نيوزکورپ، سومين شرکت رسانه اي جهان

نيوزکورپ، سومين شرکت رسانه اي جهان
نيوز کورپوريشين که معمولا به اختصار «نيوزکورپ» خوانده مي‌شود، سومين شرکت رسانه اي جهان در سال 2008 و سومين شرکت سرگرمي‌در سال 2009 بوده و متعلق به روپرت مرداک، يکي از ميلياردرهاي بزرگ جهان است.
نيوز کورپوريشين که معمولا به اختصار «نيوزکورپ» خوانده مي‌شود، سومين شرکت رسانه اي جهان در سال 2008 و سومين شرکت سرگرمي ‌در سال 2009 بوده و متعلق به روپرت مرداک، يکي از ميلياردرهاي بزرگ جهان است.
اين شرکت مالک شبکه‌هاي تلويزيوني اسکاي، سايت اينترنتي و شبکه تلويزيوني «ماي اسپيس»، شبکه ويدئويي آنلاين هولو، شبکه سرگرمي‌عربي روتانا، بازي‌هاي سرگرمي‌همراه جامبا، اولين پورتال سرگرمي‌هندوستان با نام «اينديا»، بزرگترين شبکه معنوي اعتقادي آنلاين (Beliefnet) و گروه رسانه اي فاکس متشکل از فاکس کارتون، فاکس اسپرت، فاکس تي وي، فاکس نيوز و ... است.
فاکس نيوز يک شبکه ماهواره‌اي و خبري کابلي آمريکا متعلق به گروه رسانه اي فاکس است که يکي از پربيننده‌ترين شبکه‌هاي خبري محسوب مي‌شود. در سال 2009 اين شبکه براي 102 ميليون خانه در آمريکا قابل دسترسي بوده و بينندگان بين‌المللي بسيار زيادي نيز دارد.
نيوزکورپ در سال 1979 به عنوان يک شبکه خبري تاسيس شد. مرداک اولين شبکه 24 ساعته اروپايي به اسم اسکاي نيوز در انگليس را در سال 1989 داير کرد. او پس از تاسيس «شرکت فيلم‌سازي فاکس قرن بيستم» در سال 1985، در 31 ژانويه 1996 اعلام کرد که قصد دارد يک شبکه 24 ساعته کابلي و ماهواره‌اي در آمريکا نيز راه‌اندازي کند.
روپرت مرداک با تجربه فراوان در راه‌اندازي شبکه‌هاي خبري 24 ساعته هدف خود را از راه‌اندازي اين شبکه ايجاد نيروي چهارم در عرصه رسانه عنوان کرد که توانايي رقابت با سه قدرت مهم آن زمان؛ يعني CBS، NBC و ABC را داشته باشد و اين کار را از طريق خريد شش ايستگاه تلويزيوني انجام داد. البته مساعدت‌هاي فراواني نيز به وي شد تا در جهت تحقق اهداف امپرياليسم و گسترش نفوذ رسانه‌اي استكبار قدم بردارد.
در فوريه 1996روپرت مرداک توانست با همکاري «راجر آيلس» مدير اجرايي NBC که از کار خود کناره‌گيري کرده بود، شبکه فاکس نيوز را راه‌اندازي کند. آيلس نيز در مدت 5 ماه مقدمات کار را فراهم کرد و برنامه‌هاي فاکس نيوز براي اولين بار در 7 اکتبر 1996 به روي آنتن رفت. شرکت فاکس با رشد بسيار سريع خود، در سال بعد درآمدي معادل 5 ميليون و ششصد هزار دلار داشت، در حالي که سال قبل از آن 55 ميليون دلار ضرر کرده بود.
در آغاز کار فقط 10 ميليون خانه قادر بودند به برنامه‌هاي فاکس نيوز دسترسي داشته باشند که عمده آنها در نيويورک سيتي و لس آنجلس بودند. به تدريج برنامه‌هاي فاکس طرفداران زيادي پيدا کرد. دعوت از ميهمانان مختلف نيز باب شد و سرعت گزارشگران فاکس نيوز در انتقال و انتشار اخبار بسيار زياد گرديد. کيفيت بالاي برنامه‌هاي فاکس نيوز در شهرت و گسترش اين شبکه خبري نقش زيادي داشت.
مرداک همچنين توانست انحصار شبکه کابلي را از تايم وارنر صاحب شرکت‌هاي شبکه‌هاي کابلي در نيويورک سيتي بگيرد و در سال 1997 اجازه اين کار را گرفت و در سال 2001 در تمام شهر نيويورک گسترش داد.
فاکس نيوز با اينکه در آمريکا واقع بود اما در بسياري از کشورها، عوامل و کارگزارهايي داشته و به پخش برنامه‌هاي خود به صورت کابلي و ماهواره‌اي پرداخته و 15 ساعت در روز برنامه زنده داشت. همزمان با گسترش فاکس نيوز، اين شبکه اقدام به تاسيس يک ايستگاه راديويي در سال 2003 تحت عنوان «راديو فاکس نيوز» نيز کرد. شبکه‌هاي فاکس نيوز در کشورهاي ديگر حتي برنامه‌هاي محلي نيز پخش مي‌کردند. اين شبکه در کشورهايي مانند انگليس، استراليا، برزيل، ايتاليا، نيوزيلند، کشورهاي اسکانديناوي و ... حضور فعالي داشته و در مجموع در بيش از 40 کشور قابل دسترس بود.
نيوزکورپ همچنين با هدف ايجاد يک مقصد آنلاين براي ناشران متنوع به منظور فروش اخبار به کاربران آي پد و ساير رايانه‌هاي لوحي، مدتي روي پروژه «آلزيا» متمرکز بود و حدود 5/31 ميليون دلار نيز در اين طرح سرمايه‌گذاري کرد. اين پروژه که براي يکي کردن محتواي روزنامه‌هاي نيوزکورپ با روزنامه‌هاي ناشران ديگر در نظر گرفته شده بود، بخشي از طرح بلندپروازانه روپرت مرداک، صاحب اين امپراتوري رسانه‌اي به منظور کمک به ناشران براي دريافت پول از محتواي آنلاين بود. نيوزکورپ که در سال 2007 شرکت داو جونز ناشر مجله «وال استريت ژورنال» را از آن خود کرده بود، در اوايل سال جاري ميلادي نيز 70 ميليون دلار از سهام شبکه سرگرمي‌عربي روتانا را خريداري نمود. اين مبلغ که معادل 9/9 درصد از سهام روتانا بود، به حضور «نيوز کورپ» در منطقه عرب توسعه بخشيد و حوزه پوشش برنامه‌هاي روتانا را در ساير نقاط جهان گسترده‌تر کرد.
نيوزكورپ‌ در انگلستان‌ شبكه تلويزيوني‌ اسكاي‌ و سه‌ روزنامه بزرگ‌ «تايمز»، «ساندي‌ تايمز» و «سان» را دارد و در هند، آمريكاي‌ لاتين‌ و هنگ‌كنگ‌ و استراليا نيز چندين‌ شبكه تلويزيوني‌ را اداره‌ مي‌كند و به‌ تازگي‌ شبكه اسكاي‌ ايتاليا را نيز در رم‌ راه‌اندازي‌ كرده‌ است.
اين شرکت اکنون صاحب‌ يك‌چهارم‌ از كل‌ رسانه‌هاي‌ شنيداري، ديداري‌ و چاپي‌ جهان‌ است و به‌ واسطه دارا بودن‌ استوديوي‌ فيلم‌سازي‌ كمپاني‌ فاكس‌ قرن‌ بيستم‌ نفوذ زيادي‌ در‌هاليوود دارد. بيش از 64 هزار نفر در سراسر جهان براي اين شرکت کار مي‌کنند و در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 30 ميليارد دلار داشته است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۶:۲۹:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد