این چالش مخصوصا وقتی با سرعت بالا قصد رانندگی داشته باشید، بیشتر به چشم میآید. در واقع این خودروها بیحس و حال هستند و هر چقدر هم که سریعتر باشند، نمیتوانند آن حس شنیدن صدای موتور را به راننده القا کنند. از این رو برخی شرکتهای خودروساز بهدنبال راهی برای پایان این سکوت هستند. تولید صدا در چنین خودروهایی علاوهبر جذابتر کردن آن برای سرنشین، میتواند باعث شود که عابران پیاده نیز صدای آن را بشنوند. اما آیا این ایده خوبی است؟ آیا خودروهای الکتریکی باید صدا از خود تولید کنند، حتی اگر این صدا ساختگی باشد؟ در حالی که خیلیها از ایده بیامو برای پخش صدای موتور ساختگی از بلندگوها در برخی مدلهای خود انتقاد کردند، آیا اینکه صدای یک موتور کاملا ساختگی باشد ایده خیلی مضحکی نیست؟
یکی از شرکتهایی که چنین ایدهای را با جدیت پیگیری میکند، مرسدس است. مرسدس به حدی به این کار علاقهمند شده که با همکاری لینکین پارک در حال طراحی یک صدا برای محصولات الکتریکی آینده این کمپانی است. توبیاس مورس، مدیرعامل مرسدس AMG در این مورد گفته که کمپانی هنوز نمیداند چه مسیری را باید در پیش بگیرد؛ آیا باید صدای یک موتور معمولی را طراحی کند یا نوعی صدای الکتریکی را برای مدلهای الکتریکی در نظر بگیرد. نیسان نیز در حال حاضر روی پروژه مشابهی به نام «صداهای آینده» کار میکند. بهطور کلی، خودروهای الکتریکی نیسان قرار است وقتی که در مرکز شهر و در خیابانهای شلوغ رفتوآمد میکنند صداهایی از خود ایجاد کنند، ایدهای که خیلی مضحک بهنظر میرسد. البته بسیار خوب میشد اگر صدای موتورهای الکتریکی کمی بیشتر بود؛ زیرا این موضوع میتوانست به سریعتر بهنظر رسیدن و همچنین هیجانانگیزتر شدن خودرو کمک زیادی کند ولی اینکه کلا کسی بخواهد یک صدای مصنوعی برای خودروهای الکتریکی بسازد، چندان جالب نیست.