استفاده بجا از قدرت در تصمیم‌سازی

استفاده بجا از قدرت در تصمیم‌سازی
اگر می‌خواهید تیمی را مدیریت کنید، درابتدا حتما باید درک صحیحی از مفهوم قدرت داشته باشید.
اگر می‌خواهید تیمی را مدیریت کنید، درابتدا حتما باید درک صحیحی از مفهوم قدرت داشته باشید.
براساس تجربیات من، بعضی اوقات مدیران تازه کار به خاطر یکی از دو دلیل زیر در کاربرد قدرت دچار خطا می‌شوند. آنها یا از قدرت خود سوءاستفاده کرده و آن را خیلی ظالمانه به‌کار می‌برند یا اینکه از قدرت خود هراسان هستند و به همین خاطر کاملا از آن اجتناب می‌کنند.
مدیران باید در استفاده از قدرت خود موازنه برقرار کنند. به اعتقاد فیلسوف بزرگ قرن هفدهم بالتازار گارسیان (Baltasar Garcian) «هدف اصلی از اعمال قدرت، خوب انجام دادن کارها است.» این عقیده یک برداشت کاملا کاربردی است، زیرا در آن دقیقا به ذات آنچه که یک مدیر باید انجام بدهد، یعنی «کسب نتایج مثبت برای سازمان» اشاره شده است.
ممکن است این دستورالعمل کمی نوعدوستانه به نظر بیاید، اما هدف آن پرهیز از کارهای دشوار نیست. مدیران اغلب اوقات باید تصمیماتی بگیرند که اجرای آنها با نوعی مشقت برای زیردستان همراه است، اما باید همواره به خاطر داشته باشند که این تصمیمات با نیت کمک به ارتقای سازمان اتخاذ می‌شوند.
استفاده بجا و شایسته از قدرت راز اصلی مدیریت موفق و موثر است. در اینجا چند پیشنهاد داریم که مدیران چگونه باید از قدرت خود استفاده کنند تا تواناییشان را در انجام درست کارها بالا ببرند.
تصمیم بگیرید چه موقع باید قدرت را به حالت تعلیق درآورید. بله درست است شما گاهی اوقات با استفاده نکردن از قدرتتان می‌توانید موثرتر باشید. یکبار مدیر عامل یک شرکت بزرگ در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت او مجبور بوده سالانه حدود 7 تا 12 بار به افراد زیرمجموعه خود بگوید، «شما درست همان طور که من می‌خواهم کار می‌کنید». اگر او این کار را فقط سالی 3 بار انجام می‌داد باعث کاسته شدن از انضباط سازمان می‌شد و از طرف دیگر اگر آن را سالی 18 بار انجام می‌داد باعث می‌شد که مدیران خوب از سازمان جدا شوند. تا زمانی که تصمیمات اتخاذ شده توسط افراد مجموعه‌تان با اهداف و ارزش‌های سازمان هم‌راستا هستند، اختیار دادن به آنها در تصمیم گیری باعث افزایش قدرت و اعتبار شما در سازمان خواهد شد.
بدانید چه موقع باید از قدرتتان استفاده کنید. هنگامی که می‌خواهید تصمیم‌گيری را به افراد دیگر واگذار کنید با موقعیت‌هایی مواجه خواهید شد که نیاز خواهید داشت تصمیمات بزرگی بگیرید. آن تصمیم‌گیری‌ها در شرایط دشوار نشان خواهند داد که شما از قدرت اجرایی بالایی برخوردار هستید. بنابراین سعی کنید تصمیمات شما چنان باشد که هنگام اتخاذ آنها، همه افراد بتوانند الزامات آن را درک کنند و نیز بدانند که هرکدام از آنها باید چه کاری انجام دهند تا از تصمیمات شما حمایت کنند.
تا آخر کارتان را با قدرت پی بگیرید. تصمیم‌گیری، اولین مرحله است. گردهم آوردن افراد برای اجرایی کردن آن تصمیم از مسوولیت‌های یک مدیر است. زمانی که سازمانی شکست می‌خورد دلیل عمده آن این است که افراد آن سازمان به جای پیروی از خط مشی سازمان، علايق خود را دنبال می‌کنند. این افراد مایل هستند تا با افراد رده بالاتر خود رقابت کنند و همان طور که مشخص است در پیش بردن تعهد خود با شکست مواجه می‌شوند. رهبران باید از قدرت خود استفاده کنند تا مطمئن شوند که تصمیمات اتخاذی توسط آنها تحت یک زمانبندی دقیق به اجرا گذاشته می‌شود و همچنین مراقب باشند که افراد حین اجرای آنها، تمرکز و سرعت عمل خود را از دست ندهند.
مفهوم قدرت با خودش بار زیادی حمل می‌کند. هر کسی که در یک سازمان بزرگ یا متوسط کار کرده است احتمالا پایان تلخ کشمکشی را که حاصل مدیریت با قدرت قاطعانه است را تجربه کرده است. احتمالا تا به‌حال موقعیت‌هایی پیش آمده است که شما، گروهتان یا ريیستان در یک بحث شکست بخورید و پیامد این شکست دریافت یک رفتار خشن از جانب شخص پیروز بوده است. در اینجا از قدرت برای تنبیه شما استفاده شده است و به همین خاطر شما باید بسیار هوشیارانه و با دقت از آن استفاده کنید. اگر شما قصد دارید تیمی را مدیریت کنید، خواه‌ناخواه مجبور خواهید بود که از قدرت استفاده کنید. چنانچه شما تلخی احساسی را که وقتی از قدرت به صورت کینه‌جویانه علیه شما استفاده شد به خاطر داشته باشید، هر زمان لازم باشد از قدرت استفاده کنید آن را با میزانی از مرحمت همراه خواهید ساخت. مدیریت همراه با عطوفت جنبه نرم قدرت است که مروت و مردمی بودن شما را تصدیق خواهد کرد و شما را قادر خواهد ساخت با اقتدار و نفوذ بیشتری مدیریت کنید.
منبع:Harvard Business Review
نویسنده: جان بالدوني
مترجم: عاطفه کردگاری
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳۸:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد