ارزش آفرینان

ارزش آفرینان
ارزیابی آقای محمد رستمی صفا، مدیر عامل و رییس هیأت مدیره گروه صنعتی صفا
زنحیره ای از حوادث تکراری - مانند یک برنامه از پیش تعیین شده - سبب شده اند که ماشین وار به سمتی حرکت کنیم که گویا تخطی از آن گناهی نابخشودنی است. این جذاب ترین گناه، خلاقیت نام دارد.
جامعه بشری بسیاری از دستاوردها، رهاوردها، نتایج متعالی، پیشرفت های ارزشمند و در یک کلام، تمدن غنی و عظیم انسانی را با همه مظاهر و درخشش و شگفتی هایش، مدیون خلاقیت ها، نواندیشی ها، اندیشه های ناب و بی بدیل، تلاش های سخت و طاقت فرسای شبانه روزی، روحیه متعالی، توفیق گرایانه و استقلال طلبانه و تقبل مخاطرات و ابهامات دشوار توسط افرادی است که کارآفرینان ارزش آفرین نام دارند و در تاریخ بشریت، پیشگامان حرکات امید آفرین و دگرگون ساز جوامع بشری بوده اند.
کارآفرینان کسانی هستند که با تولید محصولات و خدمات نوین مورد نیاز مردم، به پاداش های اقناع کننده دست می یابند. از هیچ، کسب و کاری جدید خلق می کنند و به رغم مخاطرات بسیار، مبدع کارهای جدید می شوند. به تنهایی و بدون دخالت مدیریت تصمیم می گیرند که چه مقدار از سرمایه خود را گسترش دهند و یا آن را محدود سازند. آنها بنیان گذاران شرکت ها و پدید آورندگان مفاهیم و ایده های جدید هستند و با تمام نیرو و اراده از عقاید خود دفاع می کنند.
● خلق الساعه کارآفرینان
کارآفرینی، دربرگیرنده عقاید مختلف و تبدیل آنها به محصولات یا خدمات و ایجاد کسب و کار برای ارایه آنها به بازار است. برخی از محققان، هدف و انگیزه کارآفرینان و بعضی دیگر، خصوصیات و ویژگی های آنان را مورد مطالعه قرار داده اند. پیتر دراکر، کارآفرینی را از دیدگاه فردی مورد توجه قرار داده و کارآفرینان را صرفاً عامل تغییر نمی داند و می گوید آنان افرادی هستند که از فرصت های به وجود آمده در زمینه های مختلف از جمله تکنولوژی، سلیقه های مصرف کننده، مزیت های اجتماعی و موارد مشابه به خوبی استفاده کرده و با ایجاد یک سری تغییرات، پدیده جدیدی خلق می کنند.
کارآفرینان، نگرش های خلاقانه ای را برای حل مسایل اجتماعی در جهت ایجاد ارزش اجتماعی به کار می برند و دارای خصوصیات و ویژگی های خاص خود هستند. آنان عاملان تغییر در بخش اجتماعی هستند و با پذیرش مأموریت برای ایجاد و بقای ارزش اجتماعی، شناساننده و ترغیب کننده فرصت های جدید محسوب می شوند. کارآفرینان با بکار گیری فرآیند مستمر نوآوری و اقدام جدّی به وسیله منابع در دسترس، تلاش های کارآفرینانه خود را در راستای ریشه کن کردن فقر و بی عدالتی های اجتماعی و اقتصادی که عامل اصلی بسیاری از ناامنی ها، کمبودها، شکاف ها و کاستی ها و بالطبع، بحران ها و آشوب های فجیع در اجتماع می باشد، معطوف می سازند.
● همه چیز از هیچ
کارآفرینان افرادی هستند که با بکار گیری توانمندی های درونی خود، این قدرت را دارند که از "هیچ، همه چیز" خلق کنند و به موتور توسعه اقتصادی بدل شوند.
اگر می خواهیم شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی باشیم، باید ضمن برچیدن موانع و چالش های فراروی جهانی شدن اقتصاد و برای حفظ و توسعه اشتغال، به سرمایه گذاری توجه کنیم و این کار توسط سرمایه گذار و کارآفرین، زمانی تحقق می یابد که سرمایه گذار ضمن داشتن امنیت کافی برای سرمایه گذاری، انتظار سود معقولی داشته باشد. برای افزایش اشتغال که از مهمترین مشکلات اجتماعی و اقتصادی حال حاضر کشور است، باید این آزادی عمل و اختیار به کارآفرینان و سرمایه گذاران داده شود تا با فراغ بال و خاطری آسوده بتوانند به امر سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مبادرت ورزند.
اگر خواهان اعتلا و توسعه و شکوفایی ملت و کشورمان هستیم، باید به این باور برسیم که کارآفرینی و کارآفرینان می توانند به عنوان یک ضرورت استراتژیک، ما را در رسیدن به اهدافمان کمک کنند.
در اکثر کشورهای توسعه یافته، مفهوم کارآفرینی در سطوح اقتصادی کاملاً جا افتاده، به طوری که جوانان می توانند خود را به یک قهرمان تجاری تبدیل کنند. برای کشور و ملت ایران، بسیج همگانی در زمینه کارآفرینی، یک ضرورت ملی و حیاتی تلقی می گردد. اگر بخواهیم پیشرفت را در صدر کارها قرار دهیم، برای تحقق آن، به ابزار نیاز داریم. این ابزار، سرمایه انسانی کشور است که برای ورود به کار باید به سلاح مهارت مجهز باشد. اینجا است که قابلیت ها، استعدادها و مطالعات انسان ها مطرح می شوند.
امید است که تصمیم گیران عرصه اقتصادی کشور، با رفع چالش های فراروی کارآفرینان، شرایط را برای ایرانی قدرتمند فراهم آورند و همواره شاهد افزایش هر چه بیشتر اشتغال توأم با رشد و توسعه پایدار اقتصادی کشور باشیم.
منبع خبر: ماهنامه اقتصاد ایران
  ۲۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۷:۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد