طراحی طلا و جواهر | معرفی کامل شغل و رشته طراحی جواهرات | زر

طراحی طلا و جواهر | معرفی کامل شغل و رشته طراحی جواهرات | زر
طراحی طلا و جواهر چیست؟ چه کس می تواند طراح طلا و جواهر شود؟ رشته طراحی جواهرات و آموزش طراحی طلا و جواهرات را از کجا شروع کنیم؟ طراحی طلا و جواهر به چه نحوی است؟ تمام اینها سوالهایی است که از یک طراح طلا و جواهر پرسیده می شود.

طراحی طلا و جواهر یکی از مشاغل پرطرفدار در چند سال اخیر است و بسیاری از افراد به دنبال آموزش این مهارت و کسب درآمد از آن هستند. استفاده از طلا و جواهر به عنوان زیورآلات قدمتی بسیار طولانی دارد و افراد در سراسر جهان و در دوره‌های مختلف زمانی از طلا و سنگ‌های قیمتی برای زینت و نشان دادن ثروت خود استفاده می‌کردند. طی این قرن‌ها جواهرآلات متناسب با فرهنگ هر منطقه و سلیقه افراد آن ساخته می شدند و جواهرسازان با هنرمندی، ظاهری زیبا به این زیورآلات می‌دادند.

طراحی طلا و جواهر - زر

امروزه نیز طراحی طلا و جواهر مطابق با پسند جامعه و استانداردهای مربوط به ساخت جواهر در بسیاری از کشورها انجام می‌گیرد و طرفداران بسیاری دارد. در کشور ما هم از گذشته تا کنون طراحان طلا و جواهر، در این شاخه از هنر به صورت حرفه‌ای کار می کنند و افراد بسیاری نیز علاقه مند هستند که در این حوزه فعالیت کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید و یا می‌خواهید درباره طراحی طلا و جواهر اطلاعات بیشتری کسب کنید با این مقاله همراه باشید.

طراحی طلا و جواهرات

هر قطعه طلا و جواهر که با جلوه و زیبایی خود توجه‌ها را به خود جلب می‌کند یک سازه بسیار کوچک است که قبل از ساخت توسط هنرمندانی باسلیقه طراحی شده است. درواقع یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت جواهرات، بخش طراحی آن است که بر اساس آن زیورآلاتی جذاب و گران بها ساخته می‌شوند.

طراحی طلا و جواهرات - زر

در ایران از گذشته‌های دور طراحی هنرمندانه طلا و جواهر رواج داشته است و بسیاری از نمونه‌های یافت‌شده در آثار باستانی ثابت‌کننده توجه این طراحان به زیبایی و ظرافت این زیورآلات است. در حال حاضر نیز هنرمندان زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند و با الگوگیری از آثار گذشتگان، المان‌های موجود در طبیعت، بررسی پسند جامعه و با کمک خلاقیت و ذوق هنری خود جواهرآلات جذابی را طراحی می‌کنند.

طراحی طلا و جواهر یکی از مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود چون بازار طلا و جواهر همیشه گرم است. از آن‌جا که بسیاری از مشتریان این بازار نیز سلیقه منحصربه‌فردی دارند و خواهان زیورآلاتی با طراحی خاص هستند، طراحان فعال در حوزه طلا و جواهر در صورت داشتن مهارت لازم می‌توانند از شغل هنرمندانه خود سود زیادی ببرند و در داخل و خارج از کشور مشتریان خود را داشته باشند.

آموزش طراحی طلا و جواهرات

آموزش طراحی طلا و جواهرات - زر

برای آموزش دیدن طراحی طلا و جواهر می‌توانید به مراکزی که آن را آموزش می‌دهند مراجعه کنید یا به صورت آنلاین این مهارت را فرا بگیرید. هر کدام از این مسیرهای آموزش مزایای خود را دارند اما آنچه که مهم است داشتن پشتکار و انجام تمرین کافی است تا آموزش‌ها را به صورت عملی تجربه کنید و کار خود را بهبود ببخشید.

علاوه بر موارد ذکرشده برای آموزش طراحی طلا و جواهر بهتر است با دنیای مد و زیبایی آشنایی کافی داشته باشید و به دنبال آگاهی از طلا و جواهرهای ترند و موردپسند جامعه باشید تا هنگام ایده‌پردازی دست خالی نباشید و بتوانید متناسب با مد روز، کار طراحی را انجام دهید. به علاوه بهتر است مهارت‌های مربوط به تصویرسازی را در خود تقویت کنید و به داشتن خلاقیت نیز به اندازه کافی اهمیت دهید.

داشتن مهارت در طراحی و توانایی تسلط بر نرم‌افزارهای مربوط به طراحی طلا و جواهر نیز در مسیر آموزش طراحی به شما بسیار کمک می‌کند تا به هنرمندی شاخص در این حوزه تبدیل شوید. بنابراین آموزش دیدن ظراحی جواهرات علاوه بر مهارت‌های اصلی مربوط به طراحی، به مهارت‌های ضمنی مانند ایده‌پردازی و آشنایی با دنیای مد و فشن نیاز دارد.

رشته طراحی جواهرات

طراح جواهر و رشته طراحی جواهرات - زر

یکی از راه‌های آموزش طراحی جواهرات طی کردن مسیر آکادمیک و تحصیل در رشته طراحی جواهرات است. از آنجا که بازار کار این رشته پررونق است بسیاری از افراد، به ویژه خانم‌ها علاقه دارند که در این رشته تحصیل کنند و پس از آن به کسب درآمد در این حوزه بپردازند. این رشته از زیرمجموعه‌های هنر محسوب شده و در کنار دروس عمومی، دروس تخصصی این رشته شامل مواردی چون کارگاه‌های طراحی، مدلسازی رایانه‌ای، آشنایی با جواهرات و... می‌باشد. از جمله مهارت‌هایی که دانشجوی این رشته باید داشته باشد نیز می‌توان به مهارت لازم در طراحی، داشتن خلاقیت و علاقه به انجام کارهای عملی اشاره کرد. لازم به ذکر است در ایران دانشگاه‌های سراسری این رشته را پوشش نمی‌دهند و برای تحصیل در این رشته باید در دانشگاه علمی و کاربردی ثبت نام کرد.

طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم؟

طراحی جواهرات از کجا شروع کنیم؟

برای فعالیت در حوزه طراحی طلا و جواهر و استفاده از بازار کار پررونق این شغل لازم است مشخص کنید که از چه مسیری مایل به کسب این مهارت هستید. همان‌طور که گفته شد تحصیل در رشته طراحی جواهرات و یا استفاده از آموزشگاه‌های آزاد و هم‌چنین شرکت در دوره‌های آنلاین از جمله راه‌های آموزش دیدن این هنر و مهارت است.

اگر از جمله کسانی باشید که در رشته‌های طراحی‌محور، مانند گرافیک یا طراحی صنعتی تحصیل کرده‌اید و یا مهارت کافی در طراحی دارید کار برای شما آسان‌تر است و به سرعت می‌توانید در این حوزه پیشرفت کنید. اگر هم تجربه‌ای در زمینه طراحی ندارید با پشتکار و تمرین کافی می‌توانید در طراحی به مهارت کافی برسید و پس از مدتی طرح‌های دستی باکیفیتی ترسیم کنید.

بنابراین قدم بعدی برای فعالیت در این حوزه تقویت مهارت طراحی است تا هم طرح‌های دستی مناسبی بکشید و هم هنگام کار با نرم‌افزارهای طراحی، درک و تصویری مناسب از ایده خود داشته باشید. پس از کسب مهارت‌های لازم در این خصوص بهتر است در صورت امکان به کارآموزی مشغول شوید و با کارگاه‌ها و یا شرکت‌های معتبر فعال در این حوزه همکاری کنید.

شما می‌توانید به صورت قراردادی یا فریلنسری کار کنید و برای این که مشتریان خود را جذب کنید لازم است رزومه درخوری داشته باشید. پس قدم بعد داشتن نمونه‌کارهای قوی و جذاب است که نشان‌دهنده مهارت و قدرت خلاقیت شما باشد. برای ارائه این نمونه کارها نیزجسور باشید و به خود فرصت پیشرفت و بهبود بدهید.

طراحی جواهرات با دست

عکس طراحی جواهرات با دست - سایت زر

در فرآیند ساخت جواهر، طراحی با دست، کاری هنرمندانه، کلاسیک و دارای قدمت است. امروزه نیز طراحان جواهر برای طراحی معمولا قبل از استفاده از روش‌های نرم افزاری، با دست ایده‌ها و طرح‌های خود را ترسیم می‌کنند. به علاوه بعضی از طراحان تنها به صورت دستی جواهرات را طراحی کرده و سپس این طرح‌ها را به مشتری تحویل می‌دهند و یا برای سه بعدی شدن به متخصصان نرم‌افزارهای مربوط به طراحی طلا و جواهر برون‌سپاری می‌کنند.  

برای خلق یک طراحی زیبا، بهتر است قبل از افزودن جزئیات بیشتر و اجرای دقیق‌تر، یک نمونه طراحی دستی برای جواهر انجام گیرد. این کار موجب می‌شود خلاقیت طراح روی کاغذ جاری شود و بهتر بتواند ایده اولیه خود را پیاده‌سازی کند. طراحی دستی حالتی دوبعدی دارد و در مقایسه با طراحی کامپیوتری نمی‌تواند همه ابعاد طرح را نشان دهد، با این حال یادگیری طراحی دستی و استفاده از یکی از گام‌های مهم طراحی طلا و جواهر است.

برای طراحی دستی داشتن مهارت در حوزه طراحی بسیار مهم است. یک طراح طلا و جواهر که روی کاغذ طراحی می‌کند به اصول و تکنیک‌های مربوط به طراحی آشنا و تا حد مناسبی بر آن‌ها مسلط است. به علاوه برای طراحی به خوبی با انواع سنگ‌ها و فرم تراش آن‌ها آشنایی دارد و بعد از ایده‌یابی به بهترین شکل آن‌ها روی پایه فلزی کار طراحی می‌کند.

طراحی جواهرات با مداد

عکس طراحی جواهرات با مداد - زر

برای طراحی دستی جواهرات، مداد و کاغذ جزو ملزومات است و طراحی دستی جواهرات با مداد انجام می‌شود. بنابراین مهارت‌های مربوط به طراحی با مداد برای طراحی جواهر نیز لازم است. اسکچ و اتود زنی، طراحی پرسپکتیو برای نمایش زوایای مختلف طرح، تکنیک‌های مربوط به سایه زدن که باعث سه‌بعدی جلوه کردن طرح می‌شود و تکنیک‌های مربوط به رنگ زدن که زیبایی و جلوه کار را بهتر نشان می‌دهد، از جمله این مهارت‌ها است. علاوه بر مداد و کاغذ، ابزارهای ترسیم دیگری مانند شابلون، محوکن، پرگار و... نیز در طراحی طلا و جواهر با دست مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته مهم در خصوص طراحی دستی جواهرات این است که با وجود این که می‌توان پس از آموختن دانش پایه، به کمک نرم‌افزارهای مربوط به طراحی طلا و جواهر شروع به فعالیت کرد، اما بهتر است حتما قبل از کار با این نرم‌افزارها و حتی به موازات طراحی کامپیوتری، طراحی روی کاغذ نیز انجام شود. این کار علاوه بر این که قدرت تصویرسازی طراح را تقویت می‌کند، روی ایده‌پردازی او نیز تاثیر مثبت دارد.

برای آموزش و گرفتن ایده برای طراحی روی کاغذ علاوه بر آموزش‌های موجود در اینترنت، می‌توانید از کتاب‌هایی که در زمینه طراحی جواهر تالیف شده‌اند و در جهان نیز مشهور هستند استفاده کنید. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به The Art of Jewelry Design اشاره کرد.

طراحی طلا و جواهر با کامپیوتر

عکس عکس طراحی طلا و جواهر با کامپیوتر - ماتریکس - زر

روش دیگر طراحی طلا و جواهر استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری است. طراحان بعد از طراحی دستی و یا به طور مستقیم طراحی جواهرات مدنظر خود را به کمک نرم‌افزارهای مخصوص طراحی انجام می‌دهند. به کمک کامپیوتر می‌توان طرح‌ها را به صورت سه‌بعدی و با جزئیات کامل نمایش داد و در مرحله بعد برای ساخت طلا و جواهر از آن‌ها استفاده کرد.

درواقع با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از نرم‌افزارها در بسیاری از صنایع، صنعت جواهرسازی نیز از انواع مختلفی از این نرم افزارها برای کمک به طی شدن فرآیند ساخت طلا و جواهر کمک گرفته است. یک از دلایل اصلی استفاده از این نرم‌افزارها، کاهش هزینه‌های ساخت و افزایش سرعت و میزان تولید است. به علاوه طراحی به وسیله این نرم‌افزارها با دقت و با جزئیات کامل انجام می‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود سازندگان طلا و جواهر به خوبی از ابعاد و ظرایف کار اطلاع داشته باشند و طرح با کیفیت بالا ساخته شود.

امروزه طراحی جواهرات با نرم‌افزار در بین طراحان بسیار رایج است و مهارت در استفاده از آن موجب افزایش درآمد آن‌ها خواهد شد. طراحی جواهرات با کامپیوتر و نرم‌افزارهای مربوطه برای این طراحان بازار کار مناسبی در داخل و خارج از کشور فراهم می‌کند. از جمله مهم‌ترین نرم‌افزارهای طراحی طلا و جواهر، نرم‌افزار ماتریکس و راینوگلد، 3Design و... را می‌توان نام برد که درباره نرم‌افزار محبوب ماتریکس در قسمت بعد مطالبی ارائه خواهد شد.

طراحی جواهرات با ماتریکس

عکس طراحی طلا و جواهر با کامپیوتر - ماتریکس - زر

 ماتریکس نرم‌افزار تخصصی طراحی طلا و جواهر است و بسیاری از طراحان از این نرم‌افزار و قابلیت‌های جذاب آن برای طراحی استفاده می‌کنند. با کمک این نرم‌افزار می‌توان طرح‌های سه‌بعدی که با توجه به استانداردهای جواهرسازی ایجاد می‌شوند، طراحی کرد. خروجی این نرم‌افزار بسیار به واقعیت نزدیک است و این موضوع به تنهایی سبب می‌شود که روند ساخت جواهر نیز به دقت و با آگاهی از جزئیات کار صورت بپذیرد.

در این نرم‌افزار قالب‌های آماده و پیش‌فرض برای طراحی وجود دارد که سرعت کار طراحان را بسیار بالا می‌برد، با این وجود این امکان را نیز فراهم می‌کند که طراحان ایده‌های متفاوت و خلاقانه خود را نیز به راحتی پیاده‌سازی کنند. به علاوه مجموعه کاملی از سنگ‌هایی که در جواهرسازی استفاده می‌شوند نیز در این نرم‌افزار وجود دارد تا طراحان در تعیین و طراحی سنگ‌ها نیز مشکلی نداشته باشند.

این نرم‌افزار قابلیت‌های زیادی را برای طراحان به ارمغان می‌آورد. به طور مثال طراحان می‌توانند هر زمان و به هر تعداد که نیاز است کار خود را ویرایش کنند و مطابق نظر مشتری عمل کنند. امکاناتی از جمله تغییر سایز و ترکیب کار، تعیین وزن فلز کار و تخمین وزن نهایی از دیگر ویژگی‌های مثبت این نرم افزار است که دست طراح را برای هر چه بهتر کردن نتیجه باز می‌گذارد.

بهترین دانشگاه های طراحی جواهرات در ایران

دانشگاه طراحی طلا و جواهرات در ایران

همان‌طور که قبلا در این مقاله مطرح شد، رشته طراحی جواهرات در ایران در دانشگاه‌های سراسری موجود نمی‌باشد و اگر قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارید باید در دانشگاه علمی و کاربردی اتحادیه طلا و جواهر ثبت نام کنید. این دانشگاه از سال 90 مشغول به فعالیت است و در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشجو می‌پذیرد. پذیرش در این دانشگاه بدون کنکور صورت می‌گیرد ولی قبل از ثبت‌نام لازم است از منابع آگاه مرتبط درباره آموزش در این دانشگاه، اعتبار مدرک آن، گرایش‌های موجود و دروسی که در آن تدریس می‌شود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مدرک بین المللی طراحی جواهرات

مدرک بین المللی طراحی جواهرات - سایت زر

یکی از مواردی که در خصوص آموزش هر مهارتی از جمله طراحی طلا و جواهر مطرح است نوع مدرکی که در پایان دوره آموزشی دریافت می‌کنید و میزان اعتبار آن است. در حال حاضر موسسات آموزشی متعددی هستند که با ثبت نام در آن‌ها و کسب مهارت و نمره‌های لازم به شما مدرک بین‌المللی طراحی جواهرات اعطا خواهند کرد. این مدرک نقطه قوتی در رزومه شما محسوب می‌شود و اگر از اعتبار کافی برخوردار باشد، امکان فعالیت در حوزه طراحی طلا و جواهر در سایر کشورها را نیز برای شما فراهم می‌کند.

 بنابراین اگر به دنبال این هستید که به صورت بین‌المللی فعالیت کنید و یا قصد مهاجرت دارید و این حوزه را برای کار و یا تحصیل در خارج از کشور در نظر دارید، بهترین مرکز آموزشی در خصوص طراحی طلا و جواهر را در ایران شناسایی کنید و پس از تحقیق کافی درباره اعتبار مدرک آن، به کسب مهارت در آن مرکز مشغول شوید. به علاوه پس از آشنایی کافی با این حوزه می‌توانید کورس‌های آنلاین خارجی در حوزه طراحی طلا و جواهر را از سایت‌های معتبر آموزشی پیدا کنید و از این سایت‌ها مدرک خود را دریافت نمایید. به طور کلی از آنجا که طراحی طلا و جواهر بازار خوبی در داخل و خارج از کشور دارد، کسب این مدارک بین‌المللی نقش مهمی در آینده شغلی شما خواهد داشت.

طراحی جواهرات در ترکیه

طراحی جواهرات در ترکیه - زر

کشور ترکیه در سال‌های اخیر در رشته‌های مختلفی دانشجو جذب می‌کند و متقاضیان تحصیل در این کشور پس از طی کردن مراحل لازم و قبولی در آزمون‌های مربوطه در این کشور مشغول به تحصیل می‌شوند. یکی از رشته‌های پرطرفدار برای تحصیل در ترکیه طراحی طلا و جواهر است. از آنجا که ترکیه در زمینه پوشاک و فشن حرف زیادی برای گفتن دارد، آموزش‌ها و مدارک دانشگاه‌های این کشور نیز اعتبار بسیار خوبی دارند. برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه لازم است در آزمون یوس شرکت کنید اما برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی نیاز به این آزمون نیست. این رشته به دو زبان انگلیسی و ترکی تدریس می‌شود که برای پذیرفته شدن در هر یک نیاز است مدارک لازم را ارائه دهید و در صورت نیاز در آزمون‌های مشخصی شرکت کنید. این رشته در دانشگاه‌هایی از جمله دانشگاه آنکارا، آفیون، مرسین و... ارائه می‌شود که در مقاطع تحصیلی مختلف دانشجو جذب می‌کنند.

لازم به ذکر است موسسه گوهرشناسی آمریکا که از آن با عنوان GIA یاد می‌شود شعبه‌ای در کشور ترکیه دارد و این مرکز یکی از معتبرترین مراکز آموزش‌های مربوط به جواهرآلات است و مدرک آن اعتبار جهانی دارد. اگر قصد آموزش حرفه‌ای در این حوزه را دارید و کشور ترکیه مدنظر شما است، حتما اطلاعات لازم را برای شرکت در دوره‌های GIA کسب کنید تا از آموزش‌ها و اعتبار آن بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

طراح طلا و جواهر - زر

در این مقاله درباره طراحی طلا و جواهر و آموزش آن نکاتی مفیدی مطرح شد تا علاقه‌مندان به این مهارت، اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنند. اگر از جمله افرادی هستید که قصد فعالیت در این حوزه را دارید و یا با خواندن این مقاله بیش از گذشته به اهمیت مرحله طراحی در ساخت جواهرآلات پی برده‌اید، به شما پیشنهاد می‌شود که از زیورآلات خاص و زیبای گالری آنلاین طلا و جواهر زر دیدن کنید تا برای طراحی‌های خود ایده‌های بیشتری داشته باشید و یا از دیدن نمونه‌های موجود لذت ببرید. چنانچه قصد خرید از این فروشگاه را نیز دارید، می‌توانید از طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالای محصولات آن مطمئن باشید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۹:۴۸:۲۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد