پیوند شغل و شادی

پیوند شغل و شادی
شما سرکارتان شاد هستید یا نیستید؟ محیط کار تان شاد است یا نه؟
شما سرکارتان شاد هستید یا نیستید؟ محیط کار تان شاد است یا نه؟ به نظر شما، محیط کارتان چقدر روی روحیه و رفتار شما تاثیر می گذارد؟ و یک سوال دیگر: اگر محیط کارتان شاد نبود، چه فرقی می کرد یا اگر شما و بیشتر همکاران تان کارتان را بسیار دوست داشتید و هر روز صبح با شوق و ذوق سر کارتان می رفتید؟ چه اتفاقی برای شما و کارتان رخ می داد؟ ....
روان شناسان می گویند اگر می خواهید زندگی خوبی داشته باشید، راهش این است: «طرز فکرتان را عوض کنید تا بتوانید سر کارتان شاد باشید.» می پرسید چگونه؟ با «نفس عمیق» این هفته، همراه شوید.
شادی در زمان کار یک احساس درونی است که شما آن را حس می کنید یا نمی کنید. این احساس، درون شما قرار دارد ولی مطمئنا از چیزهایی که اطراف شما وجود دارد تاثیر می پذیرد؛ برای مثال وقتی که یک همکار بی ملاحظه آخرین فنجان چای را هم می نوشد و به شما چای نمی رسد! احساسی که در شما شکل می گیرد، بستگی به افکاری دارد که شما درباره اتفاق های اطرافتان توی ذهن خودتان پرورش می دهید.
۱۰ درصد از زندگی شما، آن چیزی است که برایتان رخ می دهد و ۹۰ درصد دیگرش این است که شما چه عکس العملی در قبال آن دارید. این، دلیلی است برای اینکه ما باید افکارمان را درباره کارمان تغییر بدهیم. همیشه عقاید و گفته هایی وجود دارند که مانع می شوند به کارمان به چشم یک تفریح نگاه کنیم و احساس شادی در سرکارمان داشته باشیم. خیلی از کارمندان روی تغییرات خارجی محیط کار از قبیل پرداختی ها، اضافه کاری ها و ترفیع شغلی و چیزهایی از این قبیل متمرکز شده اند. ولی ما نیاز داریم بیشتر به عوامل درونی به وجود آورنده شادی در کار و تغییر طرز تفکرمان در مورد این نکات توجه کنیم.
● تغییر تفکر از «کار سخت است» به «کار مفرح است»
۲۰۰ سال پیش، در تمام طول دوران صنعتی، کار به چشم یک وظیفه سخت دیده می شد و در واقع، این، دلیل حقوق دریافت کردن بود: «سختی کشیدن». برای سال های صنعتی، این یک واقعیت است که کارها بسیار سخت و خسته کننده و حتی خطرناک بودند اما امروزه خیلی کمتر این گونه است و خیلی بیشتر، محیط های کاری جذاب، دوست داشتنی، مفرح، خوشایند و شاد برای انتخاب وجود دارد. البته حتی وجود این محیط ها، وقتی ما انتظار داریم که کار سخت و خشن باشد، هیچ فایده ای نخواهد داشت. دوباره به این حقیقت ساده می رسیم که: «ما به چیزی می رسیم که انتظارش را داشته باشیم.» ما باید طرز تفکرمان را عوض کنیم و انتظار داشته باشیم که کارمان برایمان مفرح و شادی بخش باشد؛ نه دشوار و طاقت فرسا.
● تغییر تفکر از «من نمی توانم شاد باشم» به «من هم می توانم شاد باشم»
ارزش موفقیت شغلی چیست، اگر واقعا شما را خوشحال نکند؟ من با افراد موفق زیادی برخورد داشته ام که وقتی به این حقیقت رسیده اند که تمام زندگی شان را در به دست آوردن موفقیت و شهرت و پول تلف کرده اند و نتوانسته اند هیچ گاه خودشان را شاد کنند، در هم شکسته اند. هیچ ارزشی ندارد که شما شادی در کارتان را قربانی رسیدن به موفقیت کنید.
● تغییر تفکر از «موفقیت به کار کردن نیاز دارد» به «موفقیت به شاد بودن نیاز دارد»
نیازی نیست برای شاد بودن از تلاش برای رسیدن به موفقیت دست بکشید. تحقیق ها نشان می دهد احتمال موفق شدن افراد شاد بیشتر است. این نکته شما را بسیار شگفت زده می کند وقتی که به خاطر می آورید افرادی که سر کارشان بیشتر شاد هستند؛ باانگیزه تر، باانرژی تر، دوست داشتنی تر، خلاق تر و مفیدتر هستند.
● تغییر تفکر از «شاد بودن سر کار غیرممکن است» به «شاد بودن سر کار بسیار آسان است»
هر آنچه ما لازم داریم تا محیط کاری شادی به وجود آوریم بسیار راحت و به سهولت در دسترس است و در همه محیط های کاری در سراسر دنیا وجود دارد که بستگی به بودجه، استراتژی ها، احکام و قوانین ندارد.
شاد بودن سر کار از چیزهای خیلی ساده ای ایجاد می شود؛ چیزهای ساده ای که من و شما انجام می دهیم و همه قادر به انجام دادنش هستند. شاد بودن سر کار نکته بی اهمیتی نیست که بتوان برای رسیدن به چیزهای دیگر مثل حقوق و بهره مندی از امکانات شرکت از آن گذشت. شاد بودن در کار یک مساله حاشیه ای نیست. شاد بودن در کار، مساله اصلی است که به سلامت شما و موفقیت و احساس رضایت شما در زندگی ربط پیدا می کند و عاملی است که باعث موفقیت شرکت شما خواهد بود.
به همین دلایل، شاد بودن در کار باید در اولین اولویت کارمند ان و مدیران شرکت ها باشد. همیشه به این حقیقت توجه داشته باشید که شاد بودن در محل کار هم نکته بسیار مهمی است و هم رسیدن به آن راحت است و هم واقعا برای شما و شرکت تان خوب است.
منبع خبر:  روزنامه سلامت
  ۲۸ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۹:۲۵:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد