بازاریابی اینترنتی: وبلاگ در مقابل وب‌سایت

بازاریابی اینترنتی: وبلاگ در مقابل وب‌سایت
شاید برای شما هم این پیش آمده باشد که بر روی اینترنت سایت وبی دارید اما می‌بینید که تعدادی از بازدید کنندگان یا دوستانتان سایت شما را اشتباهاً وبلاگ می‌نامند.
شاید برای شما هم این پیش آمده باشد که بر روی اینترنت سایت وبی دارید اما می‌بینید که تعدادی ازبازدید کنندگان یا دوستانتان سایت شما را اشتباهاً وبلاگ می‌نامند. مثلاً از شما می‌پرسند، آدرس وبلاگ شما روی اینترنت چه بود؟یا اینکه مثلاً می‌گویند چه وبلاگ خوبی دارید! در صورتی که شما سایت‌تانرا پیش یا حتی کمی بعد از مطرح شدن وبلاگ در جوامع اینترنتی (توسطJorn Barger در ۱۹۹۷) ساخته‌اید و هدایت وراهبری آن را از آن زمان به بعد ادامه می‌دهید.
در این مقاله‌ی کوتاه قصد دارمکمی بیشتر در مورد وبلاگها و وب سایتها، تفاوتها و تشابه‌های آنانبنویسم. بنابر این اجازه دهید، ابتدا از تشابه‌ها بگویم و بعدبپردازم به تفاوتها.
به عقیده من، لازمه‌یورود به گرداب گسترده‌ی گیتی و ادامه‌ی حیات در آن، این است که آگاهیداشته باشیم و سپس این آگاهی را هر چه سریعتر، به دیگران نیز انتقالدهیم، تا بتوانیم حرف همدیگر را بهتر درک کنیم وبرای درک مفاهیم، وقت (این سرمایه‌ی گرانبهای فرار را) بیهوده ازدست ندهیم.
به عقیده‌ی بسیاریاز فعالان اینترنتی، وبلاگها و وب‌سایتها در سه مقوله‌ی اساسی و مهمبه هم شباهت دارند:
(۱) هر دو به عنوان راهی برای انتشار اطلاعات وداده‌ها بر روی اینترنت شناخته می‌شوند.
(2 هر دوتوسط افرادی که به انتشار اطلاعات و داده‌هایشان بر روی اینترنتتمایل داشته باشند به راحتی می‌توانند بر روی اینترنت بروند.
 (۳) هر دوآدرس اینترنتی یا URL منحصربفردی برایآدرس‌دهی یا دسترسی بر روی اینترنت دارند. به این ترتیب، هر کسی که بهاینترنت متصل باشد، می‌تواند به این حضورهای الکترونیکی بر روی اینترنتدسترسی داشته باشد. - البته در ایران و برخی از کشورها مثل کشور خودمانایران، وبلاگها و وب سایتهای متعددی برابر باقوانین (گاه شخصی! و من‌درآوردی) محلی، ایالتی یا کشوری فیلتر شده‌اندکه خود جای بحث دارد اما اجازه دهید از این قضیه فعلاً بگذریم تا بعدببینیم چه می‌شود! تمام تشابه‌ها بین وبلاگ و وب‌سایت در همین جا خاتمهمی‌یابد.
اما تفاوتها،ببینید، یک نکته‌ی مهم که بگویم این است که من در اینجاقصد ندارم با برشمردن این تفاوتها یکی را بر دیگر ترجیح دهم یاآن تفاوت را به عنوان مزیتی برای یکی از آنها نام ببرم. این تفاوت‌ها وجوددارند و قصد ما این است که صراحتاً فقط این دو را از یکدیگر تفکیک کنیم،بدانیم و به دیگران بگوییم: وبلاگ پویا تر از وب سایت است. یعنی اینکهافراد وبلاگنویس، خیلی راحت‌تر و بی دغدغه‌تر، می‌توانند محتوای وبلاگشانرا به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه به روزرسانی کنند، اطلاعات، اخبار یاصرفاً متون خود را تازه کنند، این به روزرسانی، اصطلاحاً مهری از تاریخ وزمان وارد ساختن یا پست کردن اطلاعات را نیز به نمایش می‌گذارد. دروب‌سایت‌ها، - که معمولاً کمتر داینامیک یا پویا هستند - همیشه قرار براین نیست که محتوای سایت (به صورتی دوره‌ای و از پیش تعیین شده) تغییر کندو اگر تغییر کند، نیازی به ذکر دقیق تاریخ یا زمان به روزرسانی نیست. ازطرف دیگر، این به روزرسانی ها در وب‌سایت‌ها اکثراً در مورد صفحات است ونه اطلاعات و متون وارد شده یا پست هایی که به سیستم می‌شود. این مهمترین تفاوت است بین وبلاگ و وب‌سایت.
تفاوت مهم دیگر ایناست که حتی با ابزارهای طراحی موجود در بازار، مثلDreamWeaver یا FrontPage و ... برایطراحی و به روزرسانی وب‌سایتها لازم است که افراد از سطح دانش قابل قبولیبرای استفاده از HTML وASP و سایر زبانهای برنامه‌نویسی‌ (تحت وب) برخوردارباشند، چیزی که وبلاگنویسان کمتر درگیر آن می‌شوند چرا که میزبانوبلاگ تدابیری را اندیشیده است که کاربر وبلاگنویس به راحتی بتواندبی‌دغدغه متن و عکس و محتوای خودش را یا لینک‌های دلخواهش را بر روی وبلاگقرار دهد. اگر تجربه‌ی کار با وبلاگ را داشته باشید می‌دانید که فرمیبرایتان تهیه شده است، راه اندازی را انجام می‌دهید، متن ورودی خود را درفیلد مورد نظر تایپ می‌کنید و یک دکمه‌ی انتشار یا Publish را کهبزنید، متن برای وبلاگ پست می‌شود، متون بهطور اتوماتیک بر حسب زمان، در بخشی از وبلاگ بایگانی می‌شود. داشتن دانش وتجربه‌ی کار با برنامه‌هایی مثل FTP یا دانستن زبانعلامت‌گذاری HTML و ... برای وبلاگنویسان، چندان ضرورینیست ولی برای کسانی که از این اطلاعات و دانش برخوردار باشند یک مزیت است و امری انتخابی و اختیاری است.
تفاوت دیگری که ایندو با هم دارند در سرعت ایجاد ارتباطات، ساختن گروه‌ها وجوامع مجازی است. در وبلاگ‌ها با استفاده از امکانات ارسال کامنتComments یا trackback ها و لینک‌ بهسایت‌ها، جوامع بشری (مجازی) یا اصطلاحاً Community ها بهسرعت شکل می‌گیرند و گسترش می‌یابند. در وب‌سایت‌هاهم امکان استفاده از انجمن‌ها یا تابلوهای اعلانات یاmessage Boardها نیز وجود دارد اما سرعت گسترش و نفوذآنها به آنچه در وبلاگها دیده می‌شود نمی‌رسد.
از طرف دیگر،همانطور که در مقاله‌ی دیگری نیز به این مورد اشاره کرده‌ام، وب‌سایت‌هااکثراً با اهداف تجاری یا صنفی شکل می‌گیرند، بوجود می‌آیند و هدایت وراهبری می‌شوند، کسب درآمد یا تبلیغات کالا و خدمات و ارتباط با مخاطبینهدف سایت و بازاریابی اینترنتی از اهداف اصلی شکل گیری وب‌سایت‌ها است،هدفی که به ندرت می‌توان در وبلاگ‌ها آن را دید. گو اینکه وجود وبلاگها واهمیت عملکرد آنها در بالا بردن ترافیک سایتها و نیز بالا رفتن رتبه‌بندیدر موتروهای جستجو امروزه امری قطعی و غیر قابل انکار است. ما در وب‌سایت،قاطعانه می‌توانیم این را بگوییم که ترافیک بسیار خوبی را از وبلاگ‌هامی‌گیریم و این به دلیل ترافیک بالای مخاطبین دستچین شده‌ی بالقوه وبلاگها است.
پس به این ترتیب مااین دو اصطلاح را از هم تفکیک می‌کنیم و یکی را جایدیگری به کار نمی‌بریم. امید که این اطلاعات مورد استفاده شما قرارگیرد. اگر آن را مفید دانستید URL این صفحه را برایدوستان خود فوروارد کنید تا به این ترتیب بتوانیم ایناطلاعات و فرهنگ را بسط دهیم.
منبع خبر: سایت جامع خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
  ۱۲ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۱۷:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد