پاکستان در خطر تعطیلی کارخانه‌های خودرو

 پاکستان در خطر تعطیلی کارخانه‌های خودرو
کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی تولید خودرو از سوی شرکت‌های خارجی و خطر تعطیلی آنها باعث شده تا موقعیت شغلی صدها هزار نفر در پاکستان تهدید شود. خودروسازی در این کشور یکی از صنایع پیشرو محسوب می‌شود که تقریبا ۲ میلیون فرصت شغلی به‌وجود آورده است.

کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی تولید خودرو از سوی شرکت‌های خارجی و خطر تعطیلی آنها باعث شده تا موقعیت شغلی صدها هزار نفر در پاکستان تهدید شود. خودروسازی در این کشور یکی از صنایع پیشرو محسوب می‌شود که تقریبا ۲ میلیون فرصت شغلی به‌وجود آورده است.در حال حاضر حدود سه هزار و ۲۰۰ مرکز تولید قطعات خودرو در مناطق مختلف پاکستان وجود دارد که سالانه حدود ۵۰ میلیارد روپیه برای معیشت این کشور درآمدزایی دارد.براساس این گزارش، کاهش ارزش پول ملی پاکستان (روپیه) در برابر دلار باعث افزایش قیمت شده و در نتیجه کاهش چشمگیر تقاضای خرید خودرو را در این کشور به همراه داشته است.

طبق آمار ارائه شده از سوی بازارهای ارزی پاکستان، قیمت هر دلار آمریکا در پاکستان به ۱۵۶ روپیه رسیده است. منابع خبری نوشتند: کاهش ارزش روپیه، قدرت خرید را از مردم گرفته و باعث بروز مشکلات شدید مالی برای تولیدکنندگان داخلی و حتی نمایندگی برخی شرکت‌های خارجی در پاکستان شده است.

در این گزارش آمده است: تاکنون حدود پنج هزار کارگر در کارخانه‌های خودروسازی داخلی و نمایندگی برخی شرکت‌های خارجی در پاکستان بیکار شده‌اند.رسانه‌های پاکستانی گفتند: سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در این کشور تولید می‌شد که تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی درآمد هزاران کارگر و اقتصاد خانواده‌های آنان را در خطر قرار داده است.کارشناسان امور اقتصادی و صنعتی در پاکستان می‌گویند: بحران پیش روی خودروسازی تا سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد داشت و احتمال دارد این معضل به سال‌های آینده نیز برسد.در دهه‌های گذشته شرکت‌های خودرو‌سازی آمریکایی و اروپایی نیز در پاکستان تولید داشتند اما پس از دهه ۸۰ میلادی شرکت‌های آسیایی از جمله ژاپنی‌ها توانستند موقعیت خود را در پاکستان از طریق مشارکت با تولیدکنندگان داخلی محکم کنند.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۰:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد