ایران‌خودرو چهره شهر را عوض کرد

ایران‌خودرو چهره شهر را عوض کرد
نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو گام مهمی در افزایش کیفیت هوای کلان‌شهرها ارزیابی می‌شود. این شرکت مجری اصلی طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده شد و توانست در دهه اول بهمن‌ چهل‌هزارمین تاکسی فرسوده را از رده خارج و با محصولات خود جایگزین کند.

به گزارش ایکوپرس، افزایش آلایندگی در کلان‌شهرها نیز به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دولت به شمار می‌رود. کاهش آلایندگی‌های ناشی از ترددخودروهای فرسوده یکی از اهدافی است که دنبال می‌شود. ارتقای سطح استاندارد خودروهای تولیدی یکی از مسیرهای برون‌رفت از غلظت آلاینده‌هاست که به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، بدون ارتقای سطح استاندارد سوخت امکان‌پذیر نیست.
درهمین‌راستا دولت تدبیر و امید سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها را از چرخه سوخت کشور حذف و آن را با سوخت دارای استاندارد آلایندگی یورو٤ جایگزین کرد. از سویی دیگر خودروسازان با ارتقای سطح استاندارد خودروها توانستند دولت را همراهی کرده و گام مهمی در مسیر حفاظت از محیط زیست بردارند. به گونه‌ای که همه محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو دارای استاندارد یورو٤ است و این آمادگی وجود دارد تا به سطح یورو٥ نیز ارتقا یابد.
کاهش زیاد روزهای آلوده و افزایش قابل‌توجه روزهای سالم و پاک در کلان‌شهرها در سال جاری گواه این مدعاست.
یکی از عوامل افزایش آلایندگی هوا تردد خودروهای فرسوده و دودزاست. ایران‌خودرو در این بخش نیز پیشگام بوده و همکاری‌های گسترده‌ای را با متولیان امر انجام داده است. اقدام اخیر این شرکت برای جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی که نقش کلیدی این شرکت اهداف طرح را در زمان کوتاهی محقق کرد، از جمله رویکردهای اجراشده در این بخش است.
ایران‌خودرو در اجرای طرح جایگزینی ٤٠‌ هزار دستگاه تاکسی فرسوده سنگ‌تمام گذاشت و با تقبل هفت درصد مابه‌التفاوت بهره بانکی تسهیلات در نظر گرفته‌شده، شرایط مطلوبی را برای قشر زحمتکش تاکسی‌دار فراهم کرد. همچنین این شرکت برای رفاه حال تاکسی‌داران و عدم ایجاد وقفه در کسب معاش، زمان تعویض تاکسی و تحویل خودروی نو را از دو ماه به فقط یک ساعت کاهش داد. به‌گونه‌ای که در این طرح که نام کلیدبه‌کلید گرفت، تاکسی‌دار می‌تواند با مراجعه به مراکز اسقاط خودرو، تاکسی فرسوده خود را تحویل و تاکسی نو را دریافت و به کار روزانه خود ادامه دهد.
تاکنون چند تاکسی نوسازی شده؟
به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، جایگزینی خودروهای فرسوده رسالت و تعهد ایران‌خودرو در مقوله مسئولیت‌های اجتماعی است و لازمه دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انسان سالم، جامعه سالم و محیط زیست سالم است.
درهمین‌راستا این شرکت توانسته ٤٠‌ هزار دستگاه از ٦٣‌ هزار تاکسی فرسوده متقاضی تعویض با تاکسی نو را تحویل تاکسی‌داران دهد.
ایران‌خودرو در حال اجرای طرح کلیدبه‌کلید در ٣١٥ شهر در سراسر ایران است که اجرا در برخی شهرها به اتمام رسیده و در برخی دیگر ادامه دارد.
بیشترین آمار ثبت‌نامی در کلان‌شهرهای تهران، تبریز، مشهد، ‌کرج، شهریار، قم، شیراز، ‌کرمانشاه، اصفهان و قزوین است.
در تهران ١٠‌هزارو ٩٠٠ متقاضی برای تعویض تاکسی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ٩‌هزارو ٥٠٠ نفر توانسته‌اند خودروهای جدید خود را از ایران‌خودرو تحویل بگیرند.
در سایر استان‌ها نیز ٣٠‌هزارو ٥٠٠ تاکسی فرسوده نوسازی شده است.
به طور میانگین پنج تا ١٠ درصد از تعهد ایران‌خودرو در شهرهای مختلف باقی مانده که درحال اجرا و تکمیل است.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به خروج ٩١٥‌ هزار خودروی فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی از ابتدای دولت یازدهم، می‌گوید: نوسازی خودروهای فرسوده فصل مهمی در حفاظت از محیط زیست به شمار می‌رود که طرح فعلی اولین قدم است و امیدواریم در آینده با نوسازی وانت‌بارها، اتوبوس و مینی‌بوس‌ها در ناوگان حمل‌ونقل عمومی این روند ادامه پیدا کند.
موفقیت حاصل کار تیمی
در اجرای طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده نهادها و ارگان‌های مختلفی پشتیبان و همراه ایران‌خودرو بودند. ‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت صنعت، ریاست‌جمهوری، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور، ستاد حمل‌ونقل سوخت، وزارت کشور، اتحادیه تاکسی‌رانی کشور، بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان و دیگر نهادهای مرتبط در این مسیر همراه و در موفقیت ایران‌خودرو اثرگذار بوده‌اند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نقش کلیدی و مهم ایران‌خودرو در فرایند نوسازی تاکسی‌ها اظهار می‌کند: گرچه نتوانستیم با وجود ده‌ها جلسه و مذاکرات طولانی با بانک‌ها نرخ تسهیلات را پایین بیاوریم، اما حدود هفت درصد سود تسهیلات را ایران‌خودرو تقبل کرد و این انعطاف‌ها باعث شد کار خوب جمعی شکل بگیرد و این نشان می‌دهد هر کجایی بخواهیم هم‌فکر باشیم پیچیده‌ترین مسائل حل می‌شود.
به گفته مهندس نعمت‌زاده، طرح جایگزینی وانت‌بارها، اتوبوس‌ها و کامیون و کامیونت نیز برنامه‌ریزی شده و به‌ویژه در کلان‌شهرها مقدمات و مصوباتی صورت گرفته و در دستور کار قرار دارد.
معاون سازمان برنامه و بودجه نیز عملکرد ایران‌خودرو در اجرای طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده را ستوده و از این شرکت به عنوان نماد تولید در کشور یاد می‌کند. وی می‌گوید: واگذاری این خودروها تصویری از پیوند تولید و محیط زیست و نمادی از نوشدن و زدودن کهنگی‌هاست. پورمحمدی نیز برعهده‌گرفتن ٧٧ درصد از بهره بانکی و جلوگیری از فشار بر قشر تاکسی‌دار را حرکت سخاوتمندانه ایران‌خودرو می‌داند و می‌گوید: در این طرح تاکسی‌داران فقط با آورده ٤٤,٥ میلیون تومانی موفق به خرید خودروی ٣٠٠‌ میلیون‌تومانی شدند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز عملکرد ایران‌خودرو در اجرای طرح نوسازی تاکسی‌ها را مثبت ارزیابی می‌کند. اکبریان می‌گوید: خودروسازان به‌ویژه ایران‌خودرو در راستای کاهش آلودگی هواو تولید خودروهایی با مصرف کم و همچنین نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری گام‌های خوبی برداشته‌اند و این امر باید شتاب بیشتری بگیرد.
گام بعدی حذف سوخت فسیلی
تولید خودروهای هیبریدی نیز از برنامه‌های آینده ایران‌خودرو برای افزایش و بهبود کیفیت هوای شهرهاست. به گفته مدیرعامل این شرکت خبرهای خوبی در زمینه تولید خودروهای برقی در راه است. دراین‌باره رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید: سوخت‌های فسیلی مخرب محیط زیست هستند و خودروسازان با توان و دانش بومی، که دارند، می‌توانند به سمت تولید خودروهای برقی و پاک حرکت کنند.
با توجه به لزوم سرمایه‌گذاری و صرف زمان و حوصله برای به‌نتیجه‌رسیدن پروژه تولید خودرو هیبریدی، حمایت دستگاه‌های دولتی و نهادهای مرتبط ضروری است.
در همین ارتباط، معاون اجرائی رئیس‌جمهور از خودروهای برقی به عنوان پاک‌ترین خودروها نام می‌برد و می‌گوید: خودروسازان باید برای تولید این‌گونه خودروها برنامه‌ریزی کنند و دولت هم در این زمینه آنها را یاری خواهد کرد.
گفتنی است منافع حاصل از کاهش مصرف سوخت در قالب جایگزینی٤٠‌ هزار تاکسی فرسوده از آغاز اجرای طرح تاکنون و بر مبنای قیمت‌های جهانی در حدود ١٥١٠‌ میلیارد ریال بوده است. همچنین کاهش مصرف ٢٨‌ میلیون لیتر بنزین، ٥٢‌ میلیون مترمکعب گاز، کاهش ارزبری، افزایش اشتغال، بهبود عملکرد خودروها، ارتقای ضریب ایمنی خودروها در راستای ارتقا براساس استانداردهای اجباری، کاهش ٩٦‌ هزارتنی آلاینده‌ها شامل مونوکسیدکربن، هیدروکربن‌ها و اکسیدهای نیتروژن، از محاسن این طرح ملی به شمار می‌آید.

منبع خبر: روزنامه شرق
  ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳:۳۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد