داستان سازنده سوپر ماريو نينتندو

داستان سازنده سوپر ماريو نينتندو
«نينتندو» يک شرکت چندمليتي در «کيوتو» ژاپن است که در 23 سپتامبر سال 1889 توسط «فوساجيرو يامايوشي» تاسيس شده و از هر نظر قديمي‌ترين و باتجربه‌ترين کمپاني در صنعت بازي بوده است.
«نينتندو» يک شرکت چندمليتي در «کيوتو» ژاپن است که در 23 سپتامبر سال 1889 توسط «فوساجيرو يامايوشي» تاسيس شده و از هر نظر قديمي‌ترين و باتجربه‌ترين کمپاني در صنعت بازي بوده است. اين شرکت تا اکتبر سال 2008 بيش از 470 ميليون دستگاه و حدود 7/2 ميليارد نرم افزار براي اين دستگاه‌هايش فروخته است.
شرکت مزبور در ابتدا «نينتندو کوپاي» نام داشت و به توليد کارت‌هاي بازي مي‌پرداخت. اين کارت‌ها به شدت مورد توجه قرار گرفتند و يامايوشي کارمندان زيادي را براي توليد عمده آنها استخدام کرد تا بتواند حجم بالاي تقاضا را پاسخگو باشد. توليد اين محصول ادامه يافت و حتي مسابقات قهرماني آنها به نام «نينتندو کاپ» تشکيل شد.
در سال 1956 هيروشي يامايوشي، نوه فوساجيرو، طي بازديدي از آمريکا براي شرکت هاي توليد کارت بازي در آن کشور، متوجه شد که بزرگ‌ترين شرکت در زمينه کاري آنها، دفتر بسيار کوچکي دارد. اين نقطه عطفي در ذهن هيروشي بود و او محدوديت بازار کارت‌هاي بازي را درک کرد.
از دوره هيروشي افتخارات و سوددهي اين شركت افزايش يافت. او به كار ساخت کارت‌هاي بازي مدرن روي‌آورد و موفق شد 600 هزار بسته از آن را به فروش برساند. در سال 1963 نام شرکت به «نينتندو» تغيير يافت و به تجارت‌هاي کوچک متنوعي دست زد. مثلا يک شرکت تاکسيراني و همچنين کارخانه مواد غذايي تاسيس کردند.
در سال 1974 نينتندو به مشکلات مالي دچار شد و تا مرز سقوط نيز پيش رفت ولي تصميم اين شرکت براي ساخت دستگاه بازي رنگي، اين وضعيت را تغيير داد و سه سال بعد اولين دستگاه بازي رنگي آنها وارد بازار ژاپن شد. اين دستگاه از 6 رنگ استفاده مي‌كرد و تنها يك بازي تنيس بر روي آن نصب شده بود.
نينتندو در سال 1975 اولين كنسول بازي‌هاي کامپيوتري عمومي که با سکه کار مي‌کرد را به بازار معرفي نمود كه با استقبال بي‌نظيري روبه‌رو شد. 6 سال بعد يعني در سال ۱۹81 آتاري 2600 را به بازار ژاپن و بعد آمريكا وارد كرد ولي اين كنسول در اوايل با استقبال مناسبي روبه‌رو نشد. هيروشي به يك جوان فرصت داد تا آينده شركت نينتندو را متحول كند. «شيگرو مياموتو» بلافاصله شروع به ساخت اولين بازي «سوپر ماريو» كرد كه با استقبال بي‌نظيري روبرو شد. اين بازي به همراه دستگاه آتاري 2600در روز اول 40 هزار دستگاه فروش داشت.
پس از موفقيت‌هاي بسيار، فروش كنسول آتاري در ژاپن به 75 ميليون دستگاه رسيد و اين دستگاه 23 درصد از اسباب بازي هاي دنيا را در آن زمان به خود اختصاص داد. البته سري بازي‌هاي ماريو به فروش 500 ميليون نسخه نيز رسيد. در سال 1993 هاليوود قصد ساخت فيلم ماريو را داشت و بازيگر مورد نظر براي اين نقش 5 ميليون دلار درخواست کرده بود كه با مخالفت نينتندو روبه‌رو شد. اين شرکت در سال 1997 كنسول 64 را وارد بازارهاي جهان کرد و باز هم سري بازي ماريو و بازي جديد «زلدا» فروش بالايي براي نينتند و رقم زدند که ركورد جديد به‌جاي گذاشت.
در سال 2001 كنسول game cube وارد بازارهاي جهاني شد ولي اين بار حضور دو رقيب نينتندو يعني سوني و سگا رقابت را بسيار سخت كرده بود كه خيلي زود سگا شكست خورد ولي game cube با تكنولوژي 485 مگاهرتزي و با گرافيك 128 بيتي قوي‌ترين كنسول در زمان خود بود. اين كنسول بعد از يك سال وارد بازارهاي آمريكا شد و در حالي كه سوني يك سال زودتر به بازار وارد شده بود، توانست بيش از 28 ميليون دستگاه به فروش برساند در حالي‌كه سوني بعد از 2 سال رقم فروش خود را به 28 ميليون دستگاه رسانده بود.
نينتندو دو كنسول جديد DS و GAME BOY را عرضه کرد تا اجازه ندهد هيچ شركتي حرفي براي گفتن داشته باشد. نينتندو در سال 2002 ميلادي 67 ميليارد و 300 ميليون ين سودآوري داشت و در سال 2003 ميلادي به 54 ميليارد ين معادل 509 ميليون دلار رسيده بود كه اين كاهش به علت فروش كم كنسول اين شركت در ژاپن بود.
نينتندو بايد بيش از توجه به بازي‌هاي مورد علاقه قديمي به فكر ايده‌هاي جديد و تازه براي دنياي بازي‌هاي الكترونيكي باشد. البته نبايد تمامي انرژي خود را صرف بيرون دادن نسخه‌هاي جديد خود بكند، اما اگر مي‌خواهد در مقابل رقباي سرسختي چون سوني و مايكروسافت دوام بياورد، بايد نگاهي وراي ساختار‌هاي متكي بر علاقه طرفدارانش داشته باشد.اين شرکت که تاكنون با تمام كنسول‌ها و بازي‌هاي خود بيشترين فروش را در بازارهاي جهان دارد و اميدوار است با كنسول جديد خود كه به انقلاب معروف است بازهم در دور رقابت پيروز شود.
نينتندو بيش از چهار هزار کارمند داشته و در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 15 ميليارد دلار را از آن خود کرده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۵۰:۳۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد