوارتيس در ابتدا به سازماندهي مجدد واحدهاي خود پرداخت. در سال 1998 نيز با همکاري دانشکده ميکروبيولوژي دانشگاه برکلي کاليفرنيا شروع به دريافت مجوزهاي مختلف بيوتکنولوژي کرد. حوزه کشاورزي اين شرکت در سال 2003 با قسمت مشابه شرکت «آسترازنکا» متحد شده و شرکت جديدي به نام «سينجنتا» را تشکيل داد.
نوارتيس در سال 2005 دو شركت دارويي آلمان و آمريكا را به مبلغ پنج ميليارد و ۶۵۰ ميليون يورو خريداري كرد. «دانيل وازلا»، مدير اين شركت دارويي گفت: «نوارتيس با خريد دو شركت دارويي «هگزال» آلمان و «ايون لبز» (Eon Labs) آمريكا به يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي سازنده داروهاي ژنريك (مشابه) تبديل شده است.» وي افزود: «با توجه به هزينه بهداشت و درمان و افزايش آمار جمعيت كهنسال در جهان، نوارتيس اميدوار است معامله خوبي با سازندگان داروهاي ژنريك كرده باشد.» دارو‌هاي ژنريك داروهايي هستند که داراي عناصر و تاثيراتي مشابه داروهاي اصلي و ارزانتر از آنها هستند.
صاحبنظران بورس شركت‌هاي دارويي معتقدند، اتخاذ اين تصميم از سوي شركت دارويي نوارتيس تصميمي ‌بزرگ اما از لحاظ راهبردي، هوشيارانه است. شركت دارويي «هگزال» در سال ۲۰۰۴ ميلادي يك ميليارد و ۶۵۰ ميليون دلار درآمد داشت و شمار كاركنان آن به هفت هزار تن مي‌رسيد. شركت «ايون لبز» نيز كه ۵۰۰ نيروي فعال انساني داشت، در آن سال ۴۳۱ ميليون دلار درآمد كسب كرده بود.نوارتيس آخرين كمپاني چند مليتي بود كه علاقه به سرمايه‌گذاري در بازار سريع الرشد واكسن‌ها در چين پيدا کرد. حتي يك توليدكننده چيني را نيز خريداري نمود و به دنبال سرمايه‌گذاري بزرگي براي انجام تحقيقات خود بود.اين شركت سوئيسي در سال 2009 حدود 850 ميليون يوآن از سهام شركت خصوصي Zhejiang Tianyuan واقع در شهر «هانگزو» در نزديكي شانگهاي را خريداري کرد. اين تصاحب به افزايش حضور نوارتيس در كشور چين كمك شاياني نمود. اين كمپاني چيني تعداد معدودي واكسن آنفلوآنزا و مننژيت به بازار وارد مي‌کرد. «تيان يوان» درعرض دو سال گردش مالي خود را به بيش از دو برابر گذشته رسانيده بود و در سال 2008 ارزش آن حدود 25 ميليون دلار برآورد مي‌شد. شركت چيني از مزايايي چون 400 كارمند، گواهينامه‌هاي معتبر GMP و امكانات مناسبي در بخش جديد براي واكسن‌هاي باكتريال برخوردار بود و پيش‌بيني مي‌شد كه اين قرارداد باعث افزايش ظرفيت توليد واكسن‌هاي مننگوكوكال كارخانه تا 30 ميليون واحد گردد.نوارتيس همچنين 250 ميليون دلار درتسهيلات توليدي شهر چانگشو چين با هدف تمركز روي توسعه مراحل ماده موثر و تحقيقات مرتبط با آن سرمايه‌گذاري نمود. گرايش نوارتيس به اين بازار، در پي افزايش حضور ديگر توليدكنندگان معروف حوزه توليد واكسن درچين شكل گرفت. كمپاني نوارتيس سومين توليد كننده بزرگ دنيا در حوزه واكسن با فروش سالانه بيش از يك ميليارد دلار مي‌باشد.
در سال اخير با توجه به فشارهاي وارده از سوي مراجع قانوني و مناسب بودن قيمت‌ها، كمپاني به دنبال منابعي براي سرمايه‌گذاري و حفظ موقعيت پايدار محصولات توليدي خود مي‌باشد و به تازگي برنامه‌هاي مشتركي با كمپاني‌هاي ديگر، مثل توليد داروي آلزايمر و ارائه محصولاتي براي سرطان پروستات انجام داده است.خطوط توليد كمپاني مشتمل بر واكسن‌هاي بيماري‌هاي ويروسي و باكتريايي، تيفوئيد، ديفتري، كزاز و همچنين مننژيت است. تحقيقات وسيعي در حوزه‌هاي گوناگون مشتمل بر بيوماركرها، فارماكولوژي، پروتئوميكس و ژئوميكس انجام خواهد شد.اين کمپاني اکنون حدود 100 هزار کارمند داشته و در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 10 ميليارد دلار به دست آورده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۲۵:۱۸ قبل از ظهر
نظرات (1)

قدیر جبارزاده  ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳:۲۵ قبل از ظهر

کمپانی نوارتیس بسیار عالی و بزرگیست . من خودم کارمند نوارتیسم. (لجستیک)

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد