تصمیم وزارت صنعت برای خودروهای قدیمی

تصمیم وزارت صنعت برای خودروهای قدیمی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، از خروج پلت‌فرم‌های قدیمی صحبت به میان آورده که همزمان کارگروهی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، مشغول بررسی زمان حذف این پلت‌فرم‌ها است.

آن طور که محمدرضا نعمت‌زاده اعلام کرده، طبق مصوبه جدید، استانداردهای اجباری خودرو به عدد 83 افزایش یافته و همچنین وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد به این نتیجه رسیده‌اند که برخی پلت‌فرم‌های قدیمی از خودروسازی کشور کنار گذاشته شوند تا به این واسطه، کیفیت افزایش یابد.

این در شرایطی است که از چندی پیش نیز ایدرو با ارسال نامه‌هایی جداگانه به خودروسازان داخلی اعم از دولتی‌ها و خصوصی‌ها، از آنها خواسته برنامه‌شان را برای خروج و جایگزینی محصولات قدیمی خود اعلام کنند. در واقع سازمان گسترش با برگزاری جلساتی جداگانه میزبان خودروسازان کشور خواهد شد تا به‌واسطه مذاکره با آنها، تکلیف محصولات قدیمی‌شان را مشخص کند. در این جلسات، علاوه‌بر مشخص شدن تاریخ خروج خودروهای قدیمی از خط تولید خودروسازان، به احتمال زیاد جایگزین آنها نیز مشخص خواهد شد.

هرچند هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده که کدام خودروها در چه بازه زمانی قرار است از خط تولید خارج شوند، با این حال گفته می‌شودپراید و پژو 405 دو کاندیدای اصلی در این ماجرا به‌شمار می‌روند.اما وزیر صنعت روز گذشته در حالی موضع جدید خود را در قبال خودروهای قدیمی اعلام کرده که به‌نظر می‌رسد او هنوز قاطعیت لازم را در اجرایی کردن چنین تصمیم مهمی ندارد. نعمت‌زاده در همایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان صحبت از حذف پلت‌فرم‌های قدیمی کرده، حال آنکه پیش تر معتقد بود خودروهایی مانند پژو 405 و پراید تا زمانی که بازار دارند، می‌توانند به تولید برسند.به اعتقاد کارشناسان، حذف خودروهای موردنظر به‌دلیل تیراژ و فروش بالا، در درجه اول به یک برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد و در درجه بعدی نیز عزمی جزم را از سوی وزارت صنعت و خودروسازان و همچنین سازمان‌هایی مانند استاندارد و محیط‌زیست می‌طلبد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۹:۷:۵۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد