حمایت شدید شما از یک ایده، نشانگر آن است که با تمام وجود به آن ایمان دارید. اینگونه دلبستگی برای مواقعی که عملیاتی شدن طرح یا پیشنهاد ابتکاری شما خیلی اهمیت دارد الزامياست؛ چرا که باعث ميشود بتوانید دیگران را نیز به جبهه خود بیاورید. اما از طرف دیگر زمانی که در جلسه مدیران سازمان، یکی از مدیران عالیرتبه ایده شما را رد کند، این اشتیاق متعصبانه ميتواند بدترین دشمن شما نیز باشد.
شیفتگی شما به ایدهتان باعث ميشود که به طور غریزی از آن مانند فرزندتان حمایت ميکنید. (همیشه اصطلاح معروف «این پروژه فرزند من است» را به کار ميبرید). این یک اشتباه بزرگ است که شما را در حالت تدافعی قرار ميدهد.
وقتی که با انتقاد روبهرو ميشوید لازم است بدون اینکه حالت تدافعی به خود بگیرید از خودتان دفاع کنید.
در غیر این صورت با انتقادهای بیشتری روبهرو خواهید شد، زیرا بیشتر اوقات، حالت تدافعی منجر به رفتارهای منفی دیگری مانند انتقادهای خصمانه و نهایتا حتی باعث حذف موضوع از دستور کار جلسه خواهد شد و شما در موقعیتی گرفتار خواهید شد که منطق از آنجا رخت برخواهد بست. پشت ایده خود با حرارت ایستادن بسیار خوب است ولی زیاد بودن این حرارت باعث خواهد شد که شما دیگر توانایی و میلی به شنیدن سخنان دیگران نداشته باشید.
شان رهبری ایجاب ميکند در برابر انتقادهای بدبینانه و حتی خصمانه خونسردی خود را به عنوان یک ویژگی ضروری حفظ کنید، اگر امیدوار هستید به تدریج نظر جمع را به سمت خود مایل کنید و آنها را در زمره پیروان طرح خودتان قرار دهید، باید حواستان کاملا به رفتارهایی که از خود بروز ميدهید باشد. زمانی که برخی از مدیران به ایده شما حمله ميکنند نوع عکسالعمل شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود. ماهیت چالش این است که واکنش بسیار شدید در برابر شرایطی که باب میلتان نیست نشان ندهید و برای دفاع از عقیدهتان اخلاق را زیر پا نگذارید. اما چگونه؟
آماده باشید. هر زمان ایده ای را مطرح ميکنید به طور یقین افرادی خواهند بود که ایده شما را متوجه نشوند، یا آن را دوست نداشته باشند یا اساسا از شخص شما خوششان نیاید. بنابراین خودتان را برای اعتراضات و مخالفتها آماده کنید. حواستان باشد که هر کسی به چه دلیل از طرح شما انتقاد ميکند. برای مثال، یکی از همکارانتان ممکن است بگوید که طرح شما بسیار پرهزینه است، دیگری ممکن است اثربخشی آن را زیر سوال ببرد و احتمال دارد شخص دیگری درباره زمانبندی آن ابراز شگفتی بکند. استدلالهای همکارانتان را بسط دهید و آنها را بر حسب اهمیت طبقهبندی کنید. استدلالهایی از این قبیل را قبل از زیاد شدن انتقادها و همچنین بعد از ابراز مخالفتها به کار ببرید.
متواضع باشید. از همکارانتان به خاطر بازخوردهای سودمندی که ارائه ميدهند تعریف و تمجید کنید. حتی این کار را زمانی که ميبینید نقدها بیشتر از اینکه مفید باشند صرفا جنبه انتقادی دارند نیز انجام دهید زیرا با این کار نشان خواهید داد که شما فردی بلند نظر هستید که غرض ورزی منتقدان هم خم به ابرویتان نميآورد. حتی اگر برخی، کوته نظرانه به منفیبافی بپردازند، شما همچنان نیمه پر لیوان را ببینید و با این عمل قدرت شخصیت خود را به نمایش بگذارید.
صبور باشید. ممکن است افراد معدودی ایده شما را به همان اندازه خودتان قبول داشته باشند. به طور کلی هر یک از ما دستور کار خودمان را داریم. بنابراین با زمانبندی خودتان به صورت واقع گرایانه برخورد کنید و فراموش نکنید که ترغیب دیگران برای پذیرفتن ایده شما، یک کار زمانبر است و باید تلاش زیادی در این زمینه بکنید.
شما استدلالهای مخالفی را خواهید شنید که به دفعات علیهتان بیان ميشود؛ انتظار آن را داشته باشید. ایده خود را تصحیح کنید تا نشان بدهید که به نظرات دیگران احترام ميگذارید و به یاد داشته باشید که صبر و بردباری در گرو حفظ خونسردی ميباشد.
حفظ خونسردی به معنای این نیست که در مواجهه با مخالفانتان شکست را بپذیرید. حفظ تعصب روی ایدهتان و پافشاری روی تصمیم قاطع خود، یک کار ضروری است. وقتی با انتقادات مواجه ميشوید آن را با استدلالهایی جواب دهید که نشان میدهد ایده شما چقدر برای سازمان و نه شخص شما سودمند است. تمام انرژی خود را روی ايدهتان بگذارید تا شما خونسرد بمانید و ايدهتان داغ.
دفاع از خود بدون قرار گرفتن در لاک دفاعی مستلزم تکرار و تمرین است. میتوانید این تمرین را با همکاران مورد اعتمادتان انجام دهید به این صورت که شرایطی فراهم کنید تا آنها شما را با انتقادهای تند در مورد ايدهتان به رگبار ببندند. این تمرین، به اصلاح شیوه صحبت کردن شما کمک خواهد کرد. روی راحت کردن عضلات صورتتان کار کنید یا حتی میتوانید زمانی که میخواهید کنترل امور را در دست بگیرید، لبخند بر لب داشته باشید. اختیار واکنشهای دیگران در دست شما نیست و نميتوانید آنها را مهار کنید، ولی رفتارها و کنشهای خودتان کاملا تحت کنترل شما هستند، با این کار تسلط مطلق خود را روی مخالفانتان به اثبات ميرسانید.
منبع: Harvard Business Review
نویسنده: جان بالدونی
مترجم: عاطفه کردگاری
- مقالات مرتبط: