کمپاني BHP Billiton، بزرگ‌ترين شرکت معدني جهان

کمپاني BHP Billiton، بزرگ‌ترين شرکت معدني جهان
کمپاني BHP Billiton بزرگ‌ترين شرکت معدني جهان است.‌اين کمپاني همچنين در استراليا بزرگ‌ترين سهم بازار را دارد.
کمپاني BHP Billiton بزرگ‌ترين شرکت معدني جهان است.‌اين کمپاني همچنين در استراليا بزرگ‌ترين سهم بازار را دارد. پيدايش آن به سال 2001 و ادغام شرکت استراليايي خصوصي BHP با شرکت انگليسي Billiton باز مي‌گردد. نتيجه‌اين ادغام يک شرکت دومليتي با اسم‌هاي يکسان و دو دفتر مرکزي در لندن و ملبورن بود.
تاريخچه BHP به سال 1885 باز مي‌گردد که‌اين شرکت در معادن شهر «بروکن هيل» در قسمت غربي «نيو ساوت ولز» استراليا مشغول به اکتشاف و استخراج سرب و نقره بود. در سال 1915 اقدام به توليد فولاد کرد که عمليات اوليه آن در نيوکاسل استراليا انجام مي‌شد و دفتر اصلي آن در شهر آدلايد در جنوب استراليا قرار داشت.
BHP در دهه 1960 شروع به اکتشاف نفت در دريا نمود و موفقيت‌هايي نيز به دست آورد. به همين دليل شروع به انجام پروژه‌هاي دريايي نمود. يکي از ‌اين پروژه‌ها، معدن Ok Tedi Copper در پاپوا گينه نو بود. ‌اين شرکت به دليل تخريب محيط زيست در جريان عمليات حفاري که در‌اين مکان انجام داده بود، از جانب ساکنان بومي‌مورد بازخواست قرار گرفت و ترجيح داد‌ اين منطقه را رها کند و به جای آن، جانشين شرکت‌هاي Escondida در شيلي و Ekati Diamond Mineدر شمال کانادا گردد.
ناکارآمدي دپارتمان فولاد ‌اين شرکت موجب بسته شدن در کارخانه‌هاي آنها در سال 1999 شد. فولادهاي توليدي شرکت نيز در سال 2000 توسط OneSteel خريداري شدند. يک سال بعد، ادغام دو شرکت BHP و Billiton انجام گرفت و بزرگ‌ترين شرکت معدني جهان را تشکيل داد.
شرکت بيليتون نيز از روز 29 سپتامبر سال 1860 با همکاري عده‌اي از سهامداران، کار خود را در هلند آغاز نمود. دو ماه بعد، شرکت Mineral Rights را خريداري و آن را به جزاير «تين ريچ» منتقل کرد. همچنين شرکت اندونزيايي «آرشيپلاگو» در سواحل شرقي سوماترا را از آن خود کرد.
تجارت اوليه بيليتون، شامل ذوب قلع و سرب در هلند بود که در دهه 1940 با استخراج بوکسيت از معادن اندونزي و سورينام ادامه يافت. در دهه 1970 شرکت رويال داچ شل، بيليتون را خريداري و رشد آن را تسريع کرد. کوره ذوب قلع و سرب در آرنهم هلند، در دهه 1990 متوقف شد. در سال 1994 شرکت آفريقايي «جنکور» قسمت معدني بيليتون را خريداري کرد، ولي‌اين مالکيت در سال 1997 به پايان رسيد و بيليتون به عنوان يکي از شرکت‌هاي برتر انگليس در ليست 100 کمپاني بزرگ آن کشور(FTSE 100 index) جاي گرفت.
در دهه 1990 و بعد از آن، بيليتون رشد قابل ملاحظه‌اي را تجربه کرد و عمليات مختلفي، از ذوب آلومينيوم در آفريقاي جنوبي و موزامبيک و استخراج نيکل در استراليا و کلمبيا گرفته تا معادن فلزات آمريکاي جنوبي، کانادا و جنوب آفريقا و به دنبال آنها معادن ذغال سنگ استراليا، کلمبيا و آفريقاي‌جنوبي و استخراج آلومينيوم، تيتانيوم و ساير فلزات از معادن ‌اين کشورها را انجام داد.
در ماه مارس 2005، BHP Billiton از پيشنهاد 3/7 ميليارد دلاري خود براي خريد شرکت WMC Resources خبر داد.‌اين شرکت که مالک معادن طلا، مس و اورانيوم «المپيک دام» در جنوب استراليا، معادن نيکل در غرب استراليا و کوئينزلند و يک کارخانه کود در کوئينزلند بود، در 17 ژوئن آن سال موافقت خود را با فروش 90 درصد سهام اعلام کرد و خريد نهايي در ماه آگوست انجام گرفت.
در 8 نوامبر 2007 شرکت بيليتون تمايل خود را براي خريد کمپاني ريوتينتو اعلام کرد که‌اين پيشنهاد با مخالفت سهامداران ريوتينتو روبه‌رو شد، در فوريه 2008 نيز بيليتون بار ديگر پيشنهاد خود را افزايش داد که ‌اين معامله به دليل رکود اقتصادي جهاني در آن زمان متوقف شد.
در 14 ماه مه 2008 ارزش سهام ‌اين شرکت پس از خريد مقدار زيادي از سهام آن توسط شرکت «چينالکو» به 49 دلار استراليا رسيد. در 15 نوامبر آن سال، بيليتون با اعلام ‌اينکه ريسک سهامداران ريوتينتو به دليل بحران مالي افزايش خواهد يافت، پيشنهاد 66 ميليارد دلاري خود را براي خريد ريوتينتو اعلام کرد.
بيليتون در ژانويه 2010 شرکت «آتاباسکا پتاش» را به مبلغ 320 ميليون دلار خريداري کرد و نشريه اکونوميست اعلام نمود که‌ اين شرکت تا سال 2020 مي‌تواند حدود 15درصد از نياز جهاني پتاس را برآورده کند.
در آگوست سال‌جاري نيز بيليتون توانست شرکت پتاس ساسکاچوان را با مبلغ 40 ميليارد دلار تصاحب کند.‌ اين اقدام پس از پيشنهاد اوليه ‌اين شرکت که مورد مخالفت طرف مقابل قرار گرفت، صورت پذيرفت. بيليتون با ‌اين کار تنوع فعاليت‌هاي خود را از منابعي که حساسيت زيادي به قيمت کربن دارند، مانند ذغال سنگ، نفت و سنگ آهن، دور کرد تا کمتر در معرض ‌اين خطر باشد.
اين شرکت اکنون بيش از 38 هزار کارمند در نقاط مختلف دنيا دارد و در سال گذشته ميلادي با درآمدي بالغ بر 44 ميليارد دلار، سود خالصي افزون بر 6 ميليارد دلار را از آن خود کرد.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۳:۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد