یک روزنامه آلمانی گزارش داده است CARB تحقیقات بر روی اتومبیلهای آئودی را از تابستان گذشته آغاز کرده و سرانجام این نرم افزار را در گیربکس های اتوماتیک کشف کرده است. این وسیله در زمان انجام تست های آلایندگی فعال شده و میزان دی اکسید کربن تولید شده را کاهش میداد.
پس از انجام آزمایش و زمانی که چرخها توسط فرمان بیش از ۱۵ درجه در هر یک از جهات چرخش داشتند سیگنال توقف به نرم افزار مذکور ارسال میگردید. این گزارش حاکی است مدل های دیزلی و بنزینی آئودی که در اروپا به فروش رفته اند به این نرم افزار مجهز شده بودند.
این گزارش همچنین تصریح کرده است آئودی استفاده از نرمافزار مذکور را در ماه می گذشته متوقف کرده و مهندسانی که در این پروژه به نوعی سهیم بودند را از کار تعلیق کرده است.
این وسیله بطور مستقیم به رسوایی دیزلی گروه فولکس واگن که ۱۱ میلیون خودروی مجهز به موتور ۲ لیتری توربودیزل را در بر میگیرد، مربوط نمیشود. در این رسوایی ثابت شد فولکس واگن از ابزارهایی استفاده میکند، که در زمان تست آلایندگی خودرو را کمتر نشان میدهد. خودروساز بزرگ آلمانی به خاطر این تخلف به پرداخت ۱۴٫۷ میلیارد دلار جریمه به دولت آمریکا محکوم گردید. این جریمه صرف توسعه برنامه های زیست محیطی و تولید خودروهای الکتریکی پیشرفته در این کشور خواهد شد.