ایران بهترین کشور منطقه برای تولید خودرو‌های تجاری است

ایران بهترین کشور منطقه برای تولید خودرو‌های تجاری است
نمایشگاه حمل و نقل عمومی و خدمات شهری تهران: بازار خودرو‌های تجاری ایران هر چند از نظر شمارگان عرضه محصولات نسبت به دوران طلایی خود فاصله گرفته است اما نکته جالب در این میان حضور پررنگ بسیاری از برند‌های برتر جهان در بازار کشورمان است، امری که با ورود MAN به عرصه رقابت کامل تر هم ‌می‌شود.

در زمینه رقابت در بازار ایران و برنامه‌های MAN برای موفقیت در این بازار با فرانتس فون ردویتس، مدیرعامل MAN در خاورمیانه گفتگویی را انجام داد.

MAN با حضور گسترده در نمایشگاه حمل و نقل عمومی و خدمات شهری تهران قصد دارد چه پیغامی را به مشتریان خود در ایران برساند؟
تاریخچه ما به ویژه در بخش کشنده‌ها در یک دهه اخیر در بازار ایران چندان مناسب نبوده است. بخشی از این مسئله به وارد کننده قبلی محصولات MAN در ایران باز ‌می‌گردد و بخشی دیگر از مشکل مربوط به تحریم‌های است. ما اینجا هستیم تا به دولت مردان ایرانی و مشتریانمان در ایران نشان دهیم MAN به بازار ایران بازگشته است و این بار قصد دارد به طور مستقیم در بازار حاضر شود و با همراهی دو شریک خود حضور بلند مدتی را در بازار داشته باشد. در سال‌های قبل مشکل اصلی کار با ایران بحث نقل و انتقال مالی بود. ما به عنوان تولید کننده خودرو‌های تجاری که قیمت بالایی هم دارند باید در فواصل زمانی هزینه فروش خودرو‌ها را دریافت کنیم چرا که در غیر این صورت کل کسب و کار به مشکل خواهد خورد اما تا مدتی قبل این مسئله از ایران مقدور نبود. شاید در ابتدا اندکی دشوار باشد که مشتریان بتوانند بار دیگر اعتماد خود را نسبت به محصولات MAN به دست آوردند اما ما اینجاییم تا نشان دهیم دوران گذشته به طور کامل سپری شده است و این بار با همکاری شرکای انحصاری خود در بازار، یاوران خودرو شرق در بخش اتوبوس و شیران دیزل موتور در بخش کامیون و کشنده حضور قدرتمندی در بازار ایران خواهیم داشت.
شما وارد بازاری شده اید که رقبای قدرتمند اروپایی در آن حضور دارند. جایگاه MAN را در میان این رقبا چگونه ‌می‌بینید؟ به هر صورت این رقبا چند سالی است به ویژه در بخش کشنده‌ها در بازار حاضر هستند و از این نظر جلوتر از MAN قرار دارند.
از نظر رقابت با برند‌های اروپایی وضعیت بازار ایران همانند بسیاری از بازار‌های جهان و به ویژه بازار اروپای غربی است. ما در سطح برند‌های ممتاز بازار رقابت ‌می‌کنیم و به این ترتیب رقبای ما اسکانیا، مرسدس بنز و ولوو هستند. در بازار ایران هم وضعیت مشابه است. البته ما ‌می‌دانیم دیرتر از بقیه وارد بازار ایران شده ایم اما این مسئله به ما این امکان را ‌می‌دهد که انتخاب درستی داشته باشیم و شرکای مناسبی برای کار انتخاب کنیم. به عنوان مثال در زمینه اتوبوس ما پیش از این یاوران خودرو شرق همکاری کرده ایم که اکنون تا حدود 50درصد از اتوبوس‌های را داخلی سازی کرده است و در زمینه کامیون و کشنده هم کار با شیران دیزل موتور را آغاز کرده ایم. در زمینه اتوبوس به عنوان نمونه ما اکنون در جایگاهی هستیم که یاوران خودرو شرق جدیدترین محصول شهری MAN با موتور CNG و استاندارد آلایندگی یورو6 آماده تولید دارد. این اتوبوس هم اکنون برای تست در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است.
به عنوان مدیر عامل MAN در خاورمیانه، وضعیت ایران در مقایسه با دیگر کشور‌های منطقه را چگونه ارزیابی ‌می‌کنید؟
ما ‌می‌دانیم ایران از نظر تولید محصولات تجاری یک کشور کاملا متفاوت با دیگر کشور‌های منطقه خاورمیانه است. ایران کشوری است با مهندسان و افراد تحصیل کرده زیاد و صنایع بزرگ. به این ترتیب تولید محصولات تجاری در ایران بهتر از هر کشور دیگری در منطقه انجام ‌می‌گیرد.
در این مرحله نمی‌توان اشاره مشخصی به اعداد کرد اما آیا تقریبی از حجم فعالیت‌های MAN در ایران وجود دارد؟
عتداد خودرو‌هایی که در ایران عرضه ‌می‌شود به شدت بستگی به حجم بازار ایران دارد و در حال حاضر حجم بازار ایران به شدت غیر قابل پیش بینی است. ما برای این مسئله سناریو‌های انعطاف پذیری داریم و در در هر مرحله وضعیت بازار را ارزیابی کرده و برای گام بعدی تصمیم ‌می‌گیریم ولی در مجموع هدفمان این است که بین سه برند برتر بازار ایران جای بگیریم و سهمی در حدود 10 تا 15 درصد از بازار را در اختیار داشته باشیم.
به این ترتیب شرکای شما در ایران الزامی برای فروش تعداد مشخصی از محصولات ندارند؟
خیر! ما به هیچ عنوان شرکایمان را در فشار نمی‌گذاریم تا محصولاتی را وارد بازار کنند که امکان فروش آن‌ها وجود ندارد. ما به دنبال شراکت و همراهی با شرکایمان هستیم و از دید ما آن‌ها مانند زیر مجموعه‌های MAN هستند و طبیعی است نباید در زمینه فروش آن‌ها را تحت فشار قرار دهیم.

منبع خبر: عصر خودرو
  ۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳۰:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد