میر حسین قناتی در برنامه تیتر امشب که به سایه روشن صنعت خودرو اختصاص داشت با تاکید بر اینکه نیاز امروز مشتری ها از خودروسازها و خدمات پس از فروش نسبت به ده سال گذشته قابل مقایسه نیست، گفت: با توجه به نمونه ها و تنوع کالا و برندهایی که در دنیا مردم مشاهده می کنند سطح توقع آنها از خودرسازان افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: اما به علت اینکه شیب رضایت مشتری با شیب افزایش کیفیت خودرو یکسان نیست، مشتریان از خودرو و قطعات رضایتمندی ندارند.
مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با بیان اینکه فاصله کیفیت ارائه شده خودرو باید با رضایت مشتری همخوانی داشته باشد گفت: در غیر اینصورت تولید کنندگان مشتریان خودرو را از دست می دهند.
قناتی با اشاره به اینکه خدمات پس از فروش شامل دو بخش می شود افزود: یکی از این بخشها در کنترل ما قرار دارد اما بخش دوم بصورت زیر پله ای و قاچاق وارد بازار می شود که در کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست.
وی تصریح کرد: وزارت صنایع در این خصوص حوزه های مختلفی را تشکیل داده است که برای 12 قطعه تولیدات یدکی کد شناسایی و کد رهگیری زده می شود و بزودی این کد بندی که برای 12 قطعه نهایی شده است در سامانه نصب خواهد شد.
وی با بیان اینکه قطعات برگشتی درسه مرحله کنترل و قطعه معیوب از چرخه تولید خارج می شود گفت: نخست در خط تولید تشخیص و برگشت می خورد دوم در مرحله سوار شدن بر روی خودرو و مرحله سوم زمانی است که قطعات ساخته شده در بازار برگشت می خورند.
قناتی در ادامه افزود: یکی از اهداف و سیاست های ما بحث پلت فرمها هستند که این موضوع باید در زمان های مختلف به روز شوند. ممکن است عیب از قطعه ساز باشد و برخی مواقع ممکن است عیب از نصاب قطعه روی خودرو باشد.
وی درباره بحث رضایتمندی مشتریان گفت: در سال 95 بیش از یک و نیم میلیون نفر مورد ارزیابی رضایتمندی از میزان خدمات پس از فروش خودروها قرار گرفتند که 68/9 درصد از خدمات رضایت داشتند که نسبت به سال قبل حدود 2 امتیاز بالاتر رفته است.
مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نمایندگی ها نباید خودروی معیوب به مشتریان بدهند، اضافه کرد: در پنج سال گذشته مشتریان از عیوب حساس، حیاتی و زیربنایی خودرو شکایت می کردند اما امروزه با افزایش توقع، مشتریان از صدای اضافه خودرو شکایت دارد و این دو شکایت عدم رضایتمندی با یکدیگر قابل مقایسه نیست.
وی در این حال گفت: صنعت تولید علاوه بر بحث تولید خودرو وظیفه ایجاد اشتغال را هم برعهده دارد.
قناتی ادامه داد: اگر مشتریان به خودروهای به موقع رسیدگی نکنند بوجود آمدن عیب و ایراد در خودرو را نباید به حساب تولید کنندگان بگذارند.
رئیس هیات مدیره قطعه سازان دیگر مهمان برنامه تیتر امشب گفت: ما قطعه سازان با خودروسازان شناسنامه و اسناد مهندسی داریم که قطعه کنترل شده باشد و در واقع قطعه از مسیر قطعه ساز، معیوب به دست خودروساز نمی رسد.
رضا رضایی افزود: البته تیم خودروساز نیز باید در مونتاژ دقت لازم را داشته باشد هرچند خودرو پس از تولید نیز چک می شود تا به دست مصرف کننده برسد و اگر قطعاتی که بسته می شود کنترل شود، مشکلات قطعات معیوب هم شناسایی می شود.
وی گفت: متاسفانه قطعه ما وارد بازار می شود سپس قطعات بی کیفیت داخل آن می گذارند و به تعمیرگاهها می دهند.
وی با بیان اینکه شکایت در طراحی و استفاده قطعه در خودروی ال 90 کمتر است اضافه کرد: کیفیت از پلت فرم شروع می شود که باید با قطعات با تعریف کیفیت مشخص، خودرو ساخته شود.
رئیس هیات مدیره قطعه سازان گفت: کیفیت تعیین شده است و برای هر قطعه شناسنامه داریم کیفیت بالاتر رفته، مهارت افزایش یافته اما قیمت بر اساس شرایط تورم افزایش یافته است.
امیر حسین کاکایی استاد دانشگاه دیگر مهمان برنامه تیتر امشب نیز با بیان اینکه دو نقد یکی به رسانه و دیگری به وزرات صنعت درباره فروش و خدمات پس از فروش خودرو وجود دارد گفت: اگر بررسی ها دقیق صورت بگیرد مشخص می شود که تنها 40 درصد از خدمات پس از فروش تحت آن چیزی است که ادعا می شود و بخش عمده ای از این سیستم کاملا سنتی است و در سیستم آماری ماشین های سنگین لحاظ نمی شود، تا زمانی که بخش عمده ای از خدمات پس از فروش خارج از سیستم رسمی قرار بگیرد، سیتم ها هرگز کارآمد و اقتصادی نمی شوند.
وی با تاکید براینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید کلیت موضوع خدمات پس از فروش را ساماندهی کند افزود: در حال حاضر یک بی اعتمادی کلی نسبت به خدمات پس از فروش از جانب مصرف کننده وجود دارد.
کاکایی در این حال گفت: مردم به حق و حقوق خود آشنایی ندارند، اگر مردم به بخش طرح و توسعه مراجعه و مشکل را بازگو کنند تا آخرین مرحله به مشکلشان رسیدگی می شود و مدت زمان رسیدگی یک هفته است و نام آن واحد رسیدگی به شکایات است.
این استاد دانشگاه افزود: هیچ داروخانه ای حق ندارد که دارو را بدون نسخه بدهد اما درباره قطعات خودرو هیچ ضابطه ای وجود ندارد و عملا سواد این کار را هم ندارند.
وی با بیان اینکه هم اکنون وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرده است که سیستم مالی کشور مشکل دارد اضافه کرد: از این رو قصد ندارم در خصوص قیمت محصولات داخلی صحبت کنم اما در این سال ها به توسعه سواد در این حوزه توجهی نشده است و مشکلات ما نیز مانند گذشته نیست. بطور مثال تعمیر گیربکس اتوماتیک(جعبه دنده) که عملا تخصصی برای تعمیر آن وجود ندارد اما تعمیرکارن ادعای تعمیر آن را دارند.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو دیگر مهمان برنامه بصورت تلفنی دراین باره گفت: بی کیفیتی قطعه، خودرو، سوخت و روغن دست به دست هم داده است و متاسفانه خروجی خوبی از تعمیرگاه بیرون نمی آید.
نیک آیین افزود: قطعاتی که در داخل تولید می شود متاسفانه کیفیت لازم را ندارند که البته شامل بخشی از قطعات می شود.
وی در پاسخ به سوال رئیس هیات مدیره قطعه سازان درباره کیفیت قطعات گفت: ماشین آلاتی که بکارگرفته شده اکثرا قدیمی و کهنه است و قطعاتی که در این کارخانجات فرسوده تولید می شود پایین تر از حد استاندارد و بی کیفیت است.
وی تصریح کرد: از نظر آماری نمی توان درباره میزان قطعات بی کیفیت عددی ارائه کرد اما درصد بالایی را شامل می شوند و بررسی ها نشان داده است که قطعه سازان زیرپله ای هم هستند که در سطح شهر قطعات بی کیفیت تولید می کنند.