لایحه شایسته سالاری مشتمل بر ۹ ماده در راستای اجرای ماده ۱۴۱ قانون برنامه چهارم توسعه، از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای طی مراحل قانونی به هیأت وزیران ارایه شده است. این لایحه اهداف زیر را دنبال می كند: استقرار نظام شایسته گرایی . ایجاد ثبات در خدمات مدیران .رعایت عدالت در انتصاب ها. كاهش تأثیر تغییرات سیاسی در انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران .
لایحه شایسته سالاری مشتمل بر ۹ ماده در راستای اجرای ماده ۱۴۱ قانون
برنامه چهارم توسعه، از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای طی مراحل
قانونی به هیأت وزیران ارایه شده است. این لایحه اهداف زیر را دنبال می
كند:
استقرار نظام شایسته گرایی .
ایجاد ثبات در خدمات مدیران .
رعایت عدالت در انتصاب ها.
كاهش تأثیر تغییرات سیاسی در انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران .
براساس لایحه شایسته سالاری مدیران، نتایج ارزشیابی عملكرد مدیران، مهم
ترین عامل تغییر و جابه جایی آنان خواهد بود. در این لایحه، مدیران به دو
گروه "مدیران سیاسی" و "مدیران حرفه ای" تقسیم شــده انــد. مــدیــران
سـیــاســی بــه عنـوان مـدیـران خـط مـشـی گـذار، مـسـؤولـیـت تـنظیم
سیاست ها، برنامه ریزی كلان، هدایت، هماهنگی و نظارت بر مدیران سطوح پایین
را بر عهده دارند كه شامل معاون اول رییس جمهور و معاونان وی، وزراء،
معاونان رییس جمهور، رییس كل بانك مركزی و مـعـاونـان وی، اسـتـانـداران،
سـفـرا، دبـیـر مـجـمع تشخیص مصلحت نظام، رییس سازمان بازرسی كل كشور،
رییس كل دیوان محاسبات و معاونان وی، رییس دفاتر روِسای قوه مقننه و
قضاییه و رییس دفتر مــجــمـــع تـشـخـیــص مـصـلـحــت نـظــام، روِســای
سازمان هایی كه با تصویب هیأت دولت منصوب می شوند و مشاوران روِسای قوا می
باشند.
مدیران حرفه ای نیز وظیفه هماهنگی و ارتباط بین سطوح عالی و
سرپرستی را بر عهده داشته و دارای تخصص جهت حسن اجرای سیاست ها، خط مشی ها
و برنامه ها هستند. مدیران كل، روِسای سازمان های استانی، روِسای مراكز و
مدیران و معاونان آنها و روِسای ادارات در این گروه قرار دارنـد. گـفـتـنی
است، دارا بودن حداقل مدرك كارشناسی، حداقل شش سال سابقه تجربی یا دو سـال
سـابـقه مدیریت، دارا بودن توانمندی های مدیریتی، احراز صلاحیت های اخلاقی
و اعتقادی، معیارهایی هستند كه هم برای مدیران سیاسی و هم حـرفـه ای
ضـروری اسـت. عـلاوه بـر مـعیارهای یادشده، گذراندن دوره آموزش مدیریت یا
حداقل دارا بودن مدرك كارشناسی ارشد مدیریت و داشتن معیارهای اختصاصی
براساس پیشنهاد دستگاه ها و تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی، از دیگر
شرایط انتخاب مدیران حرفه ای به شمار می روند. ضمن اینكه ارتباط رشته
تحصیلی و شغل از ویژگی هایی است كــــه در انــتـخـــاب مــدیـران حـرفـه
ای بـایـد حتمـاً لحـاظ گردد.بــراسـاس ایـن لایحه، انتصاب و جابه جایی
مدیران سـیـاسـی بـه عهـده مقام منصوب كننده اسـت، امـا فـرآیـند انتصاب
مدیران حرفه ای باید مراحل زیر را طی كند. طی سلسله مراتب سازمانی از
پایین ترین سطح به بالاترین سطح با حداقل توقف در هر سطح: در این خصوص به
دستگاه ها اجازه داده شده است كه ۲۰ درصد انتصابات خود را بدون حداقل توقف
و براساس معیارها و آزمون از بیرون دستگاه انتخاب كنند. تشكیل كمیته امور
مدیران به ریاست یكی از معاونان هر دستگاه و حداقل ۵ نفر كارشناس یا مدیر
صاحبنظر در مسایل اداری: هر گونه انتصاب، عزل و جابه جایی باید به تأیید
این كمیته برسد. لازم به ذكر است، كلیه دستگاه های اجرایی، قوه قضاییه،
بانك ها، بیمه های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری ها موظف به
اجرای فرآیند یادشده تا پایان برنامه چهارم توسعه هستند. در این میان،
سازمان مدیریت و برنامه ریزی به تهیه بانك اطلاعات مدیران برای پیشنهاد به
بالاترین مقام دستگاه ها برای تصدی پست مدیریت حرفه ای مكلف گردیده است.
به موازات، به منظور حسن اجرای قانون، كمیسیون عالی انتصاب به ریاست
مـعاون اول رییس جمهور تشكیل می گردد. در همین راستا، دستگاه ها موظف به
ارایه گزارش عملكرد خود به سازمان مدیریت و برنامه ریزی به منظور ارایه
گزارش جامع عملكرد به كمیسیون عالی انتصاب هستند. به گزارش خبرنگار ما،
لایحه شایسته سالاری مدیران در تاریخ سوم مرداد ماه سال جاری از سوی
سازمان مدیریت و برنامه ریزی به هیأت دولت تقدیم شده است. طبق آخرین اخبار
واصله، در حال حاضر كارشناسان هیأت دولت مشغول بررسی و ارزیابی این لایحه
هستند.