نقش مدیر در سازمان را به نقش ارتباطی که
خود شامل تشریفات و
رهبری و نقش اطلاعاتی که شامل نقشهایی همچون رابط، رئیس اطلاعات سازمانی، اطلاعرسان و نماینده یا سخنگوی سازمان و
نقش تصمیمگیری
که
در بر گیرنده نقشهایی به عنوان خلاق و نوآور، مسئول رفع بحران تخصیص دهنده منابع و
مذاکره کننده میباشد تفکیک نمودهاند.
رئیس تشریفات: بیشتر جنبه نمایشی و تشریفاتی
دارد. مانند لوح تقدیر که مدیر در طی یک مراسم به کارکنان نمونه میدهد.
رهبری: مسئولیت ایجاد انگیزش در کارکنان و
زیردستان و تحریک بخشیدن در آنان.
ارتباط (ربط): تماس گرفتن با افراد خارج از سازمان به منظور کسب
اطلاعات از آنان
و
بستن قرارداد با سازمانهایی که اطلاعات مفیدی را به سازمان میدهند.
رئیس اطلاعات: مدیران از طریق خواندن مجله یا صحبت کردن با سایرین
سعی میکنند تا از
سازمانها و مؤسسات دیگر اطلاعاتی را دریافت کنند تا از نظرات و سلیقه مردم باخبر
شوند و بتوانند با سازمانهای دیگر همکاری و یا رقابت و مقابله نمایند.
اطلاع رسان: مدیر، اطلاعات موجود را که از
کارکنان و با دیگران بدست آورده است را به تمامی اعضاء سازمان منتقل نماید.
سخنگوی سازمان: درباره برنامه و سیاستها و
فعالیتها و نتایج اقدامات اطلاعات لازم را به افراد و سایر سازمانها میدهد.
خلاقیت و نوآوری: مدیر در نقش نوآوری دست به کارهای تازه میزند و
برای ایجاد تحول در
سازمان به تحقق و بررسی پرداخته تا اقدامات اصلاحی را بعمل آورد.
مسئول رفع بحران: هنگامی که سازمان با بحران و یا حالت غیرقابل پیشبینی
مواجه شد مدیر
باید در جهت رفع بحران بکوشد و با ارائه راهحلها، اقدامات اصلاحی بعمل آورد.
تخصیص دهنده منابع: مسئولیت تخصیص منابع اعم
از مالی و
انسانی بین بخشهای مختلف سازمان بر عهده مدیران میباشد و او تصمیمات مهم را در
این رابطه اتخاذ میکند.
مذاکره کننده: مذاکره و چانه زدن و بستن
قرارداد با سازمانهای مختلف از جمله نقشهایی است که مدیران به عنوان نماینده سازمان دارا میباشند.