افزایش ورود قطعات منفصله به کشور

افزایش ورود قطعات منفصله به کشور
در حالی واردات قطعات منفصله برای تولید خودرو سواری در 9ماه منتهی به آذرماه در رتبه سوم واردات کالا به کشور قرار دارد که این موضوع نشان از رشد ورود قطعات خودرو به کشور دارد.

بنابر آمار تجارت خارجی ایران، قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری در 9 ماهه سال‌جاری به ارزش 605 میلیون دلار بوده است که کارشناسان رشد ورود قطعات و همزمان با آن افزایش تولید خودرو به کشور در دوره پساتحریم را مهم‌ترین عامل این موضوع عنوان می‌کنند.در شرایطی واردات قطعات منفصله خودرو به کشور توانسته رتبه سوم از مجموع واردات کالا به کشور را کسب کند که این بخش در آمار هفت و هشت ماهه سال‌جاری نیز توانسته بود، رتبه سوم را از آن خود کند. به طوری که بنابر آمار هفت ماهه گمرک ارزش واردات قطعه به کشور 498میلیون دلار و در هشت ماهه نیز 531 میلیون دلار بوده همچنین ارزش قطعات وارد شده به کشور در 9 ماهه سال‌جاری به 605 میلیون دلار رسیده است.

رشد واردات قطعات منفصله به کشور بنا به گفته کارشناسان دلایل متفاوتی دارد که مهم‌ترین آن اجرای برجام و به‌دنبال آن لغو تحریم‌های بین‌المللی است. به‌دنبال تشدید تحریم‌ها در سال 1391 بسیاری از خودروسازان خارجی بازار ایران را ترک کردند و از آن پس واردات هر نوع قطعات خودرویی به کشور ممنوع شد. حال در شرایطی که برجام توانست موجب لغو تحریم‌های بین‌المللی شود، بار دیگر ورود قطعات خودرو به کشور به مسیر پیش از تحریم‌ها بازگشته است؛ بنابراین واردات قطعاتی که در کشور به تولید نمی‌رسد بار دیگر از سر گرفته شد. در حالی کارشناسان یکی از دلایل مهم در این زمینه را شرایط پساتحریم و امضای دوباره قراردادهای خودرویی میان خودروسازان ایرانی و شرکای گذشته‌شان عنوان می‌کنند که تاکنون خودرویی جدید که ماحصل قراردادهای اخیر باشد هنوز به تولید نرسیده است. تنها خودرویی که از قراردادهای اخیر قرار است به بازار کشور عرضه شود خودروی 2008 محصول مشترک ایران خودرو و پژو است.با وجود این، کارشناسان یکی دیگر از عوامل مهم در رشد ورود قطعات منفصله به کشور را افزایش ورود قطعات به‌منظور تولید خودروهای چینی در شرکت‌های خودروساز دولتی و خصوصی عنوان می‌کنند؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد منجر به رشد چینی‌ها در بازار ایران شده باشد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۹:۱۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد