یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکتهای خودروسازی اروپایی بهویژه رنو و پژو سیتروئن درصورتیکه قراردادهایشان را فسخ و ایران را ترک کنند، باید به ایران غرامت بپردازند. علی اسدیکرم اظهار کرد: شرکتهای خودروسازی خارجی موظفند براساس تعهداتی که به سازمان گسترش و نوسازی ایران یا شرکتهای سایپا و ایرانخودرو دارند، عمل کنند و اگر یکجانبه، اجباری یا اختیاری از ایران بروند، به منزله فسخ قراردادهای دوجانبه یا چندجانبه است.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکتهای خودروسازی اروپایی بهویژه رنو و پژو سیتروئن درصورتیکه قراردادهایشان را فسخ و ایران را ترک کنند، باید به ایران غرامت بپردازند. علی اسدیکرم اظهار کرد: شرکتهای خودروسازی خارجی موظفند براساس تعهداتی که به سازمان گسترش و نوسازی ایران یا شرکتهای سایپا و ایرانخودرو دارند، عمل کنند و اگر یکجانبه، اجباری یا اختیاری از ایران بروند، به منزله فسخ قراردادهای دوجانبه یا چندجانبه است.
وی ادامه داد: این اقدام از نظر حقوقی در دادگاههای بینالمللی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد حق کرده و شرکتهای خودروسازی خارجی ملزم به پرداخت غرامت یا خسارت یا جبران خسارت به هر شیوه ممکن هستند. نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی، بانکهای متوسط و کوچک اروپایی را روزنه امیدی برای حفظ قراردادها دانست و افزود: براساس گزارشهایی که از مقامات اروپایی برای استمرار حضور در بازار خودرویی ایران به گوش میرسد، ممکن است فرانسه و سایر کشورهای اروپایی بتوانند از طریق بانکهای متوسط و کوچک تبادلات بانکی خود با ایران را انجام دهند و این مساله خود مانع فسخ یکجانبه قراردادهای خودرویی و ترک کردن ایران ازسوی رنو و پژو سیتروئن یا سایر برندهای خودروسازی خارجی است. وی در عین حال خروج برندهای خودروسازی فرانسوی از بازار ایران را دارای آثار قیمتی دانست و افزود: با توجه به احتمال کمبود عرضه به بازار و بالا بودن تقاضا، رفتن خودروسازان خارجی از ایران سبب افزایش شدید قیمتها میشود. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بازار خودرو کشور علاوهبر آنکه به «واردات» وابسته است به نوسانات ناپایدار نرخ ارز هم به سرعت واکنش نشان داده و از همین رو گاهی قیمتها افزایشی میشود.