موسس مشهورترين کسب و کار در مصر

موسس مشهورترين کسب و کار در مصر
اونسی ساویریس موسس مشهورترین کسب و کار در مصر،‌ گروه اوراسکام است.
اونسی ساویریس موسس مشهورترین کسب و کار در مصر،‌ گروه اوراسکام است. گروه اوراسکام در حقیقت یک شرکت خانوادگی است که توسط خانواده ساویریس اداره می‌شود که اونسی ساویریس سال‌ها در راس آن قرار داشت. او گرچه از مقام مدیریت این گروه بازنشسته شده، اما همچنان در مقام ریاست آن باقیمانده است. گروه اوراسکام در حال حاضر در بخش‌های مختلفی چون ساخت و ساز، مخابرات دوربرد (تله کام)، توریسم و غیره فعالیت می‌کند. مجله فوربز در سال 2010 ساویریس را با ثروت 1/3 میلیارد دلار در رده سیصد و هفتم ثروتمندان جهان قرار داد.
اونسی ساویریس در سال 1930 به دنیا آمد. نام ساویریس معادل عربی برای واژه لاتین سیریوس است. پدر او یک وکیل بود. پدر اونسی ساویریس او را مجبور کرد که به سمت کشاورزی برود و به همین دلیل او در کالج در رشته کشاورزی تحصیل کرد، ولی خیلی زود از این رشته خسته شد. اونسی‌ساویریس به همین دلیل در دهه 1950 به همراه چند نفر از دوستانش یک شرکت ساخت و ساز به نام شرکت اوراسکام را دربخش شمالی مصر راه اندازی کرد. او با ایجاد راه آب‌ها و آسفالت کردن راه‌ها کسب‌و‌کار خود را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پیمانکار در مصر کرد، البته در سال 1971 دولت وقت مصر شرکت او را ملی کرد و نام آن را به شرکت عمران النصر تغییر داد. اونسی ساویریس به همین دلیل مصر را به قصد لیبی ترک کرد و در آنجا کسب و کار عمرانی خود را ادامه داد. وی در سال 1976 به مصر بازگشت و مجددا شرکت اوراسکام را به عنوان یک شرکت تجاری و پیمانکاری و تنها با 5 کارمند تاسیس کرد. ساویریس تا اوایل دهه 1990 با شراکت با شرکت‌های بین‌المللی که پروژه‌هایی را در مصر انجام می‌دادند،‌ گروه اوراسکام را به یکی از شرکت‌های پیمانکار پیشتاز در بخش خصوصی تبدیل کرد. اونسی ساویریس در اواسط دهه 1990 مدیریت بخش‌های مختلف شرکت خود را به پسرش ناصف سپرد که به استراتژی تنوع‌گرایی از طریق سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای مختلف و مکمل مثل سیمان و مواد ساختمانی علاقه داشت. ناصف ساویریس در سال 1999 برای اولین بار شرکت را وارد بازار سهام قاهره و اسکندریه کرد.
شرکت‌های مختلف در گروه اوراسکام هم‌اکنون توسط سه پسر اونسی ساویریس، نجیب (متولد 1954)،‌ صامح (1957) و ناصف (متولد متولد 1961) اداره می‌شود. این شرکت‌ها شامل شرکت‌های مختلفی چون اوراسکام تله کام، اوراسکام تکنولوژی (که هر دو توسط نجیب ساویریس اداره می‌شوند)، شرکت صنایع ساخت و ساز اوراسکام (که توسط ناصف اداره می‌شود) و شرکت توسعه و هتل‌های اوراسکام (که ريیس آن صامح است) می‌شوند.
گروه اوراسکام در سال 2010 اعلام کرد که با بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی ادغام شده تا در دارایی‌های زیرساختی در خاورمیانه و آفریقا سرمایه‌گذاری کند.
اونسی ساویریس ازدواج کرده و سه فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن قاهره در مصر است. خانواده ساویریس از طریق بنیاد ساویریس برای توسعه اجتماعی در امور خیریه و توسعه اقتصادی و اجتماعی مصر فعالیت دارند. 
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ تیر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۴:۳۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد