محمدرضا نعمت زاده گفت : شرایط ایران در دوران تحریم ها ، سختی های ایجاد کرد اما با توافق هسته ای ، فضایی ایجاد شده است که گذشته را جبران کنیم.
وی افزود : بسیار خوشحالیم که کارها با سیتروئن در حال پیشرفت است و کار با شریکان فرانسوی قبل از عید تمام می شود و با آلمانی ها نیز در حال همکاری هستیم.
نعمت زاده اظهار داشت : سفیر سوئد هم از سایت های تولیدی شهر قزوین بازدید کرد و گفتگوها ادامه دارد ، حتی کره ای ها هم توافقاتی باکرمان خودروداشته اند که البته ما راضی نیستیم و گفته ایم بازار خودروی ایران در اختیار کسی قرار میگیرد که بخشی از بازارش را به ما بدهد و به فکر سرمایه گذاری باشد.
وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: بخشی از مراکز تولید و تحقیقات المانی و فرانسوی و در کل شریکان به ایران انتقال پیدا کند و ما برای بهبود وضع اجتماعی صنعت خودرو و تغییر در شرایط فروش، کیفیت و تولید و … هر ماه یک بار جلسه سیاست گذاری داشتیم که در نهایت برنامه راهبردی صنعت خودرو تا سال 1404 تدوین شد.
وی افزود : کشور ما نیاز با 250 هزارگیرباکس اتوماتیک دارد و خوشبختانه این اتفاق با تولید در قزوین محقق می شود و برای تولید ساینا معطل نمی شویم و باید سال آینده همه صنعت خودرو را تشویق کنند.
نعمت زاده اظهار داشت : در یک گزارش مربوط به نارضایتی مردم در حوزه خدمات پس از فروش ؛ 25 درصد آن مربوط به قطعه است ، خودروسازان باید بشینند و بررسی کنند که راه حل چیست و این مشکلات نه چندان سخت را حل کنند.
وی گفت : حل کردن این مشکلات ساده تر از همکاری های مشترک است ، نارسایی ها را حل کنید و خروجی این همایش را مردم باید احساس کنند. بالاخره ما نزدیک به 2500 واحد خدمات پس از فروش داریم که حتی اگر 1 درصد ان ها هم اشکال داشته باشند همه شهر را به هم می ریزند.
نعمت زاده گفت: همین اواخر نواقص آیین نامه حمایت از حقوق مصرف کنندگان را برطرف کردیم و حتی من اصرار داشتم که در صورت اشکال عمده یک خودر و بتوانیم خودروی جایگزین در اختیار مشتری قرار دهیم تا مشکل رفع شود و خودرو سازان داخلی نباید از فراخوان ها بترسند.
وی درباره تولید هم گفت : دو سال قبل رتبه ما در جهان 18 بود اما انشالله امسال اگر به بیش از 1.3 میلیون دستگاه تولید برسیم ، رتبه 16 جهانی را کسب می کنیم.
وزیر صنعت تصریح کرد : صنعت خودرو کمک بسیاری به دولت کرده است و خودروسازهای ما فقط 4 هزار میلیارد به بانک ها سود پرداخت می کنند ، در حالی که با صرف جویی می توان سرمایه گذاری کرد و خودروها را رشد داد.
وی افزود : در زمینه کیفیت نیز قطعات بسیار رو به بهبود است و به خصوص خودروها بسیار بهتر شدند. خودرو سه قیمت عمده دارد اول قطعه که ما خوشبختانه توان و علم را داریم و باید فقط تصمیم بگیریم و تولید کنیم.
نعمت زاده اظهار داشت : قطعه سازان باید واحد تحقیق و توسعه داشته باشند قرارنیست یک قطعه را 20 سال یک شکل تولید شود ، نباید قطعه ای ساخته شود که بازگشت داده شود. باید به شاخص های کیفی شرکای خارجی برسیم. در همه موارد از نقطه جوش گرفته تا موتور کارگر ایرانی توانمند است و فقط نیاز به آموزش داریم.
وی اعلام کرد : حدود 18 میلیون خودرو در سطح خیابان داریم که پارسال 8 میلیون خودرو به نمایندگی ها مراجعه کردند.
پارسال کمپینی راه افتاد که متاسفانه اشکال ایجاد کرد زیرا خودرو عامل اشتغال و توسعه است و بعضی در نزدیکی انتخابات چاره ای جز این برای تخریب نداشتند با این امسال 40 درصد رشد تولید داشتیم که بسیار مهم است.
این همایش تا فردا ادامه دارد.