در این بین، الزام داخلیسازی 40 درصدی در شروع کار، یکی از شروط سخت و دست و پاگیر برای حضور خودروسازان خارجی در ایران بهشمار میرود که مسوولان وزارت صنعت دولت قبل اصرار زیادی بر اجرای آن داشتند. هرچند داخلیسازی فی نفسه اقدام مثبتی بهشمار میرود، با این حال وقتی به مانعی بر سر راه حضور سرمایهگذاران خارجی تبدیل شود، جذابیت آن کمرنگ شده و اصل ماجرا یعنی مشارکت با خودروسازان بزرگ دنیا زیر سوال میرود. در این شرایط، برخی خودروسازان خارجی در انتظار انتخاب سکاندار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت بهسر میبرند و امیدوارند این وزارتخانه در دولت دوازدهم، انعطاف بیشتری را برای حضور آنها نشان داده و از سختگیریها بهخصوص در حوزه داخلی سازی، بکاهد.