از توصیههای ساشا گورک کارآفرینی موفق برای بقای کسب و کار شما: «فقط به بازخورد مشتری اعتماد نکنید وبا صرف مدت زمانی مناسب به محاسبه ریسک وبررسی آن بپردازید.»
از توصیههای ساشا گورک کارآفرینی موفق برای بقای کسب و کار شما: «فقط به بازخورد مشتری اعتماد نکنید وبا صرف مدت زمانی مناسب به محاسبه ریسک وبررسی آن بپردازید.»
اغلب به مهندسان و سایر تکنسینها که به صاحبان کسب و کار تبدیل ميشوند، توصیه ميشود مانند کارآفرینها فکر کنند: ریسکپذیر باشند و آرزوهای بزرگ داشته باشند. ساشا گورک کارآفرین 60 ساله، اما رویهاي خلافاين دارد. اين کارآفرین ميگوید: گاهی اوقات کارآفرینان باید بیشتر شبیه مهندسان فکر کنند.
«گروک» که معاون و یکی از موسسان شرکت «ناول» است در هر دو سویاين معادله قرار داشته. چرا که او به عنوان یک مهندس توانست در آينده کارآفرین موفقی نیز باشد. گروک به عنوان مهندس شیمي در کشور خود روسیه به تحصیل پرداخت و در سال 1987 به آمریکا مهاجرت کرد وقبل از شروع فعالیت کارآفرینانه خود، در انجمن شیمي آمریکا مشغول به کاربود.
«ناول» در سال 2000 در شهر نیویورک تاسیس شد. فعالیت اين شرکت اينترنتی گسترش برنامههای اطلاعات مهندسی است.اين شرکت در سرتاسر جهان بیش از600 مشترک دارد که از اطلاعات مهندسی سایت استفاده ميکنند. ناول 70 کارمند و نزدیک به 30 میلیون دلار درآمد دارد. 300 دانشکده و حدود 100 شرکت بزرگ آمریکایی جزو مشترکان اين کمپانی هستند.
در اينجا به چهار مهارت اشاره میکنیم که «گورک» معتقد بود کارآفرینها باید آنها را از جعبه ابزار مهندسان قرض بگیرند:
1. تحلیل بازخورد مشتری:
کارآفرینان اغلب شرکتهایشان را برای حل مشکلاتی که در زندگی حرفهاي خود تجربه کردهاند افتتاح میکنند. اما هنگامي که کسب و کار آنها رشد کرد ارتباط نزدیک خود را با مشتریان از دست ميدهند و نیاز خواهند داشت افراد جدیدی را به گروه خود وارد کنند.
گورک ميگوید: «پس از مدتی از شروع کسب و کار، شما باید دست از تکیه بر منابع و مهارتهای داخلی شرکت بردارید و از افراد جدید استفاده کنید و در اين راستا باید به مشتریانی که به آنها خدمات ارائه ميدهید توجه کنید. تمام آموزشهایی که من در20 سال پیش به عنوان مهندس آموختم، امروزه اجرا شدنی و کاربردی نیستند. در آن زمان مهندسان برای انجام محاسبات خود از کامپیوترهای اولیه، خطکش و تعدادی کاغذ استفاده ميکردند.»
باید مطمئن باشید بازخورد و اظهارنظرهای مشتریان فقط به دلیل یک موضوع اتفاقی به وجود نیامده باشد. روشی را برای تشویق مشتریان به دادن بازخورد، فهم بازخورد مشتری و به دست آوردن اطلاعات بیشتر طراحی کنید.
2. ریسک فعالیت خود را برآورد کنید:
افراد کارآفرین باید ریسکپذیر باشند ولی قبل از گرفتن هر تصمیم مهمي باید ریسک را محاسبه کرده و عواقب آن را نیز در نظر گرفت و از نظرگورک باید تمام اطلاعات را جمعآوری کرد و آموخت چه مقدار هزینه و تلاش برای فهم آنها لازم است.
گورک اعتقاد دارد که در هنگام شراکت در تاسیس ناول با غفلت از انجام تحلیلهای لازم دچار اشتباه شده. او وشریکش در شمال ايالت نیویورک زندگی ميکردند، بنابراین شرکت خود را نیز در همان منطقه تاسیس کردند. آنها هرگز به دشواری پیدا کردن نیروی کارمتخصص در چنین محلهاي (که جمعیت متوسط و امکانات محدود دارد) پی نبرده بودند. گورک ميگوید: «ما برای اجاره ساختمان شرکت یک قرارداد 5 ساله بستیم که مبلغ اجاره آن هزینه بسیاری داشت. ولی ما مجبور به انتقال مرکز کار به شهر نیویورک شدیم، چرا که نتوانستیم نیروی با استعدادی در آن منطقه جذب کنیم.»
3. در عرصه تکنولوژی از دانش روز مطلع باشید:
امروزه یکی از مهمترین ملزومات موفقیت شرکتها پیروی از تکنولوژی است، اما خرید تکنولوژیهای جدید بدون تجزیه و تحلیل دقیق هزینهها و ریسک آن غیرعقلانی است.
کارآفرینان معمولا در زمینه تکنولوژی آگاهی کافی ندارند. بنابراین در انتخاب تکنولوژی مورد نیازخود و چگونگی کاربرد آن فقط به راهنمایی دیگران اکتفا میکنند.
گورک میگوید: «بهتر است صاحبان صنایع قبل از بهکارگیری تکنولوژی تولیدشان، آگاهی اولیهاي در آن زمینه داشته باشند.»
گاهی کارآفرینان در دام خطرناک ناشی از پیروی بیش از حد از تکنولوژی گرفتارميشوند.
گورک ميگوید: «اگر تامین مالی تکنولوژی به درستی صورت پذیرد کسب وکار شما مزیت رقابتی مطلوبی پیدا خواهد کرد. اما باز هم باید سوال کنید و تحلیل گر باشید و افراطی عمل نکنید. اغلب شما با استفاده از تکنولوژی موجود که کارآیی آن ثابت شده، عملکرد بهتری نسبت به کسانی که مدام خود را با آخرین تکنولوژی روز (که احتمال زیادی دارد دچار شکست شود) هماهنگ ميکنند، خواهید داشت.
4. به روشی ساده به کسبوکار خود بپردازید:
از نظر گورک مهندسان همیشه اعتقاد دارند که سادهترین طراحیها بهترین آنها هستند. هر چه تولیدات پیچیده تر باشند هم کاربرد دشوارتری دارند وهم احتمال شکست آنها بیشتر است.
گورک ميگوید: «قواعد عملیاتی یکسانی در کسب وکار نیز وجود دارد، شما باید مطمئن باشید که ميدانید چه موقع باید توقف کنید و به همان میزان رشد در کسب و کار خود بسنده کنید. هنگامي که به عنوان یک کارآفرین به موفقیت اولیه دست پیدا ميکنید، برای شما بسیار سخت خواهد بود که برای مدتی درنگ کرده و به ارزیابی و بررسی آن بپردازید. گورک اعتقاد دارد زمانی که در ناول تصمیم به توسعه خدمات ارائه شده به مهندسان شیميگرفت، مرتکب اشتباه شد و اجازه داد موفقیت اولیه، او را از هدف خود دور کند.
گورک ميگوید: «معلوم شد که توسعه خدمات یک امر غیرضروری بوده است. مشتریان انتظار آن را نداشتند و بنابراین برای استفاده از آن آمادگی لازم را نداشتند. شرکتهای دیگری در بازار بودند کهاين خدمات را خیلی بهتر از ناول ارائه ميدادند. ما با پیگیریاين طرح، وقت و هزینه خود را هدر دادیم و از سرعت رشد شرکت کاسته شد، در صورتی که ميتوانستیم اين منابع را صرف کاری کنیم که برای شرکت سودمند باشد.
منبع: www.businessweek.com
مترجم: پریسا حبیبی
۴ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۳:۳۲:۳۷ قبل از ظهر