اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو اوایل امسال به تصویب هیات دولت رسیده و از سوی معاون اول رییسجمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ شده است.
این قانون دربرگیرنده الزامات و دستورالعملهایی در خصوص شیوههای فروش و خدمات پس از فروش خودرو در ایران است که باید از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو رعایت شود. با این حال ارزیابیها نشان میدهد که برخی شرکتهای عرضهکننده خودرو چندان به این قانون پایبند نیستند.
در این زمینه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در آخرین ارزیابی خود وضعیت پایبندی شرکتهای عرضهکننده خودرو در ایران به الزامات قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را بیان کرده است.
طبق این گزارش سه شرکت نیرو خودرو آسیا، مرتب خودرو و ایرتویا بدترین وضعیت را در زمینه خدمات پس از فروش خودرو در میان شرکتهای خودروساز و واردکننده خودرو در ایران داشته و در شرایط "انطباق کم" با الزامات قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش هستند.
پس از این سه شرکت، شرکتهای آسان موتور، آلفا موتور، رامک خودرو، آرین موتور پویا، معین موتور، پرشیا خودرو، نگین خودرو و ستاره ایران بدترین وضعیت را در میان خودروسازان و واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش داشته و در شرایط "نسبتا منطبق" با الزامات قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو هستند.
شرکتهای بم خودرو، اطلس خودرو، مدیا موتورز و مدیران خودرو نیز در شرایط "انطباق زیاد" و شرکتهای ایساکو، مزدا یدک و سایپا یدک در شرایط "انطباق خیلی زیاد" با الزامات قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش هستند.
در این شرایط مصرفکنندگان بهتر است هنگام خرید خودرو به وضعیت خدمات پس از فروش ارائه شده از سوی شرکتهای عرضهکننده خودرو توجه کنند تا دچار مشکلات احتمالی برای سرویس، نگهداری و تعمیر خودروی خریداری شده نشوند.