تسهیلات خرید خودروی چین دچار حباب نیست. خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی تصریح کرد با وجود هشدارهایی که در مورد کاهش روند تحویل خودرو در ماه گذشته داده شده است، رشد وامهای خرید خودرو در این کشور حباب ندارد.
بیش از ۴۰ درصد معاملات فروش خودرو در چین به کمک وامها انجام میشود و حجم این وامها در هر سال از مرز ۴ تریلیون یوآن (۶۰۰ میلیارد دلار) نیز فراتر میرود. ضریب نفوذ وام خودرو از ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۱ تاکنون تقریبا ۳ برابر شده است. البته این رقم هنوز با میانگین ۷۰ درصدی جهانی فاصله بسیار دارد. در آمریکا ارقام پرداختی در ۸۰ درصد معاملات خرید خودرو به کمک وامها تامین میشود. در چین خودروهای گرانقیمت بخش قابلتوجهی از وامها را به خود اختصاص میدهند؛ بهطوریکه بیش از نیمی از فروش بیامو در چین با استفاده از تسهیلات اتفاق میافتد. خودروهای گرانقیمت تقریبا ۴۵ درصد از کل فروش خودرو در بازار این کشور را تشکیل میدهند و خودروهای رده متوسط سهمی معادل ۳۴ درصد در این بازار دارند.