این روزها شایعه افزایش قیمت خودروهای داخلی در حالی دهن به دهن میچرخد که با وجود عدم صدور مجوز جدید برای رشد قیمتها، اقدام برخی شرکتهای خودروساز به این مسئله دامن میزند.
در این رابطه باید به ابلاغیه جدید ایران خودرو به نمایندگیهای فروش این شرکت اشاره کنیم که در آن، جدولی دو نرخی برای محصولات ایران خودرو ارائه شده است.
در این جدول، در یک ستون قیمت فروش محصولات ایران خودرو ذکر شده و در ستون کناری آن، قیمتهای محاسبه شده بر اساس مصوبه شورای رقابت آمده است.
در عین حال، در قسمت پایین این ابلاغیه عنوان شده که «مجوز افزایش قیمت محصولات برابر با مصوبه 347 شورای رقابت، از ابتدای خرداد ماه اخذ شده ولی تاکنون اجرایی نشده است، لذا زمان اعمال افزایش قیمت محصولات مطابق جدول فوق متعاقباً اطلاعرسانی خواهد شد.»
با وجود اینکه ایران خودرو سعی کرده نشان دهد قیمتهای جدید در فهرست ابلاغی به نمایندگیها مطابق با مصوبه شورای رقابت و به صورت قانونی تعیین شده است، اما در واقع این مسئله به شایعه برنامهریزی خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو دامن میزند.
در این مورد زهرهوند، یک فعال بازار خودرو میگوید: خودروسازان با این روش قصد دارند عطش خرید در نمایندگیها و مردم ایجاد کنند تا تقاضای خرید خودرو افزایش یابد.
به گفته وی، این مسئله باعث تحریک قیمتها در بازار خودرو نیز خواهد شد و قیمتها در بازار روندی افزایشی پیدا میکند.