اگر از جک پرکوفسکی بپرسید چرا این همه کارخانه با مالکیت خارجی در چین و
در کناره ساحل متمرکز شدهاند، همراه با سایر تحلیلگران تصدیق میکند که
این پدیده کاملا به دلیل امکانات پشتیبانی و تدارکاتی اتفاق افتاده است.
با این حال، تصور نکنید این دلیل کوچکترین ارتباطی با محصول، ماشینآلات
یا مواد اولیه دارد.
این تحلیلگر مسائل چین توضیح میدهد که محل قرار گرفتن امکانات از گذشته
توسط کارایی کارآفرینان مهاجر رقم زده میشد: سهولت دریافت و ارسال.
به گفته پرکوفسکی این مسئله دقیقا یکی از جنبههای شکاف مدیریتی چین است.
پرکوفسکی موسس و مدیرعامل آسیمکوتکنولوجیز در پکن، یکی از موفقترین
تولیدکنندگان و تجار خارجی در چین است.
حضور پرکوفسکی در چین به سال ۱۹۹۰ بازمیگردد، زمانی که او شغل بیست ساله
خود در حوزه سرمایهگذاری و بانکداری را در پاین وبر رها کرد تا به
فرصتهای آسیا دست یابد. تحقیقات او در سال ۱۹۹۴ به تاسیس آسیمکو
تکنولوجیز در پکن منجر شد. این شرکت یکی از نخستین شرکتهای جهانی سازنده
قطعات اتومبیل است که در چین تاسیس شده است. آسیمکو در حال حاضر ۱۸
کارخانه در سراسر چین واقع در ۹ استان و ۳ کارخانه دیگر در امریکا دارد.
پرکوفسکی با اظهار تعجب گفت: اگر بعضی کارخانهها از مشکلات پشتیبانی و
تدارکاتی در مضیقه هستند مسائل آنها هیچ ربطی به کارایی مدیران خارجیشان
ندارد؛ ما چنین مدیرانی نداریم. اغلب کارخانههای ما داخل کشور واقع
شدهاند و هنگامی که تدارکات برای داخل مشکلساز شود این کارخانهها به
سودآوری کم هزینه خود ادامه میدهند.
نصیحت او به ماجراجویان جدید این است: اگر میخواهید حداقل هزینه کلی
استراتژیک را حفظ کنید باید به مناطق داخلی بیش از کناره ساحلی توجه نشان
دهید. او ادامه داد: آسیمکو در سال ۱۹۹۷ رسما سیاست استخدام مدیران چینی
متولد این کشور را در پیش گرفت. پرکوفسکی اظهار کرد: اهمیت سیاست به
کارگیری مدیر محلی خوب و قوی این است که تازهواردان به حوزه صنعت به خوبی
و به طور کامل توجیه میشوند. اینجا در چین مدیریت کاملا جدیست. در کسب و
کار غربی مدیریت به عنوان یک علم تاریخی طولانی دارد. اما این موج تا
اوایل دهه ۹۰ میلادی به چین نرسیده بود.
محلی کردن مدیریت در چین هم بسیار سخت و هم بسیار ضروریست که البته دلایل
گوناگونی دارد. یکی از این عوامل مزیتی است که مدیریت محلی به عنوان اهرم
قدرت و با تسلط فرهنگ چین بر هزینهها دارد. او به عنوان شاهد مثالی از یک
مدیر آمریکایی میآورد که میگفته هتل لوکس در پکن با هزینه اقامت هر شب
۳۰ دلار چقدر مقرون به صرفه است. با این حال یک مدیر چینی در هتلی نزدیک
به آن و با نصف آن قیمت کاملا احساس رضایت میکند.
پرکوفسکی تاکید میکند که مثال هتل او نشان میدهد چرا مدیران محلی چین
ممکن است تاثیر مهمی در کاهش حداقل هزینه مدیریت یک شرکت داشته باشند. او
گفت: به همین دلیل است که دو کارخانه متفاوت که محصول مشابهی تولید
میکنند ممکن است هزینههای ساختاری کاملا متفاوتی داشته باشند.
همچنین مدیران محلی مزایایی در تاثیر متقابل با زیرساختهای قانونی دارند.
پرکوفسکی در این باره گفت: مدیران چینی معمولا مهارتی شهودی در درک سیستم
قانونی کشور خود دارند. معمولا مدیر آمریکایی در چین سعی میکند اختلافات
قانونی را به روشی که در آمریکا دارد از طریق قرارداد یا وکیل رفع کند.
اما مدیر چینی، بدون شک و تردید، میداند باید به کدام مقام دولتی مراجعه
کند تا مشکل حل شود.
یکی دیگر از مسائل گمراهکننده این است که با این که چین به داشتن
برنامهریزی قدرتمند مرکزی شهرت دارد، دولت این کشور عملکردی کاملا
تمرکززدایانه دارد. پرکوفسکی به ضربالمثلی چینی اشاره میکند و میگوید:
کوهها بلند هستند و امپراتور از ما خیلی دور است.
با این حال پرکوفسکی بر اهمیت مقامات رسمی و دولتی تاکید میکند. او در
این باره گفت: به همین دلیل است که همه کارخانههای ما در چین توسط
مدیرانی از سرزمین اصلی اداره میشوند، مدیرانی حرفهای که تجربه قبلی در
اداره شرکتهای چندملیتی داشتهاند. ما این مدیران را از طریق شکار مغزها،
آگهیهای روزنامه و اینترنت، توصیه اشخاص و سفارش پیدا میکنیم. ما همچنین
برنامه توسعه مدیریتی راهاندازی کردهایم که به داخل سازمانها نفوذ
میکند و نامزدهایی برای مدیریت پیدا میکند.
پرکوفسکی قبول دارد که مبارزهای برای ایجاد درجهای از اعتماد میان
فرهنگها وجود دارد اما او استدلال میکند اعتماد مشکل اصلی شهروندان
خارجی است؛ اکثر آنها در چین قرارداد سه ساله دارند. در مجموع پرکوفسکی
عقیده دارد در چین هر کاری ممکن است، اما هیچ کاری آسان نیست.