کيا موتورز، يکي از قديمي‌ترين شرکت‌هاي اتومبيل‌سازي در كره‌جنوبي

کيا موتورز، يکي از قديمي‌ترين شرکت‌هاي اتومبيل‌سازي در كره‌جنوبي
شرکت «کيا موتورز» يکي از قديمي‌ترين شرکت‌هاي اتومبيل‌سازي در كره‌جنوبي است که با فروش بيش از يک ميليون و ششصد هزار خودرو در سال گذشته، به عنوان دومين خودروساز كره‌جنوبي شناخته ‌شد.
شرکت «کيا موتورز» يکي از قديمي‌ترين شرکت‌هاي اتومبيل‌سازي در كره‌جنوبي است که با فروش بيش از يک ميليون و ششصد هزار خودرو در سال گذشته، به عنوان دومين خودروساز كره‌جنوبي شناخته ‌شد. اين شرکت پس از تاسيس، به توليد چندين مدل مزدا تحت ليسانس کيا پرداخت که در آمريكاي شمالي و استراليا فروخته شد.
کيا قديمي‌ترين کمپاني ماشين سازي کره است که در ابتدا به عنوان توليدکننده لوله‌هاي فولادي و قطعات دوچرخه در 9 ژوئن 1944 تاسيس شد. در سال 1952 کيا نام خود را به Kyungsung Precision Industry تغيير داد و در سال 1957 شروع به ساخت موتورسيکلت کرد.
سال 1967 ساخت کاميون را آغاز کرد و در 1974 به ساخت خودرو روي آورد. کارخانه مونتاژ خودرو sohari در سال 1974 تاسيس شد. در سال 1986 کيا با همکاري فورد آمريكا شروع به توليد چند مدل از مزدا (بر پايه مزدا 121) کرد که در داخل کره با نام پرايد و avella و در شمال آمريكا با نام فورد فستيوا و فورد آسپاير فروخته مي‌شد.
در سال 1992 کيا موتورز آمريكا در آمريكا ثبت شد. نام کيا مشتق شده از دو حرف ki (بيرون آمدن از) و a (مخفف آسيا) است که ترجمه تحت اللفظي آن «به وجود آمده از آسيا» مي‌شود.
کيا موتور در سال ۱۹۹۳ عمليات توليد را در ايالات متحده و در کاليفرنيا آغاز کرد و با گسترش خطوط توليد توانست خود را با بازار تقاضاي موجود هماهنگ کند. اولين برند کيا در آمريكا در سال 1994 با نام اورگان به فروش رسيد. از آن زمان کيا متدهاي خود را همزمان در يک منطقه گسترش داد. در سال 1994 sephia در آمريكا فروخته شد و چند سال بعد، خط توليد آمريكا با توليد اسپورتيج گسترش يافت.
اقدامات کيا در سال ۱۹۹۷ به جلو بردن كره‌جنوبي در بحران‌هاي مالي آسيا نقش به‌سزايي داشت. در سال 1998، 51 درصد از سهام كمپاني كيا، توسط رقيبش شرکت هيونداي موتور كره‌جنوبي به دست گرفته شد. اين ورشکستگي کيا بخشي از بحران مالي آسيا بود و ادغام آن با هيونداي باعث شد اين شركت بتواند گام‌هاي موثري را در اتومبيل سازي بردارد.
اصلاحات چشمگيري که بين سال‌هاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ در کيا موتورز شکل گرفت نه تنها فروش اين کارخانه را افزايش داد، بلکه موجب بالا رفتن تقاضاي محصولات اين کمپاني در ايالات متحده شد که همين امر کيا را بر آن داشت تا کارخانه جديدي در آمريكا تاسيس کند.
در آغاز در سال 2005 طراحي کيا با عنوان «موتور اصلي رشد در آينده» شناخته مي‌شد که منجر به استخدام پيتر شراير طراح اسبق آئودي که قبلا آئودي TT نسل اول و فولکس واگن بيتل را طراحي کرده بود، شد شراير موفق به کسب جايزه طراحي فدرال آلمان شده است.
شراير تاکنون موفق به تجديد ساختار کامل کيا شده است و نظارت مراکز طراحي کيا در فرانکفورت، لس‌آنجلس، توکيو و مرکز طراحي ناميانگ در كره‌جنوبي را به عهده دارد. در سال 2006 کيا موتورز آمريكا، نمايندگي کيا در گرجستان را به دليل ضرر يک ميليارد دلاري به حالت تعليق درآورد. با اين حال در سال 2009 توليد در گرجستان از سر گرفته شد.
شراير در يک مصاحبه در سال 2007 در مورد «خنثي بودن» کيا در سال‌هاي قبل گفت: «در گذشته اتومبيل‌هاي کيا خنثي بودند. وقتي شما کيا را در خيابان مي‌ديديد تشخيص آن براي شما سخت بود که اين خودرو ژاپني است يا کره‌اي. من فکر مي‌کنم اين خيلي مهم است که شما در حال حاضر با نگاه اول قادر به تشخيص کيا هستيد»
در ابتدا خودروهاي ساخته شده توسط کيا به طور قابل ملاحظه‌اي از ماشين‌هاي رقبا قابليت اطمينان کمتري داشتند. کيا براي جبران اين نقص، خدمات پس از فروش رايگان براي اتومبيل‌ها را در حد وسيعي در نظر گرفت. طي سال‌هاي اخير، کيا براي اصلاح قابل اطمينان نبودن وسايل نقليه خود تلاش‌هاي بسياري کرده است. به طوري که نرخ اطمينان اتومبيل‌هاي کيا در حال حاضر بيشتر از ساير شرکت‌ها است.
شرکت خودروسازي کيا موتورز در سال 2008 از سود خالص بي‌سابقه خود در سه ماه سوم آن سال، به علت کاهش ارزش وان، واحد پول اين کشور و ارائه مشوق‌هاي بين‌المللي براي خريد خودروهاي جديد، خبر داد و با انتشار بيانيه اي، سود خالص خود را از ماه ژوئيه تا ماه سپتامبر، 402 ميليارد وان (سيصد و سي و نه ميليون دلار) اعلام کرد. اين در حالي‌است که اين خودروساز کره‌اي در مدت مشابه سال گذشته زيان خالص بيست و دو ميليارد واني را متحمل شده بود.
فروش دومين شرکت خودروساز بزرگ كره‌جنوبي در اين مدت 32درصد افزايش يافته و از سه تريليون و427 ميليارد وان به چهار تريليون و 509 ميليارد وان رسيده بود.
اين سازنده خودروهاي پر طرفدار اکنون بيش از 42 هزار کارمند دارد؛ و از طرح‌هاي حمايتي برخي از کشورهاي خارجي از جمله آمريكا به منظور تشويق مصرف‌کنندگان براي خريد خودروهاي جديد سود برده است. کيا موتورز اعلام کرد افزايش فروش اين خودروساز در چين، آمريكا و اروپا به عملکرد مثبت اين شرکت در سال‌هاي اخير کمک کرده است.
كوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۶:۲۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد