هوندا پنجمين توليد کننده خودرو در جهان

هوندا پنجمين توليد کننده خودرو در جهان
صنايع موتور هوندا يک شرکت بزرگ ژاپني است. اين شرکت به عنوان توليدکننده موتورسيکلت و خودرو در سطح جهان شناخته مي‌شود. هوندا همچنين در بسياري از کشورها از جمله ايالات متحده، کانادا، برزيل، تايلند و چين کارخانه‌هايي دارد.
صنايع موتور هوندا يک شرکت بزرگ ژاپني است. اين شرکت به عنوان توليدکننده موتورسيکلت و خودرو در سطح جهان شناخته مي‌شود. هوندا همچنين در بسياري از کشورها از جمله ايالات متحده، کانادا، برزيل، تايلند و چين کارخانه‌هايي دارد.
هوندا پنجمين توليد کننده خودرو در جهان، پس از تويوتا دومين توليدکننده خودرو در ژاپن بوده و ميزان توليد آن بالاتر از شرکت‌هايي مانند نيسان مي‌باشد.
«سويچيرو هوندا» يک مکانيک بود که با تکيه بر اراده و فعاليت فردي توانست رينگ پيستون‌هاي مختص خود را در سال 1938 توليد کند. او سعي کرد آنها را به تويوتا بفروشد در حاليکه اولين طرح وي از طرف آنها رد شده بود. پس از دو سال مطالعه و کار بيشتر روي طرح خود، هوندا توانست با تويوتا قراردادي منعقد كند.
همکاري او با تويوتا تا جنگ جهاني دوم ادامه داشت، ولي در جنگ، پيستون توليدي هوندا کاملا از بين رفت. پس از جنگ، سويچيرو با باقيمانده بازار خود در ژاپن، يک کمپاني جديد تاسيس کرد. با وجود مشکلات شديد مالي، به دليل نياز شديد در آن زمان به وسايل حمل‌ونقل، هوندا با اتصال يک پيشرانه ساده به بدنه يک دوچرخه، يک وسيله ارزان قيمت و بسيار اوليه موتوري را توليد کرد.
وي نام کمپاني خود را «هوندا گيکن گوکيو کابوشيکي کايشا» به معني کمپاني تحقيقاتي هوندا نهاد. با وجود اسم پرمعنا و پرآب و تاب آن، اولين محصولش يک کابين کوچک و ساده چوبي بود و در واقع چيزي بيشتر از يک دوچرخه موتوردار عرضه نمي‌کرد. کمپاني هوندا به طور رسمي‌در 24 سپتامبر 1948 در ژاپن بنا شد.
هوندا در ادامه کار خود توليدات قايق موتوري و موتورسيکلت را آغاز کرد و بدين ترتيب، مشکلات مالي ناشي از جنگ را روز به روز برطرف كرد. اولين موتور سيکلت هوندا در سال 1947 (يک سال قبل از تاسيس رسمي‌کمپاني) براي فروش، عرضه شده بود. البته اولين موتور سيکلت تکامل‌يافته هوندا دو سال بعد روانه بازار شد. سال 1958 سال تاسيس کمپاني آمريکايي هوندا بود و يک سال بعد اين شركت اولين محصول خود يعني هوندا C100 را وارد بازار کرد. اين مدل با فروش حدود 30 ميليون دستگاه، رکورد بهترين فروش تاريخ وسائط نقليه را به خود اختصاص داد.
هوندا در ادامه موفقيت‌هاي چشمگير خود در عرصه موتورسيکلت‌سازي، شانس خود را در اتومبيل‌سازي نيز امتحان کرد. اولين نمونه‌هاي c جاده‌اي هوندا در اوايل سال 1960 توليد شد که البته بيشتر بر مبناي بازار ژاپن بود. دو ماه بعد اولين محصول رسمي‌هوندا با عنوان S500 ساخته شد که يک سواري دو درب بود. هوندا تجربه و دانش وسيع خود را در زمينه موتور سيکلت در توليد اتومبيل به کار گرفت و تلاش‌هاي بسياري براي بازاريابي در آمريکا و کانادا انجام داد. البته اتومبيل‌هاي کوچک هوندا که بيشتر براي ژاپني‌ها طراحي شده بود، در بازار غرب چندان مورد استقبال قرار نگرفت، ولي بعدها اتومبيل‌هاي پيشرفته هوندا که در آمريکاي شمالي و چين عرضه مي‌شود از جمله آکورا، تحولي در توليد اتومبيل‌هاي لوکس هوندا ايجاد کرد.
هوندا از سال ۱۹۷۰ عنوان بزرگ‌ترين سازنده موتورسيکلت را به‌دست آورد و تا امروز نيز در اين جايگاه قرار دارد. همچنين با توليد بيش از 14 ميليون موتور داخلي در سال، بزرگترين توليدکننده موتورهاي احتراقي نيز هست. اين کمپاني علاوه بر توليدات اصلي خود، به توليد تجهيزات کشاورزي، موتورهاي دريايي، قايق‌هاي دريايي، موتور جت و مولد برق مي‌پردازد. از سال 1986 هوندا سرمايه‌گذاري روي هوش مصنوعي را آغاز کرده و از اولين روبات خود در سال 2000 پرده‌برداري کرد، ولي هوندا همچنان يک توليد کننده وسايل نقليه شناخته مي‌شود و اخيرا با عرضه يک تزريق‌کننده سوخت الکترونيکي، انقلابي در تاريخ خودرو و موتورسيکلت ايجاد کرده است. در سال‌هاي اخير تاکيد هوندا بر سيستم امنيتي و توسعه اين امکانات بوده است.
براي سال 2007 هوندا در صدد گسترش بخش‌هاي استاندارد امنيت در حد خودروهاي روز آمريکاي شمالي بوده. هوندا از سال ۱۹۶۴ در آلمان، تجارت را در فرمول يک که يکي از مهيج‌ترين مسابقات اتوموبيل‌راني است تجربه کرده و اولين پيروزي خود را در گراندپري مکزيک به دست آورد.
در ژوئن سال 2008 با ادامه رکود اقتصادي آمريکا و قيمت بالاي بنزين، هوندا بر خلاف رقيبان خود که صحبت از کاهش فروش دو رقمي‌داشتند، از افزايش يک درصدي فروش خود خبر داد و سيويک و آکورد جزو 5 خودرو پرفروش آن سال بودند.
يکي از عوامل موفقيت هوندا حمايت ويژه اي است که نسبت به مشتريان خود دارد. مثلا چند ماه قبل به دليل اينکه چند تن از مشتريان اين شرکت درباره شل شدن پدال ترمز يا کم شدن قدرت ترمز خودروهاي خود شکايت داشته‌اند، از مالکان ۴۱۰ هزار دستگاه خودرو توليد شده به وسيله اين شرکت در آمريکا خواسته است براي تعمير نقص احتمالي سيستم ترمز به نمايندگي‌هاي اين شرکت مراجعه کنند.
در ادامه اين گسترش‌ها در سال گذشته ميلادي هوندا با فروش بيش از 120 ميليارد دلاري خود، سود خالصي معادل 3/2 ميليارد دلار را از آن خود کرد. 
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۵:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد